Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

70-luvulla vielä haettiin kouluihin opettajapariskuntia

Vierailija
05.10.2020 |

Tuli vain mieleen.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja E-liikkeeseen myymälänhoitajaa, jonka vaimolle luvattiin apulaisen paikka.

Vierailija
2/17 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tallella mun äitini kirjeitä, hänen opettajana toimineelta siskoltaan 60-luvulta. Kun hän meni ekaan opettajapaikkaansa, hänen luonaan tulivat vierailemaan kouluhallitus, pappi ja vielä joku, jota en nyt muista. 24-vuotiaana hän myös on kirjeessään usein maininnut, että noinko hän mahtaa vanhaksipiiakasi jäädäkin, kun näin vanhana vielä ei ole ketään löytänyt.

Hän asui koululla työskentelevän opettajapariskunnan alivuokralaisena. 

Nämä ovat minulle rakkaita tietoja niin sukulaiseni historiasta, kuin myös mahtavaa ajankuvaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla ala-asteellani oli kaksi opepariskuntaa. Lukiossa oli yksi. Nyt olen itse opettaja, ja tuntuisi hassulta, jos kollegoissa olisi pareja. On parempi pitää työ- ja perhe-elämä erillään. Itse asiassa puolisonikin on opettaja, enkä kyllä toivoisi hänen työskentelevän samassa koulussa. Mutta silloin 70-luvulla maailma oli erilainen.

Vierailija
4/17 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalla ala-asteellani oli kaksi opepariskuntaa. Lukiossa oli yksi. Nyt olen itse opettaja, ja tuntuisi hassulta, jos kollegoissa olisi pareja. On parempi pitää työ- ja perhe-elämä erillään. Itse asiassa puolisonikin on opettaja, enkä kyllä toivoisi hänen työskentelevän samassa koulussa. Mutta silloin 70-luvulla maailma oli erilainen.

Parempi.

Vierailija
5/17 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako opettajapariskuntaa tiedätte? Omilta kouluajoilta ja sukulaisista/tuttavista tulee näin äkkiseltään mieleen ainakin 7.

Vierailija
6/17 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tallella mun äitini kirjeitä, hänen opettajana toimineelta siskoltaan 60-luvulta. Kun hän meni ekaan opettajapaikkaansa, hänen luonaan tulivat vierailemaan kouluhallitus, pappi ja vielä joku, jota en nyt muista. 24-vuotiaana hän myös on kirjeessään usein maininnut, että noinko hän mahtaa vanhaksipiiakasi jäädäkin, kun näin vanhana vielä ei ole ketään löytänyt.

Hän asui koululla työskentelevän opettajapariskunnan alivuokralaisena. 

Nämä ovat minulle rakkaita tietoja niin sukulaiseni historiasta, kuin myös mahtavaa ajankuvaa.

Tällaista yhteisöllisyyttä pitäisi vielä nykyäänkin olla.

Kokoomuksen äänestäjä

Vierailija
7/17 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienille maaseutukouluille oli vaikea saada opettajia, jos ei opettajan puolisollekin ollut töitä samalla kylällä. Koulu saattoi olla kylän ainut työpaikka, maatilojen lisäksi. Jos koulussa oli virka kahdelle opettajalle, oli kätevää, jos saatiin sinne pariskunta opettajiksi. Silloin ei tarvinnut kahta hakukierrosta tehdä.

Vierailija
8/17 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Montako opettajapariskuntaa tiedätte? Omilta kouluajoilta ja sukulaisista/tuttavista tulee näin äkkiseltään mieleen ainakin 7.

Omassa koulussani oli kaksi. Sitten yksi pariskunta kuoli kolarissa ja heidän tilalleen tuli uusi opepariskunta. Yläasteella rehtorin vaimo oli opettaja, tosin ei tainnut olla pätevä. Terkkuja tutuille, varmasti tuosta kolarista muistaa mikä paikkakunta! 

