Millainen on tavallinen ns. etelänloman päiväsi?
Nyt kun ei sinne kuuluisaan etelään tällä hetkellä pääse, niin voidaan fiilistellä muistelemalla entisiä reissuja.
Eli millainen on teidän tyypillinen päivä etelän lomareissulla?
Itselläni on keskimäärin kahta eri versiota:
Versio 1:
- aamulla herätys aikaan x
- juodaan kahvit ja lähdetään lenkille jollekin läheisellä mäelle tms.
- palataan kämpälle aamiaiselle
- rannalle siinä 11 aikoihin, paikasta riippuen joko omat juomat mukaan tai ne ostetaan sieltä baarista
- about 13-14 kämpälle syömään, kyytipojaksi viiniä/olutta
- takaisin biitsille, snorklaamaan tms.
- takaisin kämpille kun aurinko jo riittävän matalalla
- joko lähteminen jonnekin kaupungille syömään, tai kämpällä parvekkeella oleilua ja napostelua
Versio 2:
- herätys aikaan x
- aamiainen
- jonnekin päiväretkelle lähtö, yleensä omatoimisesti. Ainakin osittain eväät mukaan, myös muutama olut-tölkki
- syöminen jossakin ravintolassa, jos sellainen on tarjolla. Tai sitten eväät + omat juomat, nämä voi ostaa myös jostakin kaupasta jos sellaisia on matkan varrella
- takaisin kämpälle ennen auringon laskua
- oleilua kämpällä
Mites teillä?
Kommentit (40)
Jos peruspaketti rantaloma lasten kanssa, niin meillä all inclusive hotelli, väh neljä tähteä.
Herätys
Aurinkotuolien varaus
Aamupala
Löhöilyä altaalla, lukemista, uimista, lasten kanssa leikkimistä / aktiviteetteja jne
Lounas
Käydään jossain kävelyllä / tutkimassa paikkoja / aktiviteetteja jne
Altaalla oloa
Päivällinen
Lasten kanssa jotain
Iltapala
Nukkuun
Yleensä myös parina päivänä osallistutaan jollekin retkelle tai käydään esim vesipuistossa. Joku päivä otetaan shoppailuja varten, mutta riippuu ihan hotellin sijainnista miten ostoksilla pääsee käymään. Onnistuuko ihan päivällä joku muutama tunti vai onko hotelli joku suurempi resort, mistä pitää erikseen lähteä kylään/kaupunkiin ostoksille.
krapula-jurri"tanssi"-pano-sammuminen-krapula...
En ole koskaan ollut ns. "etelänlomalla", mutta perus kaupunkiloma Euroopassa on tähän asti mennyt kutakuinkin näin:
- herää kun ei enää nukuta, ehkä 11.00 maissa
- aamutoimet ja etsimään kuppilaa, josta saa kahvia ja all-day-breakfastin / brunssin
- aamupalan päätteeksi lasi tai kaksi viiniä ja päivän ohjelmaa toteuttamaan. Yleensä päivällä joku museo tai pari, arkkitehtonisesti kiinnostavia kohteita yms. Pullo viiniä kulkee laukussa ja voi pitää pienen sievän koko ajan päällä
- kun kohteet on tsekattu, vapaata roamaamista pitkin kaupungin katuja ja sivukujia, päivällinen jossain sopivan näköisessä, paikallisten suosimassa mestassa
- illalla konserttiin tai keikalle ja lisää viiniä naamaan
- jos törmään hauskoihin tyyppeihin, niin jatkoille
- jos en, niin yöpaikkaan ja seuraavana päivänä taas sama homma
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamulla kävellen hakemaan jostain paikallisesta pikkupuodista tuoretta leipää, aamiaisen laittelua bungalowilla kaikessa rauhassa. Kun sää lämpiää, joko uima-altaalle tai rannalle. Kevyttä lounasta, tyyliin jotain kanaa ja salaattia.
Kämpillä "päivälepoa" siestan aikaan, sitten kaupungille tai katsomaan nähtävyyksiä. Illalla dinneri jossain ulkona, muutama drinksu, ehkä kävellen satamaan katselemaan auringonlaskua.
