Joulu ja lapsettomuus
Olen alle 30-vuotias naimisissa oleva nainen. Sekä minä että mieheni olemme molemmat olleet sitä mieltä, ettemme välttämättä halua lapsia ollenkaan. Toisaalta olen koko ajan tiedostanut, että mieli voi joskus muuttua. Siinäkin tapauksessa minulle riittäisi yksi lapsi, ja mieheni on samoilla linjoilla.
Kuitenkin etenkin näin joulun aikaan kaipaisin enemmän elämää ympärilleni. Olisi ihanaa laittaa joulua kunnolla omassa kodissa oman perheen kesken. Pelkästään meille kahdelle en viitsi kokata monia ruokalajeja ja laittaa pöytää kunnolla koreaksi. Joulupukkia en kehtaa tilata aikuisten kesken, lahjoja emme vaihda muutenkaan. Olisi mukavaa tehdä itse joulukalenteri pienine yllätyksineen ja leipoa yhdessä jonkun kanssa.
Meillä molemmilla on olematon suku, miehellä vain yksi sisarus. Ainoat elossa olevat isovanhemmatkin ovat jo niin huonossa kunnossa, ettei joulun vietto suvun kesken onnistu meillä. Ystävät ovat tietysti omien perheidensä ja sukujensa luona. Anoppi taas haluaa kestitä oman porukkansa luonaan, joten heitäkään emme saisi meille jouluksi.
Näin jouluisin haaveilen salaa jopa useammasta lapsesta. Parinkymmenen vuoden päästäkin voisivat joulut olla toisenlaisia, kun pesästä lentäneet nuoret aikuiset kokoontuisivat lapsuudenkotiin edes kerran vuodessa. On kuitenkin sanomattakin selvää, ettei mikään juhlapyhä ole todellakaan hyvä syy hankkia perheenlisäystä, joten nämä haaveet aion haudata toistaiseksi. Elämähän on suurimmaksi osaksi sitä harmaata arkea, jota en ole tällä hetkellä valmis "jakamaan" lapsen/lasten kanssa.
Tähän ei siis ole olemassa ratkaisua, mutta sainpahan avautua. Piristykseksi voisitte muistuttaa minua niistä hyvistä puolista, joita on joulussa ilman lapsia - jos sellaisia tulee mieleen :)
Rauhallista joulua sekä lapsellisille että lapsettomille, sinkuille ja pariskunnille!
Kommentit (11)
Joulu olis mulle ainakin mitätön ilman lapsia. En viettänyt joulua ennen lapsia. Mulla ainakin joulun tekee lapset niin ihana laittaa heille kunnon joulu! Jos oltas miehen kans kahdestaan, lähdettäis ulkomaille tai kylpylään tms.
Meillä ei ole myöskään lapsia, ja olemme asiaan eritysen tyytyväisiä näin jouluna. Selviämme hyvin vähillä joulujärjestelyillä ja voimme keskittyä siihen, mikä on juuri meistä oleellista: hyvään ruoaan, kuumiin juomiin, lukemiseen ja hiljaisuudesta nauttimiseen. Ei tarvitse juosta lahjakaupoissa, vierailla sukulaisissa tai kuunnella lasten kitinää tai marinaa. Joulun sanoma on helppo tavoittaa. Toisaalta jos haluamme, olemme vapaita lähtemään vaikka etelän lämpöön, ja lapsettomina meillä on siihen myös varaa. Jos ystävämme kaipaavat paikkaa viettää joulua, ovemme ovat heille avoinna.
Lapseton elämä on vapaata ja mukavaa kaikkina vuoden päivinä, myös jouluna.
Minusta joulu ei tunnu miltään ilman lapsia. Silloin kun olimme nuori pari eikä ollut vielä lapsia oli hyvin orpo olo kun kaikilla sisaruksillamme oli lapsia ja he viettivät joulua perheensä kanssa...onneksi saimme sitten liudan omia lapsia. Nyt jo hirvittää miltä se sitten taas tuntuu kun lapset on maailmalla eivätkä välttämättä pääse meidän kanssamme joulua viettämään.
Kyllä joulun voi laittaa kahdelle ihmisellekin! Ennen kuin meille tuli lapsi, teimme myös joulukalenterin pienillä yllätyksillä toisillemme. Nyt teemme sekä lapselle että toisillemme. Ei kaikki kivat asiat ole aikuisilta kiellettyjä.
