Voiko vegaani ottaa koronarokotteen? (Sisältää haita)
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/b3acb44f-ab38-44c0-b7f4-146b7c06643b
Rokotteeseen tarvitaan skvaleenia jota saadaan hain maksasta.
Kommentit (25)
Vegaani osaa itse päättää ottaako vai ei.
Voit ottaa, kun et kerro kenellekään.
Itsekin salaa äänestän Perussuomalaisia, vaikka kavereille sanon äänestäväni Vihreitä.
vegaani yksiselitteisesi ei voi. Jos ottaa niin ei ole enää määritelmän mukaan vegaani vaan jotain muuta.
En ole vegaami, mutta jos ei ole pakko ottaa tota rokotetta niin en ota. Törkeää haiden massamurhaa, niitä tapetaan muutenkin jo liikaa eviensä takia. Mitä ne tekee sille lopulle haille?
Vierailija kirjoitti:
vegaani yksiselitteisesi ei voi. Jos ottaa niin ei ole enää määritelmän mukaan vegaani vaan jotain muuta.
Kuinka tämänkin määrittelee. Toisaalta vegaanina ymmärrän, että en koskaan voi olla mikään 100 % puritanisti vegaaniudessani (eikä se ole tavoitteeni), koska kaikella toiminnallani vahingoitan myös muita elollisia. Kutsun itseäni silti vegaaniksi.
Ja toisaalta, vegaaniuden määritelmä kuuluu: "Veganism is a philosophy and way of living which seeks to exclude—as far as is possible and practicable—all forms of exploitation of, and cruelty to, animals for food, clothing or any other purpose; and by extension, promotes the development and use of animal-free alternatives for the benefit of animals, humans and the environment. In dietary terms it denotes the practice of dispensing with all products derived wholly or partly from animals."
Eli vegaani välttää eläinten hyödyntämistä niin pitkälle kuin se on mahdollista ja järkevää. Potentiaalisesti oman henkensä uhalla vegaaniudesta kiinni pitäminen ei mielestäni ole järkevää, vaikka tästä puritanismin vaatijat (yleensä sekasyöjiä, heh) saavatkin mielestään aseen, että "ai kaikki elolliset eivät olekaan saman arvoisia, ai oot mielestäs kuitenkin arvokkaampi kuin elukat". Mutta en näitä keskusteluja normaalisti käykään muiden kanssa, teen mitä teen ja olen itse asian kanssa sujut, muita en koita miellyttää.
En ota minäkään vaikken vegaani olekaan. Käytännössä hait pitäis tappaa liki sukupuuttoon, että koko maapallon väestö sais rokotteen.
Tässä taas nähdään ihmisen itsekkyys. Ehkä korona tuli ihan syystä meitä tappamaan.
Olen vegaani ollut yli 30 vuotta. Pääsääntöisesti lääkkeissä teen poikkeuksen, toki koitan valita vegaanisia vaihtoehtoja, mutta kaikkea ei saa vegaanisena. Terveys menee kuitenkin edelle.
Mitä itse koronarokotukseen tulee, niin en sitä ole ensimmäisten joukossa ottamassa. Vaikuttaa epäluotettavalle. Ei niinkään haittaa se, että olisi eläinperäisiä ainesosia vaan sitä mitä se rokote voi aiheuttaa lyhyellä tai pitkällä aikavälillä. Voiko rokotteesta olla jopa suuria terveydellisiä haittoja.
Tuo haiden osuushan tässä on vain kuolla. Säälikää enemmän niitä hiiriä ja rottia, joilla tuo rokotus testataan. Ne tässä oikeasti kärsii.
Itse eläinkokeita vastustavana (riippumatta testataanko meikkejä vai lääkkeitä) en tällaisia rokotteita ikinä ota. Ylipäätään välttelen kaikkia uusia lääkkeitä, koska en halua tukea eläinkokeita. Vanhoja aikoja sitten kehitettyjä lääkkeitä käytän. Menneisyydelle emme lopulta voi mitään, mutta nykyajan teollisuutta en aio tukea.
Ei tietenkään voi ottaa! en toki ota minäkään vaikka en vegaani olekaan. Minusta hait saa uida, ihmiset saa vastustuskyvyn sairastamalla....
Vierailija kirjoitti:
En ole vegaami, mutta jos ei ole pakko ottaa tota rokotetta niin en ota. Törkeää haiden massamurhaa, niitä tapetaan muutenkin jo liikaa eviensä takia. Mitä ne tekee sille lopulle haille?
Minä taas syön vegaanisesti enkä ota rokotetta ennen kuin jos siitä joskus tulevaisuudessa on varmuus, ettei ole pahoja haittavaikutuksia. Toivon mukaan myös kehitetään eettisesti kestävämpi versio.
Vierailija kirjoitti:
Olen vegaani ollut yli 30 vuotta. Pääsääntöisesti lääkkeissä teen poikkeuksen, toki koitan valita vegaanisia vaihtoehtoja, mutta kaikkea ei saa vegaanisena. Terveys menee kuitenkin edelle.
