Miksi Suomessa näkyy monissa vaunuissa sellainen verho peittämässä lapsen?
En ole nähnyt näitä missään muualla, mutta huomasin tällaisen ilmiön kesällä käydessäni Suomessa ja samoin nyt talvella. Mistä on oikein kyse?
Kommentit (33)
Ajattelin ensin itse myös tuota aurinkosuojaa, mutta näitä näkyy ihan pilviselläkin säällä ja ilman sateita.
ap
Ja sisätiloissa näkee myös paljon, esimerkiksi kauppakeskuksissa.
ap
Kakara on niin ruma, ettei sitä voi julkisesti näyttää.
Antaa mlapselle rauhaa, suojaa hyttysiltä, pölyltä, viimalta, pehmentää melua...
joko kakara on ruma tai sitten se vaunujen työntäjä on niin ruma ettei itku lopu ennen liinaa
No esim. alle 3kk vanhan kanssa pidin sitä kauppakeskuksissa infektioriskin vuoksi. Nyt alkaa pahin influenssa-aika enkä halua, että ihmiset pärskivät vaunuihin. Sehän leviää usean metrinkin päästä pisaratartuntana. Jos vauva/lapsi vielä nukkuu, vaunuverho rauhoittaa hyvin unta.
Tämä on näitä asioita, jotka Suomessa vain osataan lastenhoidossa paremmin kuin siellä muualla! ;-) Lapsi nimittäin nukkuu vaunuissa/kärryissä paremmin, kun on liiat ärsykkeet karsittu ympäriltä. Paljon helpompaa kaikille!
Luulisin tosin, että Ruotsissa ainakin käytetään noita "verhoja" yleisesti myös, koska monien liikkeiden myymät ja paljon näkyvät Dookie-suojukset taitavat olla ruotsalaisperäisiä.
Juurikin näin eli jos/kun lapsi nukkuu niin suojaa valolta ja melulta. Ulkona suojaa tuulelta, pölyltä jne. Itse käytin tuulisella säällä myös sadesuojaa, sillä se auttoi todella hyvin pitämään pienen lämpimänä.
Sadesuoja oli parvekkeellaki nukutettaessa päällä. Tällöin ei vaunuihin pääse tuuli, vaan lämmin ilma pysyy sisällä.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 15:46"]
Juurikin näin eli jos/kun lapsi nukkuu niin suojaa valolta ja melulta. Ulkona suojaa tuulelta, pölyltä jne. Itse käytin tuulisella säällä myös sadesuojaa, sillä se auttoi todella hyvin pitämään pienen lämpimänä.
Sadesuoja oli parvekkeellaki nukutettaessa päällä. Tällöin ei vaunuihin pääse tuuli, vaan lämmin ilma pysyy sisällä.
[/quote]
En tajua miten se rätti suojaa melulta?
Mä pidin siksi kauppakeskuksessa siinä huivia että vauva sai nukkua rauhassa ja kaiken maailman mummot ei tullut vauvaa pällistelemään ja hipelöimään. Pidin huivin aina kaikkialla missä vauva vaan saattoi vaunuissaan tai turvakaukalossaan nukkua.
Nyt lapsi on ko isompi eikä käytä enää vaunuja ja on mummojen ja etenkin ulkomaalaisten vanhenpien miehsten hipelöinnin kohde valkoisin, kihartuvin ja pitkien hiusten takia. Se on jännä miten nuo hiukset lumoaa ulkomaalaisia. :)
Käytin jonkun verran vastasyntyneellä aurinkosuojana harsoa kuomussa, se erillinen varjo oli niin hankala. Moni ystävä käyttänyt nukuttamisessa, eli vauva ei saa ärsykkeitä ja nukahtaa helpommin.
Myös Norjassa ainakin olen törmännyt niihin suojiin, jotka harsokankaan sijasta olivat paksumpia. Oli talvi ja ajattelin suojaavan pakkaselta.
Hyttyssuojat taas ovat sellaisia koko vaunut tai rattaat peittäviä verkkoja ;)
Kiitoksia vastauksista. Ehkä kyseessä on siis jonkinlainen muoti-ilmiö, kun niin paljon niitä näkyi.
Englannissa ja Keski-Euroopassa en ole törmännyt niihin. Ehkä trendi leviää.
ap
Ainakin etelän reissuilla näin huiveja/harsoja suojaamassa vauvaa auringolta ym. Tiedä sitten olivatko aina suomalaisia turisteja: esim. Kreikassa, Italiassa, Espanjassa ja Turkissa olen nähnyt näin toimittavan.
Mä olen kanssa vähän ihmetellyt asiaa, vaikka itsellänikin on vauva. Ehkä tuon infektioriskin ihan pienellä vauvalla ostoskeskuksessa ymmärrän jotenkin, mutta muuten mielestäni rätin pito on liioittelua. Tänä talvena täällä varsinais-suomessa on yhden kerran ollut sen verran kylmä (-9), että katsoin aiheelliseksi laittaa harson vaunuihin. Ja lapsi nukkuu lähes joka päivä kahden tunnin päikkärit ulkona. Nimenomaan siksi nukkuu hyvin, että saa raitista ilmaa.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 16:42"]
Kiitoksia vastauksista. Ehkä kyseessä on siis jonkinlainen muoti-ilmiö, kun niin paljon niitä näkyi.
Englannissa ja Keski-Euroopassa en ole törmännyt niihin. Ehkä trendi leviää.
ap
[/quote]
Ei se ainakaan kovin uusi muoti-ilmiö ole, mutta ehkä et ole ollut Suomessa 20-30 vuoteen?
no ei ole muoti-ilmiö,omat lapseni (20v) ovat olleet myös vaunuissa "rätti" suojana ja tosiaan pidin siksi,että suojasi tuulelta,pimensi kopan,vastaavasti taas suojasi kovalla auringonpasteella
meillä peittää nukkuvan lapsen, muuten ei käytetä
Suojaa auringolta nukkuessa ja talven myräkältä.