Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naapurin rouva Koronan varjolla etätöissä=pitkän lomalla täydellä palkalla

Vierailija
06.10.2020 |

Muka töitä tekee mökillään. Ja miten sattuikaan virka-aikanaan rouva sattui kuulemani mukaan yhteisen tuttavamme pariskunnan kanssa sieniä olleen keräilemässä mökin lähellä olevassa metsikössä.
Ja julkinen sektori rouvan palkan maksajana.
Ja työikäinen aviomiehensä eläkkeellä, joka roudaa virkailijarouvaansa autolla paikasta toiseen.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa? Ruokatunnillakin ehtii käydä ulkona...

Voihan sitä etätyöläinenkin olla vaikkapa lomapäivällä, vai onko se kielletty? 

Sienimetsällä ruokatunnilla? Niinkö? Moniko valtion virkamies käy ruokatunnilla mettällä? 😁🤔

Minä ainakin käyn. Teen etätöitä ja ruokatunnilla ehtii hyvin tekemään pikku kierroksen lähimetsässä. Saappaat jalkaan ja aidan toiselle puolelle suppilovahveroiden jahtaukseen.

Vierailija
22/34 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimiehen kuuluu seurata että työt tulee tehtyä, oli sitten fyysisesti paikalla tai etänä. Ei naapurin.

Esimiehet eivät nyt mitään alaisiaan seuraa, koska samalla tavoin "lomailevat" ja kuukausipalkat normit kuten ennen koronaakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaaha. Minä olen ollut maaliskuusta asti myös mökilläni Somerolla etätöissä. Ja joo, kyllä minut näkee välillä päivälläkin ulkoiluttamassa koiria, olen käynyt sienesssä ja marjassa myös jos aurinkoinen päivä sattuu, tehnyt pihahommia... Olen silti myös koodarina tehnyt kaikki projektini kunnialla aikataulussa. Työajat vaan on vähän erilaiset kuin konttorilla. Saatan aloittaa klo 12 tai 13, tai jossus tehdä ensin töitä klo 9-12, syödä, lähteä vaikka sieneen ja sitten tehdä työtä taas klo 18-23. Ei sillä mun alalla ainakaan mitään väliä ole milloini työnsä tekee, kunhan tekee.

Tämä. Itse olin jo ennen koronaa enimmäkseen etätöissä. Ja kiitos ihanan työnantajan, joka ei ole tuollainen pikkusieluinen kyttääjä kuin ap, meillä on työajalla liukuma. Ja muutenkin voi sopia asioista hyvin joustavasti. Eli esimerkiksi josko maanantaina olisi joku yksityinen meno (jota ei tarvi sen isommin selitellä, voisi olla vaikka sienestys), voin tehdä tunteja sisään etukäteen tai jälkikäteen tai vaikka lauantaina. Etätyössä ei mene aikaa myöskään työmatkoihin, itseasiassa aloittelen duunit usein siinä heti aamukaffeen yhteydessä. Ja jonka myötä päivä voi olla hyvinkin pulkassa jo ennen klo 15. 

Tämän myötä olen päässyt usein myös työtönoletetuksi. Mutta ei mulla ole velvollisuutta raportoida mun työaikaa ja työssäkäyntiä tosiaan mihinkään muualle kuin töihin. Ja lähipiiri työaikani ja työpaikkani tietty tietää.

Näitä muita paikkoja, johon en raportointivelvollisuutta koe omaavani, ovat mm. Facebook sekä naapurit. Senkus pohtivat puolestani, milläköhän yhteiskunnan tuilla tuokin pummi elää. :D

Vierailija
24/34 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimistossa ollessakin minulla on liukuva työaika, joten en ymmärrä miksi kotona pitäisi istua jatkuvasti koneella välillä 8-16. Jos on hiljaisempaa niin voin käydä päivällä lenkillä tai vaikka ruokakaupassa kun siellä on vähemmän ihmisiä. Vastaavasti taas toisina päivinä soittelen muille mantereille iltaisin tai vietän lounastauon tiiviisti koneella.

Vierailija
25/34 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä huoli, kyllä meillä ainakin on aika tiukat henkilökohtaiset tulostavoitteet ja niiden saavuttamista kyllä seurataan. Ei sillä ole väliä onko etätöissä vai toimistolla, niin kesken työpäivän voi lähteä käyttämään lasta hammaslääkärissä tai vaikka kampaajalle, mutta silloin leimataan ulos ja ollaan ns. omalla ajalla.

Käytän välillä koiran keskellä päivää yli tunnin lenkillä tms. tai vaikka haravoin pihaa, mutta aina omalla ajalla. Työpäivä tulee helposti täyteen ja plussiakin kertyy kun aloitan poikkeuksetta työt klo 6.30 ja eilenkin tein töitä aamusta lähes keskeytyksettä klo 20.00 saakka. Saldoni on nyt etätöissä ollessa jatkuvasti plussalla aivan liikaa ja välillä pitääkin yrittää keksiä jotain saldon tasaamiseksi. Tänäänkin olen lopettanut työt jo klo 12.00.

Joten ei veronmaksajan kannata olla huolissaan, ennemminkin etätöissä tulee tehtyä enemmän töitä kuin toimistolla.

