Te, jotka jaatte lahjat myöhään illalla? Kuinka kauan
lahjojen jako kestää? Avaatteko lahjat vuorotellen yksi lahja kerrallaan? Luetteko lorut, joka lahjasta, jossa annetaan vihjeitä siitä, mitä lahja sisällään pitää?
Meillä lahjat jaetaan perinteisesti aika aikaisin. Joka lahja avataan vuorotellen, niin, että vanhin naishenkilö aloittaa ja nuorin lapsi avaa viimeiseksi. Jokainen avaa omalla vuorollaan yhden lahjan. Tähän lahjojen avaamiseen menee helposti 1,5- 2 tuntia, vaikka henkilöä kohti onkin maksimissaan 4-7 lahjaa.
Jos lapsille haluaa myös tarjota leikkimismahdollisuuden ja nuoremmille oikean nukahtamisajan, niin todellakaan ei voida odotella lahjojen avaamista iltamyöhään..
Kommentit (25)
Kauheen vaikeaksi tämäkin homma saatu siellä Porvoossa.
Ei muuta kuin jaetaan lahjat ja jokainen aukoo omansa sitä mukaa kuin haluaa :)
[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 00:55"]
[/quote]
Siis mikä on vaikeaa?
Minusta on jotenkin hassua, kun tuossa toisessa ketjussa syytellään niitä curling-vanhemmiksi, jotka eivät pienten lasten kanssa avaa lahjoja myöhään illalla. Niitä kun kuuluu odottaa. Muistin juuri sitten, että exän luona avattiin lahjat niin, että mitään vuoroja ei ollut. Tärkeää oli kuitenkin se, että myöhään avataan, vaikka suvun pikkulapset jo itkivät väsymystä ja olisivat mieluiten menneet nukkumaan. Lahjojen avaamiseen meni noin 5minuuttia, eikä loppujen lopuksi kukaan päässyt nauttimaan siitä, että miten muut ilahtuvat lahjoistaan.
ap
[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 00:59"]
[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 00:55"]
[/quote]
Siis mikä on vaikeaa?
Minusta on jotenkin hassua, kun tuossa toisessa ketjussa syytellään niitä curling-vanhemmiksi, jotka eivät pienten lasten kanssa avaa lahjoja myöhään illalla. Niitä kun kuuluu odottaa. Muistin juuri sitten, että exän luona avattiin lahjat niin, että mitään vuoroja ei ollut. Tärkeää oli kuitenkin se, että myöhään avataan, vaikka suvun pikkulapset jo itkivät väsymystä ja olisivat mieluiten menneet nukkumaan. Lahjojen avaamiseen meni noin 5minuuttia, eikä loppujen lopuksi kukaan päässyt nauttimaan siitä, että miten muut ilahtuvat lahjoistaan.
ap
[/quote]
Noinhan se yleensä menee noissa perheissä. Samat ihmiset jotka naureskelevat sille, kun sitä itsehillintää harjoitetaan juuri siinä vuorotellen avaamisessa sekä iloitaan myös toisten lahjoista, valittavat curling-vanhemmiksi niitä, jotka avaavat lahjat aikasemmin.
Niin mikä helevetin loru siinä lahjassa nyt pitäisi olevinaan lukea??! ja minusta on tyhmää laittaa juuri se pienin lapsi (joka varmasti on lahjoista eniten innostunut) odottamaan ja avaamaan lahjansa viimeiseksi, itse en haluaisi katsella itse lahja kädessä kun toinen odottaa omaa vuoroaan ja haluaisi jo itsekin avata lahjansa..jotenkin lähes julmaa pientä lasta kohtaan ,tuntuu vähän kiusanteolta...meillä kaikki saa avata lahjansa omaan tahtiin kun ne on jaettu ja sitten niitä voi oman mielensä mukaan esitellä muille ja näin on ollut hyvä joka joulu , illalla jouluaterian jälkeen:)
[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 01:02"]
Niin mikä helevetin loru siinä lahjassa nyt pitäisi olevinaan lukea??! ja minusta on tyhmää laittaa juuri se pienin lapsi (joka varmasti on lahjoista eniten innostunut) odottamaan ja avaamaan lahjansa viimeiseksi, itse en haluaisi katsella itse lahja kädessä kun toinen odottaa omaa vuoroaan ja haluaisi jo itsekin avata lahjansa..jotenkin lähes julmaa pientä lasta kohtaan ,tuntuu vähän kiusanteolta...meillä kaikki saa avata lahjansa omaan tahtiin kun ne on jaettu ja sitten niitä voi oman mielensä mukaan esitellä muille ja näin on ollut hyvä joka joulu , illalla jouluaterian jälkeen:)
[/quote]
Käytöstapoja, käytöstapoja. Tuollainen lapsi oppii varmasti antamaan vanhempien naisten menevän ensin myös kahvipöytään jne.
