Kuinka aloittaa säästäminen?
Olen kolmekymppinen ja ekaa kertaa vakityössä jonka palkalla pärjään ilman jatkuvaa penninvenytystä.
Minulla ei kuitenkaan ole ollenkaan säästöjä ja tuntuu että kaikki menee mitä tuleekin, vuosikausien kituuttamisen jälkeen oli aluksi ihanaa kun ruokakaupasta pystyi ostamaan mitä halusi, oli varaa käydä ulkona syömässä, ostaa vaatteita muualtakin kuin kirppareilta ja matkustaakin joskus.
Nyt olen kuitenkin tajunnut että olisi kiva alkaa säästämään, aluksi vaikka pieni puskuri ja sen jälkeen sitten isompia tavoitteita kohti.
Minulla ei vaan ollenkaan itsekuria vaan kuun lopussa tilini on tyhjä.
Muten pääsen budjetoinnin ja säästämisen alkuun?
Velkaa on jonkin verran, muutama tonni opintolainaa ja noin 1500 luottokortilla.
Vinkkejä ja omia kokemuksia olisi kiva kuulla.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Heippa ap! Olen myös tosi huono säästämään ja samalla tavalla pitkän kylmän kauden jälkeen on ihana vähän elääkin leveämmin! Multa myös menee -nykyään vain melkein! - kaikki mitä tulee, mutta vahvuuteni on se, että jos joskus tulee joku ylimääräinen isompi summa, esim veronpalautus, siihen tartun kyllä kuin liima! Mutta juu, ne mun vinkit.
2) Aloita todella pienesti. Multa menee 50e/kk johonkin rahastoon. Tänä vuonna olen panostanut lainojen takaisinmaksuun ja lähden siinäkin tosi pienestä, mulla esim menee viikoittain 10e suorasiirtona ylimääräinen lyhennys luottokorttivelkaan. Se ei ole kauhean paljon, mutta kertyyhän siitä vuoden mittaan 520e :) Kun tulee rahaa, suunnittelen etukäteen, mikä osa menee laskuihin, mikä lainoihin, meneekö jotain säästöön. nneksi olkoon :)
Tämähän on tosi hölmöä.
Luottokorttikorko on paljon enemmän, mitä rahasto tuottaa. Lisäksi rahaston tuotosta maksat veroa.
Lopeta rahastoon laittaminen ja maksa luottokorttivelka asp.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heippa ap! Olen myös tosi huono säästämään ja samalla tavalla pitkän kylmän kauden jälkeen on ihana vähän elääkin leveämmin! Multa myös menee -nykyään vain melkein! - kaikki mitä tulee, mutta vahvuuteni on se, että jos joskus tulee joku ylimääräinen isompi summa, esim veronpalautus, siihen tartun kyllä kuin liima! Mutta juu, ne mun vinkit.
2) Aloita todella pienesti. Multa menee 50e/kk johonkin rahastoon. Tänä vuonna olen panostanut lainojen takaisinmaksuun ja lähden siinäkin tosi pienestä, mulla esim menee viikoittain 10e suorasiirtona ylimääräinen lyhennys luottokorttivelkaan. Se ei ole kauhean paljon, mutta kertyyhän siitä vuoden mittaan 520e :) Kun tulee rahaa, suunnittelen etukäteen, mikä osa menee laskuihin, mikä lainoihin, meneekö jotain säästöön. nneksi olkoon :)
Tämähän on tosi hölmöä.
Luottokorttikorko on paljon enemmän, mitä rahasto tuottaa. Lisäksi rahaston tuotosta maksat veroa.Lopeta rahastoon laittaminen ja maksa luottokorttivelka asp.
Järkevintähön tämä tietysti olisi mutta omalle mielenrauhalle mulle oli tärkeämpää säästää puskuri ennen kuin maksoin velkoja. Se takasi ettei mun tarvinnut kajota luottokorttin jos tulinkin yllättävä tilanne.
Nyt olen ollut jo vuosia velaton.
Ensin säästin puskuriksi 10k€ ja sitten eri indeksirahastoihin 500€/kk.
Kiitos tosi paljon kaikille kommenteista ja vinkeistä, niistä inspiroituneena vietän perjantai-iltaa kotona ja teen budjettia. Aloitin rahastosäästämisen (hyvin pienellä summalla) tällä viikolla!
Tykkäsin tosi paljon tuosta 60% pakollisiin menoihin ja loput 40% jaetaan 10% paloiksi. Tämä sopisi mullekin hyvin kunhan saan vuoden loppuun mennessä maksettua luottokortin pois.
Tästä se lähtee!