Jos on vuokrattu auto, on yleensä aamupalan jälkeen lähdetty liikenteeseen johonkin suuntaan, ja palattu vasta illaksi takaisin.
Ei sillä etteikö jokainen saa tehdä juuri niin kuin haluaa, mutta itse en tuollaisia autovuokrauksia ymmärrä.
Kotona arjessa saa ajella niillä kotteroilla kaiket päivät, niin lomalla on just hyvä kun voi vain joko mennä kävellen rannalle, tai bussilla ajella jonnekin kävelyreitin alkuun tms. Ei tarvitse miettiä onko ajokunnossa, eikä kenenkään tarvi pilata vähiä lomapäiviä arvailemalla onko nyt liikaa promilleja vai ei.
Maisemiakin on paljon kivempi katsella bussista, kuin ajaen itse jotakin kapeaa ruuhkaista mutkatietä rystyset valkoisen, tyyliin Amalfissa.
Itse taas nautin autoilun tuomasta vapaudesta ja siitä, ettei ole muita ihmisiä siellä autossa kuten busseissa on. Tykkään muutenkiin ajamisesta joten ei ole tosiaan mitenkään vastahakoista se ajaminen tyylin "kotonakin joka päivä saa ajella". Enkä kyllä menis bussiinkaan, jos on fiilis että mahtaako olla promilleja, silloin mieluummin rentoilen koko päivän vaikka rannalla ja tissuttelen loiventavia.
En tarkoittanut promilleja edellispäivältä, vaan siltä päivältä jolloin olet liikenteessä. Itse haluan nauttia muutaman oluen juurikin rannalla tai siellä kohteessa missä käyn päivällä, enkä halua sen jälkeen miettiä onko nyt liikaa promilleja vai ei. Yötä vasten en nykyään ryyppää, se on ihan turhaa. Kivempi on se pieni nousu päivällä.
Minä taas en halua ryypätä ollenkaan. Autollakin liikkuessa voi halutessaan ottaa lounaalla yhden pienen oluen, se kyllä riittää. Illalla sitten taas on ihana juoda viiniä pitkän illallisen kanssa ja katsella vaikka tähtitaivasta vielä yksillä jälkkäridrinkeillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamulla kävellen hakemaan jostain paikallisesta pikkupuodista tuoretta leipää, aamiaisen laittelua bungalowilla kaikessa rauhassa. Kun sää lämpiää, joko uima-altaalle tai rannalle. Kevyttä lounasta, tyyliin jotain kanaa ja salaattia.
Kämpillä "päivälepoa" siestan aikaan, sitten kaupungille tai katsomaan nähtävyyksiä. Illalla dinneri jossain ulkona, muutama drinksu, ehkä kävellen satamaan katselemaan auringonlaskua.
Jos on vuokrattu auto, on yleensä aamupalan jälkeen lähdetty liikenteeseen johonkin suuntaan, ja palattu vasta illaksi takaisin.
Ei sillä etteikö jokainen saa tehdä juuri niin kuin haluaa, mutta itse en tuollaisia autovuokrauksia ymmärrä.
Kotona arjessa saa ajella niillä kotteroilla kaiket päivät, niin lomalla on just hyvä kun voi vain joko mennä kävellen rannalle, tai bussilla ajella jonnekin kävelyreitin alkuun tms. Ei tarvitse miettiä onko ajokunnossa, eikä kenenkään tarvi pilata vähiä lomapäiviä arvailemalla onko nyt liikaa promilleja vai ei.
Maisemiakin on paljon kivempi katsella bussista, kuin ajaen itse jotakin kapeaa ruuhkaista mutkatietä rystyset valkoisen, tyyliin Amalfissa.
Itse taas nautin autoilun tuomasta vapaudesta ja siitä, ettei ole muita ihmisiä siellä autossa kuten busseissa on. Tykkään muutenkiin ajamisesta joten ei ole tosiaan mitenkään vastahakoista se ajaminen tyylin "kotonakin joka päivä saa ajella". Enkä kyllä menis bussiinkaan, jos on fiilis että mahtaako olla promilleja, silloin mieluummin rentoilen koko päivän vaikka rannalla ja tissuttelen loiventavia.
