saako esikoululainen olla yksin kotona
aamulla pitäisi olla tunti ennen esikoulun alkua ja iltapäivällä puolestatunnista tuntiin.
Jos lapsi pärjää tuon ajan yksin niin onko " kiellettyä" jättää? Ei enää tytär haluaisi mennä päivähoitoon ja minä tiedän että pärjää yksin kotona.
Kommentit (7)
Vastuuntuntoinen äiti ja isä osaavat arvioida, pystyykö eskari-ikäisen jättämään yksin kotiin. Onko vaaratekijöitä, onko lapsella mahdollisuus tavoittaa vanhempia puhelimitse, saako tarvittaessa apua nopeasti, jos jotain sattuisi, onko lapsi henkisesti kypsä yksinoloon (maksimiaikoina noita kuitenkin pitäisin), voiko lapseen luottaa...
Meidän kuopus lähdössä ekalle luokalle ja on vasta viime aikoina alkanut haluta jäämään lyhyiksi ajoiksi yksin/kaverin kanssa kotiin puhelimella varustettuna. Eli lapset ovat yksilöitä tässäkin asiassa.
Käytäntö vaihtelee paikkakunnittain: omassa kunnassamme eskarit saivat kulkea yksin ja paikkakunta, missä olin töissä eskarissa, se ei ollut sallittua.
asiaan jos kerran tyttö pärjää yksin
Minä olen aina luullut että alle kouluikäistä ei sais jättää yksin kotiin
säädökset ja tulkinnat kieltää
T:aloittaja
mikään laki ei kiellä 6-vuotiaan yksinoloa.
meidän kaupungissa useat eskarilaiset kulkee itse eskarin ja kodin väliä.
jotkut eskarilaiset myös ulkoiluttaa pienenpiä sisaruksiaan, eikä mikään lastensuojelu ole puuttunut asiaan.
Uskaltaisin kyllä antaa eskari-ikäisen olla yksin kotona jos hän on siihen valmis eikä pelkää ja tietää miten ja keneltä pyytää apua jos tulee joku hätä.
Oma tyttö menee eskariin kans ja en missään nimessä jättäisi yksin, kauhistuttaa jo ens vuosi kun koulu alkaa ja tyttöni ei ole mikään rasavili vaan mun mielestä vielä pieni lapsi.