Mitä itse koronarokotukseen tulee, niin en sitä ole ensimmäisten joukossa ottamassa. Vaikuttaa epäluotettavalle. Ei niinkään haittaa se, että olisi eläinperäisiä ainesosia vaan sitä mitä se rokote voi aiheuttaa lyhyellä tai pitkällä aikavälillä. Voiko rokotteesta olla jopa suuria terveydellisiä haittoja.
Eli oma napa ensin kuitenkin. Eläimet joutaa kuolla jos sinä tarvitse lääkettä.
Miksi sinulle ei kelpaa luontainen tapa antaa sairauden levitä ja sitä kautta vastustuskyvyn syntyä? Koronahan ei ole mikään kuoleman vakava tauti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas syön vegaanisesti enkä ota rokotetta ennen kuin jos siitä joskus tulevaisuudessa on varmuus, ettei ole pahoja haittavaikutuksia. Toivon mukaan myös kehitetään eettisesti kestävämpi versio.
Kaikki lääkkeet testataan eläinkokein. Eettisesti kestävää versiota ei siis voida ikinä kehittää. Se, että lääkkeessä on pieni määrä laktoosia tai jotain muuta eläinperäistä ainetta on minusta pienempi ongelma kuin se kärsimys, joka eläimille on tuotettu lääkettä testatessa.
Korona rokotteen ottajat ovat itsekkäitä minäminä-ihmisiä, jotka kuvittelevat olevansa jotain erinomaista. Korona saisi levitä ihan rauhassa, vaikka sen kuolinprosentti olisi sen 3-4 (mitä se ei ole) sillä ei olisi oikeasti mitään merkitystä, ihmisiä olisi silti aivan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisko pitää veganismi ja rokotusvastaisuus erillään. Vaikka ihan imagosyistä jos ei parempaa keksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka tämänkin määrittelee. Toisaalta vegaanina ymmärrän, että en koskaan voi olla mikään 100 % puritanisti vegaaniudessani (eikä se ole tavoitteeni), koska kaikella toiminnallani vahingoitan myös muita elollisia. Kutsun itseäni silti vegaaniksi.
Ja toisaalta, vegaaniuden määritelmä kuuluu: "Veganism is a philosophy and way of living which seeks to exclude—as far as is possible and practicable—all forms of exploitation of, and cruelty to, animals for food, clothing or any other purpose; and by extension, promotes the development and use of animal-free alternatives for the benefit of animals, humans and the environment. In dietary terms it denotes the practice of dispensing with all products derived wholly or partly from animals."
Eli vegaani välttää eläinten hyödyntämistä niin pitkälle kuin se on mahdollista ja järkevää. Potentiaalisesti oman henkensä uhalla vegaaniudesta kiinni pitäminen ei mielestäni ole järkevää, vaikka tästä puritanismin vaatijat (yleensä sekasyöjiä, heh) saavatkin mielestään aseen, että "ai kaikki elolliset eivät olekaan saman arvoisia, ai oot mielestäs kuitenkin arvokkaampi kuin elukat". Mutta en näitä keskusteluja normaalisti käykään muiden kanssa, teen mitä teen ja olen itse asian kanssa sujut, muita en koita miellyttää.
niin minäkin voin kutsua itseäni vegaaniksi. Minusta vain ei ole käytännöllistä välttää hyvää pihviä....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisko pitää veganismi ja rokotusvastaisuus erillään. Vaikka ihan imagosyistä jos ei parempaa keksi.
Vastasin kysymykseen.
Sairastan erästä tautia johon syön lääkkeitä joita ei saa vegaanisena. Tottakai se harmittaa, mutta kuten laitoin terveyteni on tärkeämpää kuin se että jättäisin lääkkeet syömättä jotka eivät ole vegaanisia. Ja on sellainen sairaus johon on vähän pakko syödä lääkkeitä, että pysyy elossa.
Mitä tulee siihen koronarokotteeseen niin en kyllä sitä olisi ottamassa ellei ole ihan pakko. En ottanut sikainfluenssaan myöskään rokotetta, vaikutti epäluotettavalta ja moneölahan tulikin siitä narkolepsia.
Koronarokote ei ole vegaaninen, mutta kuinka moni sen oikeasti uskaltaa ottaa? Pelkäämättä jälkioireita? Moni tuttu ja tuntematon on tästä aiheesta keskustellut. Eilen bussipysäkilläkin eräs tuntematon päivitteli mitä myrkkyjä siinä tulevassa rokotteessa olisi ja ei aikonut sitä ottaa. No en minäkään uskaltaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
niin minäkin voin kutsua itseäni vegaaniksi. Minusta vain ei ole käytännöllistä välttää hyvää pihviä....
Hauskaa. :) Sinulla on toki oikeus kutsua itseäsi vegaaniksi, ei se ole mikään patentoitu nimike. Jännä kyllä, usein sekasyöjät viimeiseen asti haluavat sitä välttää, mutta kukin tavallaan.
Ja nyt ruotsalaiset löysivät lääkeen alpakasta.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006661207.html
Nekin kai tapetaan.
Miksi sua niin kovasti kiinnostaa, mitä muut tekevät/voivat tehdä? Voiko lihansyöjä välittää eläimistä? Voiko vasemmistolainen ajaa autolla? Voiko poliisi katsoa tv:tä? Niinpä. Keskity omiin hommiisi.