Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiusallisen suuret lahjat lapsille tuttavalta?

Vierailija
24.12.2013 |

Olemme yhden tuttavaperheen kanssa vaihdelleet lahjoja jo vuosia, jostain tämä tapa alkanut... joku yhteinen lahja aikuisille, ja kullekin lapselle omat lahjat.

Heillä on lapsia 1 vähemmän kuin meillä, ja nyt kun heidän vanhin jo muuttanut pois kotoa, emme ole tätä enää muistaneet. Meillä on nyt siis 2 x enemmän lapsia kuin heillä.

No, oli tuossa yksi lahjapussi jotka jättivät, auennut, ja aloin sitä kiinnittämään, niin näin että sisällä oli 80 eur arvoinen lahja.. siis yhdelle meidän vanhemmalle lapselle. Veikkaan että toiselle vanhemmalle on saman arvoinen sitten. Nuoremmille sitten tietty jotain ei ihan niin arvokasta, kun vielä selviää vähemmällä..

Noloa on nyt se, että itse mitä annoin heidän lapsille, oli vain puolet tuosta arvosta mitä he laittoi meidän isommille.

Enäähän sitä ei voi paikata. Toisaalta, ei olisi suoraan sanoen ollut mahdollistakaan.

Jotenkin tuntuu että alkaa olla jo liiankin arvokasta - toisaalta olen kiitollinen kun meidän rahatilanne tällä hetkellä ei niin hyvä - toisaalta en haluaisi että jäädään kiitollisuudenvelkaan tms.

Mielestäni ylipäänsä kavereiden lapsille riittäisi n. 20-30 eur arvoiset lahjat tai raha, jos jotain annetaan.

(Viime vuonna sattumalta oli isommille teineille 50 eur arvosta kummaltakin puolelta, tänä jouluna siis vähän leikkasin kun meidän rahatilanne huonompi ja he tietää sen.)

Onko oikeasti noloa, jos annetut lahjat on niin erisuhtaisia, mitä tässä pitäisi jatkossa tehdä...?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
24.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ovat ostaneet lahjat alesta ja saaneet tuonkin lahjan huomattavasti halvemmalla kuin 80 eurolla?

Vierailija
2/10 |
24.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiität että oli mieluisat. Hekin varmasti arvostavat teidän lahjojanne ja kiittävät niistä. 

Ja sitten elämä jatkuu!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
24.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitokset riittävät, mutta halutessanne voisitte esim kutsua heidät syömään. Hyvä ruoka korvaa edulliset lahjat. Muuten olen samaa mieltä, että ei noin arvokkaita lahjoja tarvittaisi.

Vierailija
4/10 |
24.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.12.2013 klo 00:08"]

Kiitokset riittävät, mutta halutessanne voisitte esim kutsua heidät syömään. Hyvä ruoka korvaa edulliset lahjat. Muuten olen samaa mieltä, että ei noin arvokkaita lahjoja tarvittaisi.

[/quote]

Kun ei ole rahaa ja siitä on myös sanottu näille tuttaville, niin ei niitä vähiä ropoja tarvitse laittaa näiden tuttavien ruokkimiseen. Kiitos lahjoista riittää.

Vierailija
5/10 |
24.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se noloa ole. Itse ostan tuttavaperheiden lapsille lahjan, josta oletan saajan pitävän hinnasta riippumatta. Lapset, joille lahjoja ostan, ovat minulle tärkeitä ja haluan juuri heitä ilahduttaa. En oleta, että noiden lasten vanhemmat ostaisivat omilla lapsilleni saman hintaisia juttuja. Esimerkiksi yksi heistä muistaa lastani usein mutta lahjojen kokonaishinta on pienempi kuin minun parin ison lahjan hinta. Mielestäni se hänen tapansa on kuitenkin lapsen kannalta paljon mukavampi. Kannattaa muistaa myös se, että monet ostavat lahjoja reilulla alella. Harvoin antamani lahja on maksanut sen verran kuin mitä siitä juuri sillä hetkellä kaupassa pyydetään.