En tarkoittanut promilleja edellispäivältä, vaan siltä päivältä jolloin olet liikenteessä. Itse haluan nauttia muutaman oluen juurikin rannalla tai siellä kohteessa missä käyn päivällä, enkä halua sen jälkeen miettiä onko nyt liikaa promilleja vai ei. Yötä vasten en nykyään ryyppää, se on ihan turhaa. Kivempi on se pieni nousu päivällä.
Ah ok, itse en harrasta tissuttelua ollenkaan, en tule siitä kuin vihaiseksi. Otan kunnolla sitten kun otan. Yleensä juuri lomilla, kotona en juuri juo alkoholia ollenkaan. Samoin biletys baareissas ja irtosuhteet on mulla vain lomilla matskua. Arjessa Suomessa olen kiltti ja raitis tiukkanutturainen vanhapiika.
Viimeksi ollut Turkissa, sitä ennen Teneriffalla (äitini vietti talvet). Tein aamupalan huoneessa, lähdin kaupungille tai bussilla kiertelemään lähiseutuja. Söin paikallisessa ravintolassa. Päivällä ehkä rannalla/altaalla tovi. Illalla taas kävelyä ja kaupassakäyntiä.
Unohdin mainita että harrastuksena etelän lomilla niiden aurinkotuoleilla olevien pyyhkeiden heittely altaaseen.
Just parasta yöllä ku jotkut varaa jo aamulle penkkiä muka.
Herääminen joskus kahdeksan aikoihin.
Aamukahvit ja aamupala hotellihuoneessa.
Rannalle loikoilemaan aurinkotuoliin ja lueskelemaan, jossain vaiheessa yksi olut.
Takaisin hotellille suihkuun.
Lounaalle joskus kahden maissa.
Siitä sitten kiertelemään rannan putiikeissa tai lähialueilla.
Jossain vaiheessa jätski tai olut.
Päivällisostokset kaupasta ja takaisin hotellille illemmalla.
Päivällisen kokkaus (jotain kevyttä + viiniä tai olutta) ja syöminen joskus kasin aikoihin.
Loppuilta hotellilla tai sen läheisyydessä hengaillessa.
Nukkumaan ennen puoltayötä.
Vierailija kirjoitti:
Herätys puolenpäivän jälkeen. Pieneen krapulaan jotain kohdemaalle tyypillistä väkevää pullosta joka ostettu hotellille. Sitten liiikenteeseen: syömään ja rannalle tai uima-altaalle. Terassille kaljalle kun tuleee kuuma tai muuten kyllästyttää maata auringossa. Illalla sitten suihku, laittautuminen ja yöelämään. Tanssimista, juomista ja jos joku komea Luigi tai Manolito löytyy petiin niin vielä parempi. Tällaista tämän 45 v naisen etelänmatkailu :)
Miksi tuota varten pitää lähteä etelään?
Ei ole tavallista päivää. Yleensä joka toinen päivä on jotain aktiivimpaa ja joka toinen päivä otetaan rennommin. Esim Tripadvisorin ja matkailusivustojen avulla otan selvää mitkä ovat alueen parhaat nähtävyydet ja paikalliset ravintolat ja suunnitelen matkat sitten noiden mukaan. Sitten esim. patikointia, vesiurheilua, ratsastusta jne. kohteesta riippuen. Baareissa silloin tällöin, mutta ei joka ilta ja juodaan kohtuudella.
Vierailija kirjoitti:
Unohdin mainita että harrastuksena etelän lomilla niiden aurinkotuoleilla olevien pyyhkeiden heittely altaaseen.
Just parasta yöllä ku jotkut varaa jo aamulle penkkiä muka.
Kuulostaapa aikuismaiselta käytökseltä.
Valitsen mieluummin aina all-inclusive kohteen ja ruokailut rytmittävät normipäiväni.
Herätys seitsemän aikoihin, eli aamiaiselle heti kun sinne pääsee.
