Mitä mieltä isovanhempien toiminnasta??
Mieheni perheessä on neljä veljestä. Näillä kaikilla veljillä on perheet. Kaikki veljekset ovat työelämässä ja yms. Heidän vanhempansa kuitenkin vuodesta toiseen antavat nuorimmalle veljelle ja hänen lapsilleen joululahjaksi ulkomaanmatkoja, lahjakortteja ja rahaa. Muut veljet ja heidän lapset saavat yhden kirjan kukin. Tämä on johtanut siihen, että veljeksien välit ovat heikenneet ja serkut inhoavat niitä serkkuja, jotka saavat näitä matkoja yms. isovanhemmilta. Minullakin on sisaruksia ja minun vanhempani ovat aina pitäneet meitä tasa-arvoisessa asemassa ja tämä miehen vanhempien toiminta hämmästyttää. Pari näistä veljistä ei enää edes halua tavata näitä vanhempiaan. En oikein ymmärrä miksi he toimivat noin?? Mielipiteitä...
Kommentit (40)
22 isovanhemmat muuten tekevät ihan samaa; serkku meni naimisiin ja sai häälahjaksi 500€ isovanhemmilta, minä menin naimisiin ja en saanut edes onnittelukorttia. Välit ei ole poikki isovanhempiin tai serkkuun (joka on yllättäen sen suosikkilapsen jälkikasvua). En jaksa pikkuasioista välittää, raha ja tavarat eivät ole niin tärkeitä että niillä kannattaisi pilata välejä sukulaisiin. Serkkuhan on lisäksi täysin syytön isovanhempien käyttäytymiseen.
Meidän isä on tehnyt tätä kanssa, ja tekee edelleen. En tarvitse hänen rahojaan mutta kyllä se tuntuu pahalta että hän käyttää sitä keinona arvottaa meitä. Varsinkin ku on tehnyt tätä aina, lapsenakin.
Mmitä ne vanhemmat ovat kertoneet teille syyksi, kun olette asiasta keskustelleet?
Kiva, että osa ymmärsi pointtini. Raha ei todellakaan aiheuta kateutta vaan vanhempien käytös on loukkaavaa. Asiaa ei valitettavasti voi heiltä kysyä, koska joskus, kun jotain asiaa on yritetty ystävällisesti selvittää, alkaa kohtuuton huuto ja haukkuminen. Lapset pelkäävät sellaista käytöstä emmekä itse pidä sellaisesta ja olemme antaneet asian olla. Sanottakoon vielä, että nämä ihmiset ovat kyllä ilkeällä käytöksellään karkoittaneet myös muut ihmiset ympäriltään. Edelleen vain jaksan miettiä, että MIKSI? Mitä he siitä saavat??? AP
Pistäkää muistiin ja katsokaa perunkirjoituksessa ennakkoperinnöksi! Ja kannattaa sanoa tälle etuutta saavallekin, että dokumentoi itsekin tai laitatte arvaamalla edun, jolloin voi mennä yläkanttiin..
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 18:28"]Kaikista kamalinta mitä vanhemmat voivat lapsilleen tehdä, on asettaa eriarvoiseen asemaan. Se on törkeää ja anteeksiantamatonta! Vanhemmilla on velvollisuus kohdella lapsiaan tasavertaisesti syntymästä asti!
Eriarvoiseen asemaan asettamisella en tarkoita sitä, että esim. yksi lapsista asuu lähellä ja auttaa päivittäisissä toiminnoissa vanhempiaan ja saa "paremmat lahjat" sitten tämän myötä.
[/quote] varsinkn kun miniä siitä eriarvoisuudesta valittaa :-) en ymmärrä, mitä miniälle edes kuuuu, mihin appi ja anoppi rahansa käyttää. Käyttäisi energiansa järkevämpään
Meidän äiti on tuommoinen, että nuorin sisko perheineen saa kaiken. Onhan se sisko äidin vauva, nuorin katraasta. Ymmärrän, että nuorempana sai enemmän kuin esim mä vanhin samanikäisenä. Rahatilanne aivan eri.
Nyt sisko myös sai "osamaksulla" tontin äidin tontilta, että asuu perheineen vieressä. Sekin on ok. Mä asun mieluusti Helsingissä, jonne tuolta 30 kilsaa.. Veljet puolestaan ottavat rajusti nokkiinsa.
