Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oma kirppis - Onko tämä yritystoimintaa?

Vierailija
06.10.2020 |

Mulla on isossa omakotitalossa kellaritila, johon on oma sisäänkäynti. Teen jonkin verran kirppiskauppaa ja olen suunnitellut, että teen tästä kellaritilasta "kotikirppiksen", joka voisi olla auki vaikka perjantaisin ja lauantaisin muutaman tunnin. Voisin ilmoitella aukioloajasta oman kaupungin fb-ryhmässä.

Mun mielestä tässä ei ole mitään epäilyttävää, sillä myynti olisi kuitenkin vähäistä (ehkä muutamia satasia kuukaudessa) ja sekä tavarat että tila ovat omiani. Siskoni mielestä tällainen ei kuitenkaan käy, sillä kyseessä on yritystoiminta ja minun pitäisi perustaa toiminimi, maksaa arvonlisäverot ja niin edelleen. Kauhea väittely asiasta.

Kumpiko meistä on oikeassa?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskosi.

Vierailija
2/9 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin tuon takia y-tunnusta tarvii hankkia, varsinkin jos pitää tarkkaa kirjaa tuloista ja menoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ostat ja myyt, harjoitat kauppaa, joka on yritystoimintaa.

Vierailija
4/9 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin voisin alkaa tarjoamaan kyydityspalvelua omalla autollani. Jos tienaisin vain muutaman satasen kuussa, ei varmaan tarvi taksilupia eikä toiminimiä eikä veroja maksaa. Ajaisin omalla autollani, joka minulla jo muutenkin on.

Vierailija
5/9 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvonlisäveroa joutuu maksamaan vaan tietyn suuruisesta liikevaihdosta.

Ei sitä muutamasta satasesta makseta ja onko kirppistavaroilla yleensäkään mitään alv:a?

Vierailija
6/9 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaa vanhaa tavaraa saa myydä, koska oletettavasti olet maksanut siitä enemmän.

Myy tori.fi tai huuto.net

Toki pihakirppiksen voit sillointällöin pitää.

Mutta jos varaat pysyvän myyntitilan, kukaan ei usko toiminnan olevan edellämainittua, vaan saat verottajan kimppuusi arvioveroineen.

Vierailija
7/9 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Jos ostat ja myyt, harjoitat kauppaa, joka on yritystoimintaa.

Joo, mutta ap kertoo myyvänsä vain omia tavaroitaan.

Omia tavaroita ja koti-irtamistoa saa myydä tietyn määrän aivan verovapaasti, eikä se mitään yritystoimintaa ole.

Vierailija
8/9 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Omaa vanhaa tavaraa saa myydä, koska oletettavasti olet maksanut siitä enemmän.

Myy tori.fi tai huuto.net

Toki pihakirppiksen voit sillointällöin pitää.

Mutta jos varaat pysyvän myyntitilan, kukaan ei usko toiminnan olevan edellämainittua, vaan saat verottajan kimppuusi arvioveroineen.

Asia ei välttämättä ole ihan niin yksinkertainen jos on pieni tila jossa tuotteita myydään ei verottaja pysty varmuudella tulkitsemaan onko kyse yritystoiminnasta. Torissa on monella satoja tuotteita myynnissä ja vaikka myyvätkin tavarat kotoaan niin vaikuttaa erikoiselta että sitä ei tulkita yritystoiminnaksi mutta jos tuotteet ovat jossain erillisessä tilassa niin se on yritystoimintaa?

Samoin verkostomarkkinoijat järjestävät värväystilaisuuksiaan kahviloissa ja ABC:llä mutta kukaan ei heidän toimintaan puutu eikä heidän kotoaan myymiinsä tuotteisiin. Jos verkostomarkkinoijat pitäisivät omassa tilassaan värväystilaisuuksiaan niin olisiko se sitten yritystoimintaa?

Vierailija
9/9 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvonlisäverovelvollisuuden alaraja on 10000 euroa. Tämä tarkoittaa että jos myynti jää pienemmäksi vuodessa, ei arvonlisäveroa tarvitse maksaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yhdeksän