En koskaan ole ymmärtänyt sitä, että joulun sanotaan olevan lasten juhla. Joulu on ihan kaikkien juhla. Lapsiperheissä lapsillakin on hauskempaa, kun vanhemmatkin iloitsevat joulusta eivätkä ole vain kotityön marttyyreita. Lapsena tuli surullinen olo kun aikuiset sanoivat esim. heidän joululahjatoiveita kysellessään: "ei aikuiset toivo joululahjoja". Ajattelin, että itsellänikin on tylsä tulevaisuus edessä. Kyllä minä olen aikuisenakin aina iloinnut joululahjoista.
ei se joulu oikein joululta tunnu ilman lapsia niin se vaan on...toki se on rauhoittumisen aikaa ja voi poltella kynttilöitä jne mutta ei se ole yhtään sama asia ílman lapsia minun mielestäni.No meitä on moneen junaan ja kaikilla oikeus mielipiteeseen.
En ymmärrä ongelmaanne. Me vietimme joulua kahdestaan jo ennen kuin meillä oli lapsia. Oli joulukalenterit, koristeet, joulukukat, molemmille joululahjat (kalliitkin, kun oli hyvin varaa) ja laitoin meille ihan täydellisen joulupöydän. En ymmärrä miksei jouluruokaa viitsisi laittaa itselleen ja rakkaalleen? Laittaahan sitä arkenakin.
Joo, kannattaa ihmeessä tehdä lapsia että ei oo sitten niin tylsää ja yksinäistä jouluna...
Näin miehen kanssa kahdestaan saamme jouluna ainakin rentoutua ja hiljentyä. On toki mukavaa, kun saa tehdä mitä haluaa ja milloin haluaa. En tullut ajatelleeksikaan lahjapettymyksiä ja niihin liittyviä kiukutteluja, jotka eivät varmasti ole tavattomia lapsiperheissä. Viime joulun vietimme ulkomailla. Vaikka olenkin jouluihminen täällä kynttilöiden, koristeiden ja kuusen keskeltä kirjoitellessani, oli viimevuotinen matka kieltämättä ihanan stressitön tapa viettää joulua. Ja tietysti olen kiitollinen aviomieheni seurasta, sillä vuosia sitten olen itkenyt eräätkin aattoillat yksinäisyyttäni, kun olin vielä sinkku.
t. Ap
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 23:17"]
Näin miehen kanssa kahdestaan saamme jouluna ainakin rentoutua ja hiljentyä. On toki mukavaa, kun saa tehdä mitä haluaa ja milloin haluaa. En tullut ajatelleeksikaan lahjapettymyksiä ja niihin liittyviä kiukutteluja, jotka eivät varmasti ole tavattomia lapsiperheissä. Viime joulun vietimme ulkomailla. Vaikka olenkin jouluihminen täällä kynttilöiden, koristeiden ja kuusen keskeltä kirjoitellessani, oli viimevuotinen matka kieltämättä ihanan stressitön tapa viettää joulua. Ja tietysti olen kiitollinen aviomieheni seurasta, sillä vuosia sitten olen itkenyt eräätkin aattoillat yksinäisyyttäni, kun olin vielä sinkku.
t. Ap
[/quote]
Hassua mulla kolme lasa eikä koskaan, eivät koskaan ole kiukutelleet lahjoistaan jouluna. Nauru raikaa ja ovat innoissaan...
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 23:19"][quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 23:17"]
t. Ap
[/quote]
Hassua mulla kolme lasa eikä koskaan, eivät koskaan ole kiukutelleet lahjoistaan jouluna. Nauru raikaa ja ovat innoissaan...
[/quote]
No mitä hassua siinä on? Vaikka monet sitä palstalla valittaakin, että lapset ei taaskaan olleet tyytyväisiä lahjoihin, eiköhän kuitenkin suurin osa heistä ole. Kuitenkin lapseton pari säästyy satavarmasti lahjapettymyksiltä, toisin kuin lapselliset.
No aloitetaan niistä teidän joulun hyvistä puolista :) saatte viettää tismalleen sellaisen juhlan kuin haluatte, rauhassa ja toistenne seurasta nauttien, ilman muiden vaatimuksia. Säästytte ilmeisen monia rassaavalta sukulaiskierrokselta, lasten tappeluilta ja lahjapettymyksiltä.
Lapset taas... elämä niiden kanssa on samanlaista kuin vaikkapa puolisonkin. Pääasiassa tavallista, välillä jopa tylsää, mutta Sen Oikean (tässä tapauksessa oikea määrä oikeaan aikaan hankittuna :)) kanssa antoisaa ja ihanaa. Eikä sitä vaihtaisi mihinkään vaikka välillä tympisikin.
Mukavaa joulua teille!