En mä siskolle vihottele tai hänen lapsilleen, mutta pakko on myöntää, että meillä muksut kyselee kaikenlaista. Eikä mummo ole koskaan meidän lasten kanssa tai serkkujen. Ei tule kylään. Nyt joulunakaan, vaikka siskon perheen kyytiin olisi hyvin
mahtunut ja matkakin on sama.
Olen kysellyt äidiltämme syytä käytökseensä, mutta mitään ei ole. Me muut vaan kuvitellaan kaikki!
Mä lopetan nyt täysin yhteydenpidon siihen naiseen. Joulu oli vika niitti. Teini soitteli mummolle joululahjasta (suklaarasia) ja mitäpä mummo tekee jaarittelee toisessa päässä 13 vuotiaalle, ettei olisi ansainnut sitäkään, kun noin tylysti hänet hylättiin yksin jouluruokien kanssa.. Joulu on vietetty meillä viimeiset 15 vuotta! Rouva ei kertaakaan ole vaivautunut tulemaan tai mitään muutakaan esim kutsua hänen luokseen.. Vittu olkoon.
Sisko ei tietty voi uskoa kuulemaansa, että mitä se nyt noin käyttäytyy.. Niinp, en mäkään tajua. Eikä sillä ollut mitään ruokiakaan, tästä lähti nyssäkät mukaan ja oli ollut iloinen saamista ruuista.
Sisko oli jättänyt heidän mummopaketit kotiin, kun edellisten vuosien tapaan.. Heidän muksut kukin sai jonkin legolinnakkeen ja sataset kirjekuoressa. Meikäläiset saivat konvehtirasiat. Veljien muksut ei mitään. Kiitollisia ovat olleet niistäkin, mutta nyt mulla palo käämit. Ei sitten, pitäkööt tunkkinsa.
Ei tätä voi ymmärtää kukaan.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 19:44"]Meidän isä on tehnyt tätä kanssa, ja tekee edelleen. En tarvitse hänen rahojaan mutta kyllä se tuntuu pahalta että hän käyttää sitä keinona arvottaa meitä. Varsinkin ku on tehnyt tätä aina, lapsenakin.
[/quote] siskoni on isäni suosikkilapsi ja rahaa ja apua syydetään. Minä taas en ole ja apua ei tullut edes pyytämällä. Siskoni elämä on ollut paljon vaikeampaa. En todellakaan kadehdi häntä, vaan säälin. Se suosikkilapsen elämä on ikuinen vankila. Minä olen vapaa ja en tilivelvollinen kenellekään. Miten jaksatte tuhlata energiaa kadehtimiseen. Sen lauluja laulkat, kenen leipää syöt
Täytyypä sanoa, että kovasti aihe puhuttaa. Mietityttää minuakin, vähän samassa jamassa olen.Miehen pikkuveljeen eivät appivanhempani ole saaneet napanuoraa katkaistua.
Kerran tämän avokki sitten avautui ja silmäni hiukan aukenivat. Ei se ole niin kiva olla jatkuvasti tekemisissä ja mummin kontrollissa, haluaisi elää jo omaakin elämää. Mummi vie lapsen väkisin hoitoon ja lapsi onkin mummille tärkein olento maailmassa, puhuttelee äitiäänkin etunimellä eikä äidiksi.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 20:41"]
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 18:28"]Kaikista kamalinta mitä vanhemmat voivat lapsilleen tehdä, on asettaa eriarvoiseen asemaan. Se on törkeää ja anteeksiantamatonta! Vanhemmilla on velvollisuus kohdella lapsiaan tasavertaisesti syntymästä asti!
Eriarvoiseen asemaan asettamisella en tarkoita sitä, että esim. yksi lapsista asuu lähellä ja auttaa päivittäisissä toiminnoissa vanhempiaan ja saa "paremmat lahjat" sitten tämän myötä.
