Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vertaispalaute = Koulukiusaamisen hyväksytty muoto

Vierailija
07.10.2020 |

Miksi ihmeessä opettajakouluttamattomat keskenkasvuiset ihmiset laitetaan antamaan toisilleen vertaispalautetta? Nykyään Moodlessa näkee myös toisten töihin annettua palautetta ja miten hirveitä tekstejä siellä näkeekään.

Sama juttu luokassa, on hirveää nähdä kuinka joku servaa toisen "vertaisarvioinnissa".

Miksi tällaista tehdään?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Edes aikuisopiskelijana palautetta ei ole mukavaa antaa, kun ei ole mitään osaamista/kokemusta vertaisopiskelijpiden arvostelusta.

Vierailija
2/6 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vertaisarvioinnissa jokainen osallistuu arviointiin ja kyllä se kehittää osaamista kun pääsee miettimään sitä että missä joku toinen on onnistunut ja missä tällä olisi kehittämistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Edes aikuisopiskelijana palautetta ei ole mukavaa antaa, kun ei ole mitään osaamista/kokemusta vertaisopiskelijpiden arvostelusta.

Olen myös aikuisopiskelija ja huolestuin nuorempien reaktioista toistensa palautteisiin. Erityisesti luovan puolen opinnoissa murskaavalla palautteella voi olla tuhoisat seuraukset. Vaikka "uhri" sanoo, että palaute on asiatonta, niin kiusaaja jatkaa samalla linjalla.

Opettajan pitäisi varmistaa, että palaute on vain asiallista ja parempi olisi jos tämä käytäntö haudattaisiin toimimattomana. Kaverit ylistävät toisiaan ja kiusatut saavat entistä enemmän kuraa niskaansa. Tällä kertaa ihan luvan kanssa.

Vierailija
4/6 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vertaisarvioinnissa jokainen osallistuu arviointiin ja kyllä se kehittää osaamista kun pääsee miettimään sitä että missä joku toinen on onnistunut ja missä tällä olisi kehittämistä.

Voisitko ajatella sellaista tilannetta, että palautteen antaja käytännössä vain haukkuu ja kritisoi, eikä hänellä ole muuta kuin negatiivista sanottavaa? Tästä on kysymys.

Vierailija
5/6 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teetän vertaispalautetehtäviä kirjallisista töistä anonyymeinä. Opiskelijat eivät tiedä, kenen kirjoitustehtävää arvioivat. En oikein tiedä, miten siinä voisi kiusata. Ja minähän näen, mitä kukakin on kirjoittanut ja voin tarvittaessa puuttua. Osa hyötyy niistä enemmän kuin opettajan palautteesta, osa ei varmaan hyödy juurikaan. Sitä pitäisi tehdä enemmänkin, jotta harjaantuisivat. Ohjeistukseen pitää myös kiinnittää paljon huomiota. 

Vierailija
6/6 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan nämä omilta kouluajoilta todella väkinäisinä ja hyödyttöminä. Kellään ei tuntunut olevan mitään sanottavaa.