Meillä on aina aloitettu kuuden seitsemän aikaa, onko se sitten myöhä..
Lapset jakaa lahjat yhdessä ja sitten availevat niitä aikuiset tarvittaessa avustaa. Siinä istuskellaan ja nautitaan lasten ilosta. Jos aikuiset on jotain saanneet, niin availlaan siinä samalla. Ei niistä aikuisten lahjoista tehdä numeroa, kun välttämättä joka joulu ei kaikki saa lahjoja.
Toi loru ja vihje touhukin meni yli. Niissä lahjoissa lukee vain saajan nimi, ei muuta.
Tässä menee aikaa tunti pari. Sitten lapset saavat touhuta juttujensa parissa niin pitkään kuin jaksavat. Jouluna ei ole nukkumaanmenoaikoja.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 01:05"][quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 01:02"]
[/quote]
Käytöstapoja, käytöstapoja. Tuollainen lapsi oppii varmasti antamaan vanhempien naisten menevän ensin myös kahvipöytään jne.
[/quote]
Niin , siitä olen samaa mieltä että kyllähän se käytöstapoja ja kärsivällisyyttä opettaa mutta en näkisi jouluaattoa minään oikeana ajankohtana tapakasvatukselle, sille on aikaa muulloinkin ja itse ainakin tykkään olla aattoiltana kaiken kiireen jälkeen aika rennosti enkä häslätä turhanpäiväisiä tai hirveästi vahtia sitä että oppiikohan lapseni nyt tänäänkin käyttäytymään hyvin, vaan otamme koko perhe rennosti ja nautimme joulusta yhdessä ilman mitään ihmeellisimpiä käytöstapojen opetteluja:)
Kun olin lapsi, vietimme joulua isovanhempieni luona ja paikalla oli koko suku, isän 4 sisarusta lapsineen ja puolisoineen sekä isoisovanhempani, kun he vielä olivat elossa.
Joulupukki tuli aina vasta klo 22. Tämä johtui siitä, että isoisäni oli linja-autoyrittäjä ja ajoi illan viimeiset vuorot eikä illan pääohjelmaa voinut suorittaa ennen kuin hän tuli kotiin, kävi saunassa ja söi.
Minusta se odotus oli kihelmöivän ihanaa! Leikimme serkkujeni kanssa. Välillä tonttu (yleensä kai minun isäni) kävi kopauttelemassa kovaa kepillään talon nurkkiin ja ikkunoihin ja allarissakin se kävi. Juoksimme jännittyneinä ikkunasta ikkunaan nähdäksemme tontun ja joskus punainen lakki vilahti pimeässä!
Lopulta pukki tuli ja sitten alkoi lahjojen jako. Koko isovanhempieni talon eteinen ja olohuone oli täynnä lahjakoreja ja matkalaukkuja, jotka pursusi lahjoja! Mutta ensin pukille laulettiin ja leikittiin yhdessä ja erikseen. Jos koululaiset oli oppineet koulussa ulkoa jonkun joulurunon tms., se esitettiin. Ja pukkia haastateltiin, kuinkas vanha se pukki nyt on ja miten kauan kesti tulla Lapista ja tuliko poroilla vai autolla vai helikopterilla...
Lopulta, LOPULTA pukki sanoi, että jos lapset laulaa vielä yhden laulun, sitten jaetaan paketit.
Pukilla oli huono näkö ja hän sitten tihrusti niitä paketteja, että mikä on kellekin. Meidän lasten tehtävä oli viedä paketti lahjan saajalle. Yhtään pakettia ei saanut avata niin kauan, kuin pukki oli läsnä. Ja kun paikalla oli yleensä jopa yli 10 henkilöä, se jako kesti.