Vierailija
6/10 |
24.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.12.2013 klo 00:04"]

Jos ovat ostaneet lahjat alesta ja saaneet tuonkin lahjan huomattavasti halvemmalla kuin 80 eurolla?

[/quote]

Noh, yritin ensin kirjoittaa epätarkasti, mutta täytyy nyt myöntää että kyseessä oli ihan riihikuivaa rahaa (joka oli pakattu pienen lahjapussin sisään kortin kera).

ap

Vierailija
7/10 |
24.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.12.2013 klo 00:08"]

[/quote]

Muuten kaunis ajatus, mutta

1) olen aika huono laittamaan ruokaa

2) jos tekisi kunnon ruoat, menisi siihenkin sitten tosi paljon rahaa

3) se ei olisi mikään kompensaatio ainakaan heidän teinejä ajatellen, koska he ei kuitenkaan tulisi enää mukaan kyläilemään (olivat juuri kylässä, mutta lapset ei enää tulleet)

4) he ei aina muutenkaan välttämättä syö paljoa esim. dieettien, ruokavalioiden takia tai muuten vaan (esim. juuri olivat kylässä, ja ei ihan kauheasti maistunut laitetut tarjoilut, oli pikkuruokaisaa & makeaa)

ap

Vierailija
8/10 |
24.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää ajatelko sitä hintaa kahta kertaa. Esim. minä koen olevani huono ostamaan lahjoja ja vielä aika kiireinenkin, ja helpottaakseni omaa elämääni ostan mitä keksin, tuijottamatta liikaa hintalappuun. En missään tapauksessa yhtään mieti sitä minkä hintaisia lahjoja minä tai lapseni samoilta ihmisiltä mahdollisesti saamme. Minulle olisi taakka jos joutuisin sen keksimisen vaikeuden lisäksi vielä kovin tarkkaan miettimään sitäkin, minkä hintaisia lahjoja vastapuoli mahdollisesti ostaa.

Minulla on tästä vähän syyllinen olo, sillä en noudata hintarajoja silloinkaan kun niistä on erikseen puhuttu. Mieluummin vaikka annan ymmärtää että tuote oli alennusmyynnissä, jos lahjan saaja protestoi ja vetoaa hintarajaan. Kun ihan oikeasti kärsisin siitä jos joutuisin luuhaamaan kaupoissa pitkään etsimässä jotain mitä saa alle summan X. Tykkään niistä ihmisistä joille annan lahjoja, mutta inhoan lahjashoppaamista. Onko se niin väärin?

Vierailija
9/10 |
24.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä he ovat tosi ystäviä: Tiesivät teidän tiukan tilanteen ja tahtoivat ilahduttaa teinejä. Olen todella varma etteivät missään tapauksessa odota teiltä samaa, päinvastoin, kiitos riittää hyvin. Varmaan miettivät kiusaantuneena, ettei lahjojen arvot nyt natsaa, ja ettei teille vaan tulisi tästä vaivautunutta oloa, mutta tahtoivat kuitenkin enemmän panostaa teineihin.

Vierailija
10/10 |
24.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.12.2013 klo 00:24"]

Ehkä he ovat tosi ystäviä: Tiesivät teidän tiukan tilanteen ja tahtoivat ilahduttaa teinejä. Olen todella varma etteivät missään tapauksessa odota teiltä samaa, päinvastoin, kiitos riittää hyvin. Varmaan miettivät kiusaantuneena, ettei lahjojen arvot nyt natsaa, ja ettei teille vaan tulisi tästä vaivautunutta oloa, mutta tahtoivat kuitenkin enemmän panostaa teineihin.

[/quote]

Niinpä, oletan että kyllä sen osasivat arvata että niin paljoa emme laita kuin he nyt... mutta se nolottaa, että itse vielä siitä viime vuotisesta leikkasin vähän.

(Tosin viime vuonna vielä heidän toiselle kävi vielä joku "tavara", jossa hinta ei niin pomppaa esiin, ja aina olen siis kysellyt vähän toiveita ja ostanut sen mukaan. Eli tänä vuonna taisi mennä silti kokonaisuutena jopa enemmän kuin viime vuonna.)

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kaksi