Kuukautisista pääsee eroon ja ehkäisy voi olla helppoa!
Haluaisin omalla tarinallani tuoda toivoa kaikille naisille, jotka kärsivät kuukautisista ja/tai eivät löydä sopivaa ehkäisyä. Kokeilin nuorempana pitkän aikaa kahta eri yhdistelmäehkäisypilleriä, jotka eivät yhtään sopineet minulle. Sivuvaikutukset olivat hirveitä: luonteen muuttuminen, ilottomuus, masennus, täydellinen seksihalujen häviäminen jne. Sitten tuhersin vuosia vaihtelevasti kondomeiden, ehkäisypuikkojen ja keskeytetyn yhdynnän kanssa. Kaikki menetelmät kyllä ehkäisivät raskauden, mutta olivat ahdistavan epämukavia ja epäluotettavia (tein lukuisia raskaustestejä varmuuden vuoksi). Lopulta gynekologi "pakotti" minut kokeilemaan minipillereitä. Yksi merkki aiheutti jatkuvaa tiputteluvuotoa, mutta toinen merkki sattui vihdoin nappiin! Ei kuukautisia, ei lihomista, ei haluttomuutta, ei alakuloa... Ei mitään muuta kuin helppo elämä. Ehdin olla koko aikuisikäni varma, että väittämä "kaikille löytyy lopulta sopiva ehkäisy" on täyttä paskapuhetta. Jaksakaa kokeilla eri vaihtoehtoja. Joskus voi tulla se lottovoitto, ettei tarvitse enää murehtia noista asioista koko hedelmällisenä ikänään.
Kommentit (34)
Hormonikierukka teki elämästä helvetin, jatkuva vuoto, tippui pois paikoiltaan ei edes siis ehkäissyt mutta minipillerit olivat kuin taivaan lahja. Kuukautiset jäi pois ja eivät aiheuta mitään sivuvaikutuksia ;-)
Mulla kapseli, jonka ansiosta pääsin eroon menkoista,ehkäisy on helppoa ja elämä mukavan tasaista ilman haittavaikutuksia tai omia pms-oikkuja.
Mulla hormonikierukka toimii täydellisesti. Ilman vuotoja nyt jo 6 vuotta eikä mitään muitakaan sivuvaikutuksia. :)
Mulla myös minipillerit. Muita en ole edes kokeillut, aiemmin käytettiin kumia ja välillä hankittiin lapsia, yhdistelmäpillereitä en ole uskaltanut kokeilla koska on ollut useampia pinnallisia laskimotukoksia.
En ole huomannut mitään sivuvaikutuksia. Niin paitsi sen, että ei ole kuukautisia. Mikä ei ole hirveän harmillista, koska itsellä ne on aina olleet erittäin runsaat ja kivuliaat ja oikeasi häirinneet elämää.
Muuten en ole huomannut mitään eroa normaaliin. Olen aika ailahtelevainen ja se nyt ei ole ainakaan vähentynyt, mutta en oikein pillereitä voi syyttää koska luultavasti olisin ihan samanlainen ilmankin.
Minä en ole löytänyt sopivaa ehkäisyä. Minipillereitäkin kokeilin kahta eri merkkiä. Molemmista seurasi kuukausien tauoton vuotaminen, joka kesti siihen asti että lopulta luovutin. Toinen aiheutti lisäksi runsaan hiustenlähdön.
Hormonikierukka sisältää samaa hormonia kuin minipillerit, mutta hormonia joutuu elimistöön paljon vähemmän.
En missään tapauksessa käyttäis mitään hormoneja. Kondomi on oikein käytettynä ihan yhtä luotettava kuin muutkin menetelmät ja lisäksi ainoa haitaton menetelmä molemmille. Ei vaadi myöskään lääkärissäkäyntejä ja kondomeja saa melkeinpä mistä tahansa. Helppokäyttöinen. Mikään mentelmä mikä vaikuttaa hormonitoimintaan ei ole täysin turvallinen ja se ettei ole kuukautisia ei ole mitenkään normaali olotila. Jos kuukautisten kanssa on ongelmia, esim. runsaat vuodot ja kovat kivut, niin silloin on elimistön toiminnassa jotain vialla ja se on syytä hoitaa kuntoon. Monella esim. vääränlainen ruoka aiheuttaa monenlaisia oireita. Mutta kukin tietysti itse valitsee itselleen parhaimman menetelmän.
Hormonikierukka, eikä kuukautisia ole ollut 4 vuoteen. Ikää yli 40, joten pillereitä en saisi enään syödäkään veritulppariskin vuoksi.
Aivan varmasti kondomi on hyvinkin luotettava. Suurin osa ei vain osaa käyttää sitä oikein tai monet jotka eivät käytä mitään, sanovat että kondomi petti.
Kivat sulle. Olen edelleen vakuuttunut, ettei sopivaa ehkäisyä juuri MINULLE ole. Mikään hormonaalinen ehkäisy ei sovi (ei edes minipillerit) perussairauteni vuoksi. Kuparikierukka on myös poissuljettu kovien vuotojen ja kivuliaisuuden vuoksi. Kondomin kanssa en todellakaan ala enää näpertämää, joten sterilisaatio lienee ainoa vaihtoehto.
Oikeassa käytössä kondomin pearlin indeksi on 10. Eli ei kovin luotettava ole.
Kyllä useimpien lähteiden mukaan kondomin pearlin indeksi oikeen käytettynä on 3.3. Mikä on aika iso luku sekin.
Ap jatkaa: toki kondomia kannattaa käyttää, jos se on itselle (ja kumppanille) sopiva ehkäisykeino! En suosittele hormoneja, jos niitä ei halua käyttää. Sainhan itsekin niistä vuosikymmenen mittaisen trauman, ja pelotti kokeilla minipillereitä. Kuukautiset ovat minulle olleet aikuisena lähes kivuttomat ja säännölliset, mutta oli todella hauskaa silti päästä niistä kokonaan eroon. Lisäksi pelkkä progesteroni ei ole tupakoitsijalle niin hengenvaarallista, kuin estrogeeni-progesteroni-yhdistelmä.
[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 17:54"]Kondomi ei ole oikeenkäytettynäkään kovin luotettava ehkäisy.
[/quote]
Kuinkas ne kumin läpi ui?
Itse käskisin miehen mennä sterilisaatioon, jos lapsiluku on täynnä. Sehän nyt olisi sellaisessa tilanteessa selkeästi fiksumpi ratkaisu kuin mikään muu ehkäisykeino.
Jokaista sataa kondomia käyttävää pariskuntaa kohden tulen 3-4 naista vuosittain raskaaksi. Kondomi yksistään käytettynä ei ole luotettava ehkäisy.
Olisin marssinut suoraan sterilisaatioon 30 täytettyäni, ellei olisi juuri sitä ennen löytänyt täydellistä ehkäisyä. Toisaalta vähän huolettaa nuo tarinat, että sterilisaatio voi huonolla onnella käynnistää ennenaikaiset vaihdevuodet. Ap
Hormonikierukka teki elämästä helvetin, jatkuva vuoto, tippui pois paikoiltaan ei edes siis ehkäissyt mutta minipillerit olivat kuin taivaan lahja. Kuukautiset jäi pois ja eivät aiheuta mitään sivuvaikutuksia ;-)