[/quote] varsinkn kun miniä siitä eriarvoisuudesta valittaa :-) en ymmärrä, mitä miniälle edes kuuuu, mihin appi ja anoppi rahansa käyttää. Käyttäisi energiansa järkevämpään
[/quote]
Tätä miniää surettaa, että lapseni kyselevät, miksi mummi ja vaari eivät tykkää hestä. Ja mieheni suru siitä, että oma äiti ei ole koskaan rakastanut. He ovat tosi surullisia. Itse olemme hyvin toimeentulevia ja pointti ei ole raha!! Vaan eriarvoisuus. Vanhempien soitto tai edes kylässä joskus käyminen olisi miehelleni tärkeää. AP
Ihme kateellista jengiä. Että se olisi hienointa kun kaikki saisivat vain sen kirjan, eikä kukaan vahingossa yhtään ekstraa? On minunkin veljeni saanut kaikenmoista enemmän kuin minä, mutta koskaan ei ole tullut mieleen olla muuta kuin iloinen hänen puolestaan. Suorastaa yllätyin kun kuulin hiljattain, että isäni on potenut huonoa omatuntoa siitä, että veljeni on saanut niin paljon enemmän ja miettinyt mitä voisi antaa minulle "korvaukseksi". Itse en koe mitään tasoitusta tarvitsevani. Minusta on mukava pärjätä omillani niin kauan kun voin.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 20:14"]
Pistäkää muistiin ja katsokaa perunkirjoituksessa ennakkoperinnöksi! Ja kannattaa sanoa tälle etuutta saavallekin, että dokumentoi itsekin tai laitatte arvaamalla edun, jolloin voi mennä yläkanttiin..
[/quote]
Ennakkoperinnöksi ei riitä se, että joku väittää toisen saaneen jotain taloudellista hyötyä. Pitää osoittaa, että ko. asia on tarkoitettu ennakkoperinnöksi ja että sen taloudellinen arvo on niin suuri, että sitä ei voi pitää tavanomaisena lahjana. Lisäksi täytyy todistaa, että vainaja on tuon edun (rahan, matkan jne.) todella antanut. Se muuten ei ole ihan helppoa vaikka 15 vuoden takaisista asioista..
Kannattaa muistaa, että ihan samalla tavalla teidän lapsenne voivat tehdä listoja siitä, kenelle olette ostaneet sukset, kenelle tietokoneen ja vedota joskus 60v kuluttua, että yksi sai ennakkoperintöä, koska sai läppärin ja muut eivät.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 21:04"]
[/quote]
Tätä miniää surettaa, että lapseni kyselevät, miksi mummi ja vaari eivät tykkää hestä. Ja mieheni suru siitä, että oma äiti ei ole koskaan rakastanut. He ovat tosi surullisia. Itse olemme hyvin toimeentulevia ja pointti ei ole raha!! Vaan eriarvoisuus. Vanhempien soitto tai edes kylässä joskus käyminen olisi miehelleni tärkeää. AP
[/quote]
Sulla on ap juttu muuttunut melkoisesti. Aluksi puhuit siitä miten jotkut saavat kalliimpia lahjoja ja osa veljeksistä ei halua enää tavata vanhempiaan, koska eivät saa yhtä hienoja lahjoja. Muutamaa kommenttia myöhemmin puhutkin että rahasta ei ole väliä ja etteivät isovanhemmat halua tavata ja rakasta. Jos tästä on kyse, miksi teit aloituksen rahasta? Se, jos isovanhemmat eivät halua tulla käymään tai mitään on (tai sen kuuluisi olla) paljon oleellisempi pointti kuin lahjat!
Todennäköisesti he pitävät tästä yhdestä pojasta eniten ja ennenkaikkea uskon heidän pitävän tästä yhdestä miniästä eniten joten tietysti heidän lapsensa ovat myös suosikki lapsenlapsia.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 21:28"]
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 18:28"]Kaikista kamalinta mitä vanhemmat voivat lapsilleen tehdä, on asettaa eriarvoiseen asemaan. Se on
törkeää ja anteeksiantamatonta! Vanhemmilla on velvollisuus kohdella lapsiaan tasavertaisesti syntymästä asti!
[/quote]
[/quote]
Sulla on ap juttu muuttunut melkoisesti. Aluksi puhuit siitä miten jotkut saavat kalliimpia lahjoja ja osa veljeksistä ei halua enää tavata vanhempiaan, koska eivät saa yhtä hienoja lahjoja. Muutamaa kommenttia myöhemmin puhutkin että rahasta ei ole väliä ja etteivät isovanhemmat halua tavata ja rakasta. Jos tästä on kyse, miksi teit aloituksen rahasta? Se, jos isovanhemmat eivät halua tulla käymään tai mitään on (tai sen kuuluisi olla) paljon oleellisempi pointti kuin lahjat!