Lopulta viimeinenkin paketti oli jaettu. Pukille piti hyvästiksi laulaa Joulupukki, joulupukki ja sitten häntä mentiin ovelle hyvästelemään.
Sen jälkeen paketit avattiin vuorotellen. Nätisti piti odottaa vuoroa. Mutta sekin oli ihanaa, koska oli niin hauska seurata, mitä muiden kääröistä paljastui.
Myöhään meillä meni. Välillä pidettiin paketinavaamistauko, jolloin leikittiin uusilla leluilla ja tutkittiin toistenkin saamia lahjoja ja juotiin kahvit. Ja luettiin jouluevakeliumi ja laulettiin Enkeli taivaan.
Oi, ne oli ihania jouluja, kun kerran vielä saisi sellaisen joulun, jossa on paikalla koko suku...
[/quote]
Meillä lapsuudenkodissa nuorin sai avata ensimmäisenä. Minä olin vanhin sisaruskatraasta ja siskoni reilua vuotta nuorempi kuin minä eli kun siskoni sai avattua lahjansa, minä tiesin mitä omissa paketeissani on. Vanhemmat siis ostivat aika pitkälti samat lahjat kummallekin koska (muka) tiesivät että muuten tulee tappelu ja katkeruus esille "miksi toi sai tollaisen mutta minä en". Kyllä se harmitti kun omien lahjojen avaamisessa ei ollut enää jännitystä.
Meillä lapset saavat avata samaan aikaan lahjansa (poika ja tyttö, ikää 3v. ja 7v.). Meillä kyllä lahjat avataan myöhään (?) mutta kumpainenkin saavat valvoa niin kauan kuin jaksavat. Ja tietysti heidän äitinään tiedän, että valvominen klo 23 ei tuota tuskaa kummallekaan.
Tähän jouluun asti lahjojen jako on kestänyt ehkä (ja maksimissaan) parikymmentä minuuttia. Tästä joulusta en tiedä kun meille tulee ekaa kertaa joulupukki käymään. Tosin klo 17.15 eli jää reilusti aikaa leikkia ja pelata (on paljon toivottu lautapeli tulossa lahjaksi esikoiselle).
otetaan paketti säkistä ja lorutellaan Kuka saa kuka saa lahjasäkkiin kurkistaa tilintallin töpsis... ja otetaan lahja säkistä
Miksi lorut aiheuttivat noin suuren aggressiivisuuden? Kahdessa viestissä piti oikein kirosanoja käyttää.
Sama loruperinne on ollut jo omilla isovanhemmillani heidän lapsuuden kodeissaan ja samoin nykyisen miehen perheessä on loruja ollut jo heidän ollessa lapsi. Nuo lorut ovat lapsille joulussa yksi niistä isoista odotettavista mukavista asioista: ovatko keksineet sellaiset lorut, että toinen arvaa, vaiko ei.
Lorut myös säästetään ja on mukavaa lueskella joulujen pyhinä kymmeniä vuosia vanhoja loruja ja miettiä, että mikä olikaan esim. jokin sellainen, joka on uusi ja jonka tekemiseen tarvittiin kuusi.
ap
Niin, 11 pointti oli tuoda lapsen näkökulma tähän pakettien myöhään illlalla jakamiseen ja vuorotellen avaamiseen. Minusta lapsena niin sen kuului mennäkin. Se jännityshän aatossa oli parasta, se odotus!
Kun myöhemmin nuorempien serkkujeni kohdalla paketteja annettiin avata vielä, kun lahjojen jako oli kesken, joulu oli mielestäni pilalla. Muksut alkoivat heti meuhkata, tapella leluista, keskittyivät vain niihin ja pukki jäi kakkoseksi. Ei ollut enää tunnelmaa. Ja meni ohi sitten se, kun isoäiti avasi vaikka minun antamani paketin, ei ehtinyt nähdä saajan reaktioita, jne.