Vierailija
9/17 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin aika yläasteen suuressa koulussa Jyväskylässä 90-luvulla. Äkkiseltään muistan koulusta ainakin

kuvaamataidonopettajapariskunnan

matemaattisten aineiden ja historianopettajan

kemianopen-ruotsinopen

kieltenopettajapariskunnan ( tai tästä pariskunnasta miehestä nyt en olekaan varma oliko hän kieltenopettaja vai joku ihan muu. Vaimonsa opetti kuitenkin venäjää)

Vierailija
10/17 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

0. Kävin kouluni 1977 alkaen Helsingissä. Enkä kyllä muista, että kukaan kaverikaan olisi moisesta ilmiöstä ikinä maininnut.

Vierailija
11/17 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupungeissa, missä on monta koulua, joihin opettajapariskunnat voivat hajaantua, ei varmaan olekaan kovin yleistä, että pariskunta on samassa koulussa opettajana. Maalla taas, missä ei ole kuin se yksi koulu, ei opettajapariskunnilla ole muita vaihtoehtoja kuin työskennellä samassa koulussa.

Omasta lapsuudestani muistan yhden opettajapariskunnan, joista toinen oli keskuskoululla ja toinen yhdellä kyläkoululla. Sittemmin se kyläkoululla opettanut siirtyi keskuskoululle.

Vierailija
12/17 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienille maaseutukouluille oli vaikea saada opettajia, jos ei opettajan puolisollekin ollut töitä samalla kylällä. Koulu saattoi olla kylän ainut työpaikka, maatilojen lisäksi. Jos koulussa oli virka kahdelle opettajalle, oli kätevää, jos saatiin sinne pariskunta opettajiksi. Silloin ei tarvinnut kahta hakukierrosta tehdä.

Kätevää oli myös varmaan jos tarjottiin työsuhdeasunto, se yksi riitti kahdelle?

Vierailija
13/17 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joissain kouluissa koulurakennuksessa oli opettajan asunto, jonne pariskunta oli helppo majoittaa. Nainen opetti pikkukoululaisia ja mies sitten isompia.

Itse kävin ala-asteen pienellä sivukoululla, jossa oli kaksi vuosiluokkaa eli yhdessä luokkahuoneessa käytiin luokat ykkösestä kolmoseen ja toisessa nelosesta kuutoseen. Meillä oli opettajapariskunta ja voi että, ne riiteli. Kuri oli luokissa kova ja se riitelyhuutaminen pelotti kahta kauheammin, kun opettaja oli  vuorostaan tunnilla oppilaille vihainen.

Vierailija
14/17 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omassa koulussani oli kaksi. Sitten yksi pariskunta kuoli kolarissa ja heidän tilalleen tuli uusi opepariskunta. Yläasteella rehtorin vaimo oli opettaja, tosin ei tainnut olla pätevä. Terkkuja tutuille, varmasti tuosta kolarista muistaa mikä paikkakunta! 

Mä saatan olla samasta koulusta kuin sinä, Lounais-Suomesta? Minun aikanani taisi olla kolmekin pariskuntaa. Yksi pariskunta tosin löysi toisensa töistä ja meni naimisiin, muut ilmeisesti tulivat kouluun pariskuntana.

Vierailija
15/17 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä opepariskunnan puolikas pieneltä paikkakunnalta, hei! Työpaikalla on meidän lisäksemme kaksi muutakin paria, kaikki suht nuoria. Kuoleva kunta haluaa töihin pariskuntia, jotta juurruttaisiin tänne ja hankittaisiin paljon lapsia, tulkitsen ma. No ei, eiköhän se ole usein ihan käytönnön sanelemaa. Opet alkavat seurustella keskenään jo opiskeluaikana.

Vierailija
16/17 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parempi.

No jaa. Aika sisäänpäinlämpiäväähän se oli. Mieti nyt, jos oma työyhteisösi koostuisi pariskunnista. Ei se ihan pelkkää juhlaa ole ollut.

Vierailija
17/17 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen se hakukierros mahtoi silloin olla? Varsinkin jos haettiin pariskuntaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan