Mistä lastenhoitaja suurperheeseen?
Otsikossa se jo tulikin. Lapset 13v, 10v, 7v ja kaksoset 3v. Mieheni kuoli äkillisesti viime keväänä. Aika tähän asti on mennyt kuin sumussa, päivä kerrallaan. Olen ollut hoitovapaalla, mutta alkuvuodesta pitäisi palata töihin. Ensimmäinen joulu ilman miestäni ja lasteni isää oli raskas, eikä tukiverkostoja ole samalla paikkakunnalla.
Nyt helpottaa, kun isoimmat ovat jo koululaisia, mutta ekaluokkalaisen päivät ovat lyhyitä. Esikoisesta alkaa olla jo hieman apua pienimpien kanssa. Onko kellään kokemuksia kotiin palkattavasta hoitajasta? Teen vuorotyötä ja esim. yövuoron aikana tuntuisi ikävältä viedä pienimmät vuoropäiväkotiin ja jättää muut lapset yksin kotiin. 7-vuotias on kuitenkin vielä niin pieni olemaan yötä kotona ilman äitiä. Mitä kautta tällaisia kotihoitajia kannattaisi etsiä, etenkin, kun pitäisi joustaa työvuorojeni mukaan?
Kommentit (27)
[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 12:49"]
Kiitos vastauksistanne. Toivottomalta tuntuu tällä hetkellä. Nykyisessä työssäni joudun tekemään myös yövuoroja. Tietysti tarkkailen uusia työpaikkoja, päivätyö olisi tässä tilanteessa helpoin. Olen ollut lasten kanssa kotona vuosia, piipahtaen vain lyhyitä pätkiä työpaikalla välillä. Meillä mies oli se, joka tienasi, ja kotona ollessaan hänestä oli suunnaton apu etenkin kaksosten syntyessä.
Opiskelijan sitoutuminen tämänkaltaiseen työhön arveluttaa, koska hoitajaa tarvitaan kokopäivätyöni mukaisesti. Simppelein vaihtoehto lienee saada kaksoset vuoropäiväkotiin ja hoitaja isommille sitten ilta- ja yövuorojen ajaksi. Päivävuorossa ollessani 7v selviytyy kyllä kouluun isompien valvonnassa ja iltapäiväkerhosta kotiin, kun isommat ovat päässeet koulusta.
Hoitaja saisi tietysti nukkua yöllä. Tosin vierashuonetta ei erikseen ole, joten peti pitäisi pedata olohuoneeseen hänelle ja mahdollisille lapsilleen. 3-vuotiaat ovat vain kamalan herkkäunisia. Jos toinen inahtaakaan, niin toinenkin herää ja taas ovat kädet täynnä työtä. Mutta tämähän ei olisi hoitajan ongelma, kun pienet olisivat yön päiväkodissa.
Rahatilanne on tiukka, joten kaikki mahdolliset yhteiskunnan tuet aion hakea. En kuitenkaan haluaisi leimautua neuvolassa miksikään erityistarkkailuperheeksi. Olemme ihan tavallisia ihmisiä, ei alkoholia tms. Yhteinen haaveemme oli suurperhe, sen myös saimme. Mutta enpä arvannut jääväni yksin jo tässä vaiheessa. Asumme pk-seudulla. Mieluiten olisin lasten kanssa kotona vielä, mutta rahatilanne pakottaa takaisin työelämään nyt.
AP
[/quote]
Tuo kuulostaa jo ihan hyvältä, jos vainsaat järjestymään!
Hoitopaikka.net - sivustolle saa laittaa ilmoituksia ihan ilmaiseksi, ja meille ainakin on ainatullut paljon hakijoita sitä kautta.
Lastensuojelun osuutta ei kannata pelätä. Tuttu pk:n lto kertoi tehneensä omasta lapsestaan lastensuojeluilmoituksen ja saivat hyvin apua hankalaan tilanteeseen. Tuskin olisi "asiantuntijana" eli kokeneena lto:na ilmoa tehnyt jos siinä olisi jotakin pelättävää! Voimia sinulle, ap :)
Hei ap, saattaisin voida auttaa sinua. Olen itse suurperheen yh myös, samanikäisiä lapsia minulla mutta myös vanhempia. Olen toiminut pph:na, nyt opiskelen mutta opiskelu ei täysipäiväistä. Ehkä voitaisiin sopia jotain ja vaihtaa vaikka jolloinkin päikseen lastenhoitovuoroja niin ei rahaakaan menisi niin paljon, taloudellisesti mahdottomalta kuulostaa minusta saada täysipäinen hoitaja noin isolle porukalle niin että kannattaisi käydä töissä. Muutenkin olisi kiva vaihtaa ajatuksia kun samantapainen elämäntilanne ja samanikäisiä lapsia. Asun myös pk-seudulla.
Tämä ei ole viisastelua ap:lle vaan muille ajateltavaksi. Miten selviäisit taloudellisesti jos miehesi kuolisi juuri tänään? Kannattaa miettiä olisiko hyvä olla henkivakuutus. Ettei surun keskellä tarvitsisi vielä toimeentuloa murehtia.
Tämä ei ole viisastelua ap:lle vaan muille ajateltavaksi. Miten selviäisit taloudellisesti jos miehesi kuolisi juuri tänään? Kannattaa miettiä olisiko hyvä olla henkivakuutus. Ettei surun keskellä tarvitsisi vielä toimeentuloa murehtia.
Tää mobiili on paska käyttää. T: 22,23,24.
Joku lestadiolaistyttö? Ovat tottuneet isoihin perheisiin ja työntekoon jo nuorena.