Eli lapsen mielestä tuo vuorotellen pakettien avaaminen voi olla hyväkin asia! Joulupäivä oli sitten se leikkimispäivä.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 01:12"]
[/quote]
Meillä lapsuudenkodissa nuorin sai avata ensimmäisenä. Minä olin vanhin sisaruskatraasta ja siskoni reilua vuotta nuorempi kuin minä eli kun siskoni sai avattua lahjansa, minä tiesin mitä omissa paketeissani on. Vanhemmat siis ostivat aika pitkälti samat lahjat kummallekin koska (muka) tiesivät että muuten tulee tappelu ja katkeruus esille "miksi toi sai tollaisen mutta minä en". Kyllä se harmitti kun omien lahjojen avaamisessa ei ollut enää jännitystä.
Meillä lapset saavat avata samaan aikaan lahjansa (poika ja tyttö, ikää 3v. ja 7v.). Meillä kyllä lahjat avataan myöhään (?) mutta kumpainenkin saavat valvoa niin kauan kuin jaksavat. Ja tietysti heidän äitinään tiedän, että valvominen klo 23 ei tuota tuskaa kummallekaan.
Tähän jouluun asti lahjojen jako on kestänyt ehkä (ja maksimissaan) parikymmentä minuuttia. Tästä joulusta en tiedä kun meille tulee ekaa kertaa joulupukki käymään. Tosin klo 17.15 eli jää reilusti aikaa leikkia ja pelata (on paljon toivottu lautapeli tulossa lahjaksi esikoiselle).
[/quote]
No höh. Jos vanhempani olivat ostaneet minulle ja siskolle samat lahjat, niin meitä pyydettiin avaamaan ne yhtaikaa. Näin kummallakin säilyi jännitys.
Ja isovanhempieni luona siis avattiin paketti kerrallaan, sitten oli seuraavan vuoro.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 01:11"]
[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 01:05"][quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 01:02"]
[/quote]
[/quote]
Niin , siitä olen samaa mieltä että kyllähän se käytöstapoja ja kärsivällisyyttä opettaa mutta en näkisi jouluaattoa minään oikeana ajankohtana tapakasvatukselle, sille on aikaa muulloinkin ja itse ainakin tykkään olla aattoiltana kaiken kiireen jälkeen aika rennosti enkä häslätä turhanpäiväisiä tai hirveästi vahtia sitä että oppiikohan lapseni nyt tänäänkin käyttäytymään hyvin, vaan otamme koko perhe rennosti ja nautimme joulusta yhdessä ilman mitään ihmeellisimpiä käytöstapojen opetteluja:)
[/quote]
Itse ajattelen, että käytöstapoja pitää kunnioittaa aina ja kaikissa tilaisuuksissa. Se, että lapsen pitää odottaa hetken aikaa, ei ole kiusaamista, vaan paras tilaisuus opettaa kärsivällisyyttä.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 01:40"][quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 01:11"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Itse ajattelen, että käytöstapoja pitää kunnioittaa aina ja kaikissa tilaisuuksissa. Se, että lapsen pitää odottaa hetken aikaa, ei ole kiusaamista, vaan paras tilaisuus opettaa kärsivällisyyttä.
[/quote]
Mielestäni se ei millään tavalla tee hallaa lapsen käytöstavoille tai kärsivällisyydelle jos jouluaattona ei olla ihan niin tarkkoja.Tietysti siinä tapauksessa jos lapsi on muutenkin tottelematon ja häiriköi kamalasti niin silloin on lapsen ja muidenkin edun mukaista pitää säännöt tiukkana "24/7" siihen asti että lapsi huomaa että jos käyttäytyy hyvin niin saa myönnytyksiä. Sitten taas lapset jotka käyttäytyvät hyvin , saavat meillä olla rennosti ja lahjojen avausta ei orjallisesti säädellä , meillä kyllä kaikki esittelevät lahjojaan innoissaan ja tunnelma on ihanan rauhaisa ja vapaantunut :) siis tarkennan nyt että ensiksi kaikki lahjat jaetaan ja kun kaikilla on omansa , aletaan niitä kaikessa rauhassa aukaisemaan+ sanoinsin että kärsivällisyyttä kysytään jo siinä että lahjat avataan aterian jälkeen illalla myöhään enkä näkisi syytä pitkittää odotusta entisestään kun lahjojen avauksen aika tulee.