[/quote]
Tein aloituksen lahjoista ja halusin vain tietää mitä muut tälläisestä toiminnasta ajattelisivat. Minun on sitä vain niin vaikea ymmärtää, kun omat vanhempani ovat niin reiluja ja kohtelevat meitä niin tasa- arvoisesti. Tämä pohdinta sai alkunsa siitä, että mieheni jutteli kummipojalleen, joka oli surullinen siitä, että toiset serkut olivat kerskuneet ulkomaanmatkoista ja arvokkaista lahjoista. Lapsen näkökulmasta se tietenkin vaikuttaa siltä, että tämä enemmän lahjoja saanut on rakkaampi. Ja mieheni sanoi, että kieltämättä siitä tulee sellainen olo, että toisia arvostetaan/ rakastetaan enemmän, kun lahjat ovat niin ylenpalttisen hienoja. Enkä kyllä koskaan voisi kuvitellakaan antavani omille lapsilleni lahjoja noin. Esimerkkejä tästä eriarvoisuudesta on toki muitakin, mutta tämä asia nousi näin jouluna taas puheeksi, lähinnä lapsien näkökulmasta. Siksi aloitukseni lahjoista. En voi kertoa aloituksessa kaikkea... Ja hyvä, että kysyin mielipidettänne, koska mieheni ja lapsieni kokemukset eivät näköjään ole ainutlaatuisia!! AP
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 21:57"]
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 21:28"]
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 18:28"]Kaikista kamalinta mitä vanhemmat voivat lapsilleen tehdä, on asettaa eriarvoiseen asemaan. Se on
törkeää ja anteeksiantamatonta! Vanhemmilla on velvollisuus kohdella lapsiaan tasavertaisesti syntymästä asti!
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Tein aloituksen lahjoista ja halusin vain tietää mitä muut tälläisestä toiminnasta ajattelisivat. Minun on sitä vain niin vaikea ymmärtää, kun omat vanhempani ovat niin reiluja ja kohtelevat meitä niin tasa- arvoisesti. Tämä pohdinta sai alkunsa siitä, että mieheni jutteli kummipojalleen, joka oli surullinen siitä, että toiset serkut olivat kerskuneet ulkomaanmatkoista ja arvokkaista lahjoista. Lapsen näkökulmasta se tietenkin vaikuttaa siltä, että tämä enemmän lahjoja saanut on rakkaampi. Ja mieheni sanoi, että kieltämättä siitä tulee sellainen olo, että toisia arvostetaan/ rakastetaan enemmän, kun lahjat ovat niin ylenpalttisen hienoja. Enkä kyllä koskaan voisi kuvitellakaan antavani omille lapsilleni lahjoja noin. Esimerkkejä tästä eriarvoisuudesta on toki muitakin, mutta tämä asia nousi näin jouluna taas puheeksi, lähinnä lapsien näkökulmasta. Siksi aloitukseni lahjoista. En voi kertoa aloituksessa kaikkea... Ja hyvä, että kysyin mielipidettänne, koska mieheni ja lapsieni kokemukset eivät näköjään ole ainutlaatuisia!! AP
[/quote]
AV-mammat elää oudossa maailmassa! Kummipojat itkevät, kun eivät saa samaa, mitä serkut kertovat saaneensa. Mistä ihmeestä se kummipoika tietää, kuka ne matkat on maksanut? Toisten lapset itkee, että ukki ja mummi ei rakasta, kun ne ei anna tavaraa kuten serkuille. Mistä ihmeestä joku 5v tietää, mitä joulupukki toi serkuille ja mikä siitä oli mummilta?
Jotenkin aistii, että palsta mammat opettaa lapsilleen tämän tasapuolisuuden hokemalla, miten kurjaa sinulla NicoYamppa on, kun et saa sitä mitä muut. Ei se mummi varmaan sinua rakasta jne. Tosielämässä lapsille on ihan se ja sama, mitä jotkut sellaiset ihmiset tekevät, jotka eivät ole lasten arjessa mukana. Kannattaa muistaa, että alle kouluikäinen luulee päiväkodin väen asuvan päiväkodissa eli elämän realiteetit on todella hakusessa.