Aamiaisen lopuksi mukaan vielä yksi kahvikupillinen ja menen puolisoni / muun seurueen kanssa ulkotuoleille istumaan ja nautiskelemaan ajan kanssa kahvista ja tarinoimaan.
Seuraavaksi lyhyesti huoneeseen, vaatteiden vaihto ja ulkoilemaan kohteesta riippuen rantapoluille, rantabulevardille, vuorille / kukkuloille, jne. Jos on fillari vuokrattuna, niin esimeriksi sillä.
Takaisin hotellille lounaaseen mennessä ja sama juttu, lounaan jälkeen seurustellaan ulkona kahvikupposen äärellä ja saatetaan joskus hakea hanasta olutta, viiniä, mojitoa, tms sekä seurataan allasalueen aktiviteetteja.
Huoneeseen, vaatteiden vaihto ja uudelleen saman kaltainen mutta eri aktiviteetti kuin aamulla, tai vahtoehtoisesti uikkarit mukaan ja meren rantaan. Jos ehdimme ennen ruokailua niin palattuamme käymme ehkä altaalla.
Illallinen, joka jatkuu maltillisesti seurustelujuomia nauttien allasalueen laidoilla ulkona.
Yleensä hotellilla on iltaohjelmaa ja jos se vaikuttaa kiinnostavalta niin käymme katsomassa sen.
Loppuilta menee hotellin ulkotuoleilla rupatellen ja musiikkia kuunnellen.
Huoneeseen ja yöunille.
Päivät eivät tietenkään toistu samanlaisina, vaan joka kerta on hieman eri variaatio edellä mainitusta.
Herään huoneistossa, jonka olen vuokrannut booking.comin tai airbnb.comin kautta. Teen aamiaista. Lähden kaupungille tai vuoristoon. Kävelen, kävelen, kävelen. Tutustun maisemiin ja toivottavasti myös ihmisiin. Syön lounaan ja juon ison oluen. Kävelen takaisin huoneistooni. Lepään hetken, lähden joko kaupungille syömään tai teen itselleni ruokaa ja lähden vielä sen jälkeen kaupungille/kylään. Juon pari olutta tai viinilasillista. Palaan majapaikkaani kun alkaa olla pimeää. Kaadan itselleni vielä konjakin ja kirjoitan matkapäiväkirjaa. Soitan puolisolleni. Menen nukkumaan 23 mennessä.
Vierailija kirjoitti:
Herään huoneistossa, jonka olen vuokrannut booking.comin tai airbnb.comin kautta. Teen aamiaista. Lähden kaupungille tai vuoristoon. Kävelen, kävelen, kävelen. Tutustun maisemiin ja toivottavasti myös ihmisiin. Syön lounaan ja juon ison oluen. Kävelen takaisin huoneistooni. Lepään hetken, lähden joko kaupungille syömään tai teen itselleni ruokaa ja lähden vielä sen jälkeen kaupungille/kylään. Juon pari olutta tai viinilasillista. Palaan majapaikkaani kun alkaa olla pimeää. Kaadan itselleni vielä konjakin ja kirjoitan matkapäiväkirjaa. Soitan puolisolleni. Menen nukkumaan 23 mennessä.
Ja jos puoliso on mukana niin yleensä vuokraamme auton ja kierrämme maata noin viikon verran, sen jälkeen tai sitä ennen 2-4 päivää jossain tietyssä kohteessa. Hän ei tykkää patikoida vuorilla vaan liikkua mieluummin autolla ja nähdä isompia alueita. Rantalomia emme harrasta ollenkaan.
Ei mikään ympäristöteko lentää lomakohteeseen ja sen päälle vielä ajaa autolla.
Vierailija kirjoitti:
Lenkille koiran kanssa hiekkarannalle
Tuore leipä mukaan leipomosta
Aamukahvi ja aamiainen molemmille, mulle ja koiralle
Päiväretki 4-8 tuntia, kaupunkiin tai vuorille
Lenkille lähikujille sen koiran kanssa, ehkä istutaan kahvillekin
Ruoka molemmille, mulle ja koiralle
Pieni iltalepo
Koiralenkki pihassa ja puutarhassa, ulkona istuskelua etelän yön ääniä ja tuoksuja ihmetellessä
Petiin
Koira hyppää viereen
Nukahdetaan sylikkäin
Tää on unelmaa joka kelpais mullekkin. Ihana.