+ haluiasin sanoa ihan off the topic vielä sen että kuvitelkaa tämä tilanne:
Olet 14v tyttö , saat paketin jossa on suikusaippuaa , yöpaita ja alushousuja. Haluaisitko avata tämän paketin a) kun kaikki tuijottavat sinua ja sinun on pakko esitellä lahja-alushoususi sukulaisille. vai b) kun muut keskittyvät avaamaan omia lahjojaan eikä sinun tarvitse esitellä mikko-serkullekkin uusia alkkareitasi. Eli pointti oli se että varsinkin teinit saattavat kokea nolona jos paketista paljastuu esim.alusvaatteita, istu siinä sitten pikkarit kädessä kun muut tuijottavat...
[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 01:59"]
[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 01:40"][quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 01:11"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mielestäni se ei millään tavalla tee hallaa lapsen käytöstavoille tai kärsivällisyydelle jos jouluaattona ei olla ihan niin tarkkoja.Tietysti siinä tapauksessa jos lapsi on muutenkin tottelematon ja häiriköi kamalasti niin silloin on lapsen ja muidenkin edun mukaista pitää säännöt tiukkana "24/7" siihen asti että lapsi huomaa että jos käyttäytyy hyvin niin saa myönnytyksiä. Sitten taas lapset jotka käyttäytyvät hyvin , saavat meillä olla rennosti ja lahjojen avausta ei orjallisesti säädellä , meillä kyllä kaikki esittelevät lahjojaan innoissaan ja tunnelma on ihanan rauhaisa ja vapaantunut :) siis tarkennan nyt että ensiksi kaikki lahjat jaetaan ja kun kaikilla on omansa , aletaan niitä kaikessa rauhassa aukaisemaan+ sanoinsin että kärsivällisyyttä kysytään jo siinä että lahjat avataan aterian jälkeen illalla myöhään enkä näkisi syytä pitkittää odotusta entisestään kun lahjojen avauksen aika tulee.
+ haluiasin sanoa ihan off the topic vielä sen että kuvitelkaa tämä tilanne:
Olet 14v tyttö , saat paketin jossa on suikusaippuaa , yöpaita ja alushousuja. Haluaisitko avata tämän paketin a) kun kaikki tuijottavat sinua ja sinun on pakko esitellä lahja-alushoususi sukulaisille. vai b) kun muut keskittyvät avaamaan omia lahjojaan eikä sinun tarvitse esitellä mikko-serkullekkin uusia alkkareitasi. Eli pointti oli se että varsinkin teinit saattavat kokea nolona jos paketista paljastuu esim.alusvaatteita, istu siinä sitten pikkarit kädessä kun muut tuijottavat...
[/quote]
Kuka on niin nolo, että antaa teinille jotain alkkareita joululahjaksi????????????
Hieman outoa tuollainen, että silloin kun on isompi joukko kokoontuneena yhteen juhlimaan, ei käytöstavoilla ole väliä. Omalla porukalla arkena sitten pidetään köytöstavoista huolta. Miuluummin mielestäni toisinpäin: kun on paljon väkeä koolla,niin köytöstavat ovat tärkeämpiä. Sitten taas arkena voidaan joskus syödä telkkarin edessä, lukea syödessä tms, kunhan vain osataan ihmisten ilmoilla olla sivistyneitä.
Meillä kyllä sukujoulussa niin että lapset availevat innoissaan kukin omaan tahtion ja aikuiset keskittyvät katselemaan sitä aitoa iloa, mitä lapsista lähtee. Ja kuvia otetaan kanssa!
Aikuiset availevat sitten kun malttavat, eipä se ainakaan meidän suvussa ole aikuisille mikään tärkein juttu.
P.s. Itsekin lapsena totuin siihen että lapset saavat avata pakettinsa ensin ja SILTI jo teininä avasin oven vanhoille mummoille, päästin ensin kahvittelemaan jne, mutta joulu on lasten juhla!!!
Meillä jaetaan lahjat heti kaikki, sit avataan yhdet lahjat vuorotellen.. meillä ei ole mitään hiton hienosteluloruja (ei vittu oikeesti :P) ja sit kun ekat lahjat on avattu niin jokainen käy oman kasansa kimppuun :D