Mä luulen, että täältä ihmisiltä on turha etsiä sydämellisyyttä, ymmärtämistä tai muutakaan inhimillisyyttä. Kuten valitettavasti useasta vastauksesta saadaan havaita. Samoin ap, sinun suvultakaan kertomuksesi mukaan. Suosittelen poistumista sivulta, niin ainakin itse nyt teen. Turhaa vääntää tällaisten ihmisten kanssa, joilta puuttuu sydän eivätkä he itse sitä edes tajua. Voimia sinulle ap, jatka keskustelua paremmassa seurassa :)
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 17:12"][quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 17:02"]
Ei yksikään veljeksistä ole tullut kysyneeksi, mistä syystä vanhemmat noin tekevät. Olisko taustalla jotain sellaista, jota muut eivät tiedä, että vanhemmat koittavat hyvitellä jotain pahaa tekoaan.
Tai sitten yrittävät lahjoa sitä yhtä "paremmaksi"; kun asuu niin kaukana, ei auta koskaan ja muutenkin on etäisempi?
[/quote]
No tämä yksi veli asuu heidän naapurissaan. Sai heiltä tontin ilmaiseksi... AP
[/quote]
Yksi veli sai VAAN tontin ilmaiseks. Tiedätkö mitä ne maksavat? :D Mitäs nuut velit on VAAN saanu? On muutama ulkomaanmatka saatavana tontin hinnalla.. :D
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 18:49"]
Vähän toinen näkökulma, ehkä.
Vanhemmat suosivat jostakin syystä yhtä pojistaan. Se on heidän valintansa.
Toinen asia on sitten se, että kateus on ajanut aikuisen miehet lapsineen (serkukset) toisiaan vastaan tai erilleen. Eli he antavat vieläkin vanhempiensa valintojen hallita elämäänsä. Veljesten välinen kateus on siis voimakkaampi tunne kuin heidän toisiaan kohtaan tuntema kiintymys?
Sisarusten välinen suhde on tärkeä asia elämässä ja on sääli jos se menee pilalle tavaran/ lahjojen kadehtimisen takia.
Joku voisi muuten kysyä poikien vanhemmilta miksi he ovat päättäneet toimia niinkuin toimivat. Onko tullut kenellekään mieleen, vai kyräilläänkö vaan?
[/quote]
Kyllähän kateus on voimakas tunne ja eihän ko tunteelta aikuinenkaan ole turvassa. Mielestäni on aika normaalia vertailla sitä, miten vanhemmat ja isovanhemmat kohtelevat jälkikasvua. Itsestäni tuntuisi tosi kurjalta, jos huomaisin, että sisarieni lapset olisivat erityisasemassa vanhempieni silmissä. Omat vanhempani ovat kohdelleet tasapuolisesti lapsenlapsia, rahalahjat ja muut lahjat ovat suurinpiirtein samanarvoisia. Toisaalta ovat auttaneet sitä, kuka tarvitsee esim tilapäistä avustusta. Maailma on täynnä näitä "mustalammastarinoita " ja siinähän on taustalla juuri epätasa-arvoinen kohtelu. Odotammehan työssäkin tasa-arvoista ja reilua kohtelua, miksei sitten perheessä ja kotona? Työelämässä voimme ottaa lopputilin, jos kohtelu ei ole reilua, mutta sukulaissuhteet ovat kuitenkin yleensä koko elämän kestäviä. Emme pääse niistä ikävistä verisukulaisista eroon. Ainakin ne seuraavat pahana olona mielessä, vaikka kanssakäyminen olisikin katkaistu.
No se nuorin lapsi on vanhempiensa suosikki. Ihan yleistä se on, että joku lapsista on vanhemmilleen tärkeämpi syystä tai toisesta.
Rahatkin ovat vanhempien omia ja saavat tehdä niillä mitä haluavat, antavat vaikka lomamatkoja lahjaksi jos eivät muuta keksi.
Mutta onhan se typerää ja ajattelematonta toimintaa tietenkin; eivät kai he voi niin sokeita olla etteivät näe tekojensa seurauksia? He onnistuvat karkottamaan osan lapsistaan ja lastenlapsistaan omasta elämästään ja siinä samalla vielä pilaamaan niin lastensa kuin serkkujenkin keskinäiset välit. Aikuisten ihmisten kohdalla ei edes välttämättä ole kyse niiden lahjojen arvosta (joo, en tunne henkilöitä, en voi tietää varmasti), vaan siitä että kokevat olevansa jatkuvasti vähempiarvoisia vanhemmilleen.