1. Aamulla aamiaiselle n. klo 9 maissa, jonka jälkeen huoneen kautta aurinkotuoleille.
2. Loikoilua/kirjan lukemista/välillä uimista/snorklaaamista meressä (pidän enemmän mitä altaasta)
3. Rantamekko päälle ja lounaalle, joka yleensä hotellin "rantabaarissa", ja jäätelöä jälkiruuaksi
Sitten takaisin aurinkotuolille ja samaa mitä kohdassa 2.
4. Huoneeseen suihkuun, ja hieman siistimmät vaatteet päälle, ja sitten hotellin ravintolaan illalliselle
5. Oleilua (drinkin kera tai ilman) joko yleisissä tiloissa tai huoneessa/parvekkeella, netin selailua ja kortin/yatzyn/shakin peluuta --> nukkumaan.
Välkllä päivään mahtuu myös kävelyä rannalla/pieni lenkki/kaupassa käyminen, ja 1-2 päivänä jollain retkellä käyminen ja/tai 1-3 päiväksi auton vuokraaminen ja omatoimine kiertely.
Reissussa aina 2vikkoa, ja aina allinclusive lapsivapaassa rauhallisessa hotellissa (=ei bilekadulla/liian isossa kaupungissa) Sielu lepää kun saa VAAN OLLA, eikä tarvitse edes lompakkoa kantaa mukana tmv. todellista hermolepoa jota on ikävä <3
Minulle ”etelänloma” on siirtyminen toiseen kotiin sinne ”etelään”.
Päivärytmi on suunnilleen sama aina: aamulla salille n. kolme varttia-tunti, sitten pulahdus uima-altaaseen, aamiainen terassilla, sen jälkeen golf-kentälle, myöhäinen lounas yleensä golfklubilla, sitten kotiin, joskus saunaan ja aina uimaan. Sen jälkeen drinkit ja oleilua terassilla lukien tai käsitöitä tehden, musiikkia kuunnellen. Illalla joko ravintolaan tai grillataan kotona. Jos jäädään kotiin, katsotaan usein leffa sen jälkeen tai pelataan biljardia.
Joskus poiketaan ohjelmasta ja lähdetään retkelle jonnekin lähistölle. Tai tehdään muutaman päivän kiertomatka vähän kauemmas.
Rantaelämää emme vietä ihmismassojen keskellä, oma uima-allas kiehtoo enemmän. Illalla saatamme käydä auringonlasku-piknikillä rannalla pieniä herkkuja ja samppanjapullo mukana.
Lasten kanssa reissatessa on mennyt viimeiset 18 vuotta, joten päiväohjelma on vuosien varrella tietysti muuttunut heidän iän mukaan. Mutta ehkä yleisin: aamiainen hotellilla (vaikka olisi oma villa, aamiainen on aina ostettu resortista), vuokra-autolla johonkin nähtävyyteen/ aktiviteettiin ja siellä päivä, illalla takasin majapaikkaan ja joko illallinen omalla talolla tai jossain paikallisessa ravintolassa. Tai vähintään puolipäiväreissu ja sit loppupäivä altaalla.
Meidän etelänloma koostuu lähinnä uimisesta. Lapset tykkää uida altaalla tai snorklailla meressä, yleensä ollaan tehty myös joku veneretki myös. Mäkin uin ja snorklaan mielelläni.
Mä saatan käydä aamulla ajamassa maantiepyörällä lenkin.
Keskellä päivää yleensä otetaan päiväunet ja levätään.
Illalla käydään ravintolassa syömässä ja pasteerataan kaupungilla.
Meillä on vakipaikka Mallorcalla. Mä olen yleensä ottanut vain majoituksen, aamiainen on yleensä joku helppo, lounaaksi delistä syötävää ja iltaruoka ravintolassa.
Mä olen kyllä myös ihan kulttuuri-ihminen, mutta etelänlomilla kulttuuri on kyllä lähinnä lukemista päivälevon aikaan.