Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset patistavat minua antamaan kiinteitä 3,5 kk ikäisille lapsilleni?

Vierailija
23.12.2013 |

Minulla on 3,5 kk ikäiset (täysiaiksena ja hyvänkokoisina syntyneet) kaksostytöt. He ovat normaalisti kehittyneitä, tyytyväisiä ja kasvavat hyvin rintamaidolla.

Useampi ihminen on viime viikkoina patistellut minua antamaan kiinteitä ruokia lapsilleni. Olen kertonut että nykyisin suositus täysimetykselle on 6 kk. En aio aloittaa kiinteitä ennen sitä ikää mikäli lapset voivat hyvin ja kasvavat riittävästi.

Neuvolan terkka sanoi että voidaan aloittaa kiinteät 4 kk:n iässä, kun hän ajatteli että kahden lapsen kanssa 6 kk täysimetys on minulle raskasta.

Näiden lasten imettäminen on toki sitovaa, mutta minulle todella palkitsevaa. Se pari kuukautta täysimetystä vielä tämän päälle vie elämästäni niin lyhyen ajan, että haluan olla lapsieni lähellä ja heitä varten nyt.

Minkä vuoksi imetystä "vähätellään"

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä! Pidä pääsi! Hyvin kasvavat lapset ei todellakaan tarvi kiinteitä tossa iässä, kun ruokaa kerta riittää. Rintamaito on ylipäätään ravitsevampaa kuin jotkut kasvis/hedelmäsoseet. Suomen suositukset tosiaan täysimetys 6kk ja osittainen vähintään vuosi. Kiinteistä voi hyvinkin tulla vaan ongelmaa, ja nyt kun ongelmaa ei ole, on turha ottaa sitä riskiä. Voi tulla esim vaippaihottumaa. Suositukset on vaihdelleet tosi paljon tässä vuosikymmeninä, ihmiset toistaa niitä vanhoja kuulemiaan suosituksia tietämättä uusista.

Vierailija
2/8 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 02:00"]

Hyvä! Pidä pääsi! Hyvin kasvavat lapset ei todellakaan tarvi kiinteitä tossa iässä, kun ruokaa kerta riittää. Rintamaito on ylipäätään ravitsevampaa kuin jotkut kasvis/hedelmäsoseet. Suomen suositukset tosiaan täysimetys 6kk ja osittainen vähintään vuosi. Kiinteistä voi hyvinkin tulla vaan ongelmaa, ja nyt kun ongelmaa ei ole, on turha ottaa sitä riskiä. Voi tulla esim vaippaihottumaa. Suositukset on vaihdelleet tosi paljon tässä vuosikymmeninä, ihmiset toistaa niitä vanhoja kuulemiaan suosituksia tietämättä uusista.

[/quote]

Kiitos! :) Niin aion, pitää pääni ja ajatella lasteni parasta.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvoja kannattaa kuunnella, ei pitää härkäpäisesti kiinni suosituksista. Oma vauva alkoi vaatia lisää ruokaa vajaan 5 kk iässä vaikka kuinka halusin antaa maitoa sen 6kk. Mutta kun vauva odottaa maistiaisia ruuastani tai vie sen lautaselta, on vaikeaa olla antamatta mitään. Ja siis kasvaa maidolla hyvin, maitoa riittäisi mutta ei näköjään halua sitä kaikkea vaan tahtoo muutakin.

Vierailija
4/8 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olisin täysimettänyt puolivuotiaaksi, mutta 4:n kirjottajan lailla poika kiinnostui itse syömisestä jo kolmikuisena. En kuitenkaan vielä siinä vaiheessa aloittanut perunan syöttämistä, vaan sitten kun vauva söi rintaa aktiivisesti yli tunnin ja oli senkin jälkeen selvästi nälkäinen. Yöherätyksetkin lisääntyivät.

Neuvolassa sanottiin tutkimusten väittävän että keliakiaa esiintyy vähemmän niillä ihmisillä joille on annettu viljaa jo viisikuisena, verrattuna suositusten mukaan aloittaneille.

Mutta en todellakaan ole tässä tuputtamassa aikaisempaa kiinteiden aloitusta kenellekään. Minuakin ärsyttää ympäristön jankkaus kiinteiden ja vedenjuonnin aloittamisesta. Tarkkaile lapsiasi ap, kyllä sinä näet milloin maito ei enää riitä.

(ai niin, oma vauvani kasvaa yläkäyrillä, nelikuisena oli useimpien puolivuotiaiden kokoinen)

Vierailija
5/8 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun toinen aloitti kiinteät kolmikuisena, kun ei enää maito pitänyt nälkää. Oli 4,5kg syntyessään ja aina kasvanut yläkäyrillä. Toivon, että tämä tuleva pärjäisi hieman pidempään rintamaidolla, mutta lapsesta se on kiinni, milloin kiinteät on aloitettava. Pidä todellakin kiinni tuosta täysimetyksestä, jos lapsesi eivät vielä kiinteitä vaadi jatkuvalla nälällä. Ulkopuoliset tuntuvat aina tietävän, mikä on parhaaksi lapsellesi. Älä välitä.

Vierailija
6/8 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi kasvaa hyvin ja maitoa ei mene älyttömän suuret määärät miksi niitä tulisi aloittaa edes tuossa iässä. Minäkin aloitin vasta hiljattain tuolle 6kk ikäiselle... Myös itse sain kuulla kokoajan siitä 3kk lähtien joiltakin että miksen aloita. Mutta meillä riitti maito tähän asti hyvin. Joten ap kerkiitte ne kiinteät myöhemmin aloitella.

t. nuori äiti

Vierailija
7/8 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kai jo muutaman vuoden on puhuttu siitä, että niitä kiinteitä olisi hyvä aloitella sittenkin aiemmin, siinä 4 kk:n iässä. Mulla ei ollut mitään ongelmia imetyksen kanssa, eikä vauvani tarvinnut lisäravintoa, mutta aloitin kiinteiden maistelun siinä 4 kk:n iässä, koska koin sen järkeväksi allergioiden takia sekä siksi, että 6 kk:n iässä vauva sitten jo oikeasti SÖI jotain, kun oli tottunut maisteluun. Ennen tuota kuutta kuukautta maistelu ei ollut kauhean säännöllistä tai tavoitteellista, yleensä jotain maistettiin kerran tai kaksi päivässä, kaikkina päivinä ei ollenkaan.

Vierailija
8/8 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ja kukaan ei painostanut mua aloittamaan kiinteitä. Neuvolassa th kyllä kysyi, miten olemme ajatelleen tehdä, ja oli samaa mieltä kanssani noista syistä.

8

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kaksi