T. Valtiolla töissä oleva

Vierailija
26/34 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vielä julkisen sektorin duunareillekin tulee kynsien pureskeluajat ja sienestysretket pitkittyvät, kun tämä koronaepidemia vaikuttaa jatkossakin Suomessa verotulojen laariin vähentymisen ja konkurssisuman, niin eipähän ole enää julkiselle puolelle riittävästi verotuloja, millä näiden kaikenmaailman turhakevirkailijoiden ylisuuret palkat maksettaisiin.

Vierailija
27/34 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onhan normaaleissa töissäkin taukoja...Kyllä minäkin lounastaolla vien usein koirat ulos (25min ja syön 5min)...

Mä ihan aidosti toivon, että tästä korona-ajasta tulee jäämään suurempi sallivuus etätöihin. Tietenkin on ihmisiä, jotka eivät itsenäiseen työskentelyyn kykene ilman valvontaa. Mutta varmaankin suurempi osa on tulosvastuullisia aikuisia. Ja se tuloskin kun saattaa olla helpompi täyttää, kun voi esimerkiksi safkiksella käyttää koirat ulkona vs. lähteä joka päivä toimistolta hippasen aikaisemmin kuin muut, koska koirat. 

Ymmärrän että jotkut tarvitsevat ja haluavat sen työpaikan sosiaalisen ilmapiirin. Meille introverteille homma menee vähän toisin päin, tehokkuus kasvaa kun ei ole jatkuvaa hälyä ympärillä. Ja itse teen usein helposti, ja ihan vapaaehtoisesti pikkuisen yli siitäkin ilosta että työpäivästä on poissa aika mikä menee itsensä ihmisen näköiseksi saamiseen, työvaatteiden valintaan ja hoitoon, työmatkaan jne. Etätöissä olen parhaimmillaan jo vartissa heräämisestä töissä. Ja siirtymä toisen suuntaan myös yhtä nopea. 

Vierailija
28/34 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten asia kuuluu sulle?

Kyllä kuuluu mulle kuin muillekin veronmaksajana, minkä perusteella julkisella puolella palkkaa maksetaan. Mielestäni on väärin, että tämän Koronan vuoksi moni julkisen sektorin työntekijä voi käyttää etätyössä hyväkseen vaikkapa ottaen työaikanaan päivänokoset tai siivoilla kotiaan keskellä työpäivää ja palkka on sama kuin mitä normi olosuhteissa virastoaikana työntekijän ollessa työpaikallaan.

Tämähän kertoo vain siitä, kuinka alityöllistettyjä julkisen sektorin työntekijät ovat. Ei niillä työpaikalla ollessaan ole yhtään sen enempää tekemistä. Sieneen ei ehkä pääse, mutta pitkät lounaat ja kahvitauot, somettamista, rupattelua tökaverin kanssa yms, että saa päivät täyteen.

Vierailija
29/34 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Boomerit ja tieto/etätöistä mitään ymmärtämättömät kuvittelevat, että nykyaikana pitäisi muka viettää 8 tuntia päivässä jossain helvetin työpisteessä, jotta voisi saada jotain aikaiseksi ja päästä tavoitteisiin. Olen tehnyt jo liki 15 vuotta työtä niin, ettei pomoa kiinnosta pätkääkään teenkö koko työviikon duunit tunnissa vai paiskinko töitä yötä myöten. Pääasia että pääsen tavoitteisiin. Jos haluan lopettaa työpäiväni kymmeneltä aamulla, niin se on minun asiani.

Vierailija
30/34 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hän on aamunvirkku? Silloin kannattaa tehdä niitä etätöitä aamulla, kun metsässä on vielä pimeää, ja pitää päivällä valoisan aikaan reilu tauko, jolloin kerkeää käymään sienimetsässä. Ei niitä sieniä pimeästä metsästä löydä.

Kun sienet on kerätty, palataan takaisin mökille etätöiden pariin.

Suurin osa töistä, joita voi tehdä etänä, on sellaisia, jotka eivät ole kellonaikaan sidottuja.

Palaverit kyllä pidetään yleensä virka-aikana, mutta ei sekään mikään lakisääteinen juttu ole. Eli jos kaikille osapuolille sopii, että palaveri pidetään aamulla klo 5-7, sen saa pitää silloin.

Vierailija
31/34 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päästä irti kateudesta, se kuormittaa vain sinua.

Vierailija
32/34 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minäkin ihmettelen, kun kaupungin työntekijät oikein lehtihaastatteluissa hehkuttavat, että etätyöaikana on aikaa hoitaa puutarhaa ja nikkaroida kotona. Siitä tosiaankin saa sen vaikutelman, että etätöisse tehdään töitä vähemmän. Ja vaikutelmaa vahvistaa vielä se, että näitä etätyöntekijöitä ei tahdo tavoittaa puhelimitse sen paremmin kuin sähköpostillakaan.

Itse kun olin keväällä etätöissä, niin töitä oli enemmän kuin lähityössä. Eikä todellakaan ollut aikaa harrastaa yhtään mitään.

Ehkä sitä lisäaikaa puutarhatöille tulee esim. työmatkoista, jotka etätyössä jää pois. Kummasti lisääntyy vapaa-aika kun ei tarvi tuntia ajella suuntaansa. Heti pari tuntia lisää tehdä omia juttuja.

Vierailija
33/34 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin leimataan etätöissä ruokatunnit ulos ja sisään kun työt aloitetaan. Reilu peli. Työsika 7h 30 min, täyttä koneen hakkaamista.

Vierailija
34/34 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista julkisen suojatyöpaikoista vois puolet laittaa pois.

Ihan oikeesti.