Kotimme joulusiivoukset jakaantuivat minun ja mieheni välillä näin:
Minä tein nämä 3 päivän aikana:
- järjestelin kaikki huoneet (mukaanlukien lastenhuoneen), tasot, kaapit jne, sain 14 muovikassillista poisheitettävää kerättyä huushollista (Mikä homma! tämä vei suurimman osan ajasta)
- vein puolet roskista
- imuroin
- imuroin myös sohvat ja sohvatyynyjen/istuintyynyjen alta
- pesin lattiat, wc:n lattian jynssäsin juuriharjalla, pienemmät nurkat ja putkien takaa vanhalla tiskiharjalla
- pesin wc-pytyn ja lavuaarin, myös lavuaarin alta
- tyhjensin vessankaapit ja pesin hyllyt ja kaapinovet
- pyyhin lattialistat ja keittiönkaappien "alasokkelit" (mitä ovatkaan..)
- vaihdoin verhot joka huoneeseen
- pyyhin pölyt joka paikasta (seinähyllyt, taulujen kehykset, ikkunalaudat..)
- pesin roskiskaapin ja roskikset + pyyhin keittiön kaapinovet
- kävin läpi lehdenkeräyslaatikkomme
- tiskasin käsin ja pyöritin tiskikonetta joka päivä (kuten normaalistikin)
- pesin 3 koneellista pyykkiä
- vaihdoin hieman järjestystä
- laitoin joulukoristeet huusholliin ja ripustin jouluvalot terassille
- leivoin pari kakkua, ja pullaa ja suolaista
Mies teki nämä 3 päivän aikana:
- vei puolet keräämistäni roskapusseista roskikseen
- kävi 2 kertaa kaupassa, toi tavaraa valmiiksi laatimani listan mukaan
- tiskasi yhtenä päivänä aloittamani käsitiskin loppuun
- haki joulukuusen ja laittoi siihen valot
Molemmat ollaan työssäkäyviä.
Ei jakaannu meillä kotityöt tasan, ei. Alkuaikoina ensimmäiset 7 vuotta jaksoin asiasta mainita/keskustella rakentavasti/vaatia/rähjähtä/uhkailla/kaikkea muuta, mutta sittemmin olen luovuttanut, kun mitään pysyvää muutosta asiaan ei koskaan tule. Onneksi lapset ovat kasvaneet, joten siivous on siltä osalta hieman helpottanut (ja lapsilta/lasten kanssa pystyy nykyään myös siivoamaan).
Toisekseen, olen onnekseni oppinut tykkäämään siivoamisesta. Vaikka tämänkin kolmepäiväsen urakan jälkeen olen suoraansanottuna hemmetin väsynyt, ja jalkoja ja selkää särkee, olen toisaalta myös todella tyytyväinen ja ylpeä itsestäni, mä olin erittäin aikaansaava ja tehokas! Tämän illan olen fiilistellyt kotosalla ja nauttinut tästä puhtaasta ja järjestellystä jouluisesta kodista. Ja siitä että MINÄ sain tämän aikaan, vautsi! :D
Kommentit (28)
Meillä vaimo ja lapset tekivät ihan kaikki joulusiivot. Eilen aloittivat ja tänään oli talo puhdas.
Minä nautiskelin muiden naisten palveluista lähes koko tuon ajan.
Minä siivoan jouluksi tarkemmin. Tykkään vaan niin. Mies ei kuulu siihen hommaan, mutta tekee kyllä kotitöitä, ruokia. leipoo ja käy kaupassa. Me sovitaan hommat: keitä sä soppa nii mä laitan pyykit. Molemmat hyppyyttää toista vuoronperään niin säilyy tasapaino. ;)
On suuri ero sillä tekeekö kotitöitä omasta halustaan vai ärsyttääkö kun toinen ei tee mitään. Kuulostaa vaan huonolta suhteelta. Oma ukko ei kehtaa ainakaan jättää auttamatta kun pyydän että käyttääkö koiran pissalla ja heittää roskat pihalle samalla vai meneekö herättämään lapset ja aloittaa aamupalaa.
Miksi te ette puhu ja tutustu kumppaneihinne ennenkö alatte hommaamaan lapsia? Käsittämätöntä valitusta. Miehelläsi on erilaiset siivousintressit, voivoi.
Ap, hienoa, että olet tyytyväinen kättesi saavutuksiin. Koska sinä olit se, joka halusi kaiken tuon tapahtuvan juurikin nyt, oli ihan kohtuullista, että teit suurimman osan töistä.
Vastaisuuden varalle suosittelen, että ulkoistatte siivouksen. Kun joku ulkopuolinen tekee perussiivouksen viikoittain, jää teille/sinulle aikaa hoitaa tuo kaikki muu säätäminen tasaisemmin jakautuneesti koko vuoden ajanjaksolle. Ei tule niin pahaa stressiä, eikä sinun sisäinen marttyyrisikään tunne näin voimallisesti tarvetta kiillottaa omaa kruunuaan.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 22:55"]
Minä tein nämä 3 päivän aikana:
- järjestelin kaikki huoneet (mukaanlukien lastenhuoneen), tasot, kaapit jne, sain 14 muovikassillista poisheitettävää kerättyä huushollista (Mikä homma! tämä vei suurimman osan ajasta)
- vein puolet roskista
- imuroin
- imuroin myös sohvat ja sohvatyynyjen/istuintyynyjen alta
- pesin lattiat, wc:n lattian jynssäsin juuriharjalla, pienemmät nurkat ja putkien takaa vanhalla tiskiharjalla
- pesin wc-pytyn ja lavuaarin, myös lavuaarin alta
- tyhjensin vessankaapit ja pesin hyllyt ja kaapinovet
- pyyhin lattialistat ja keittiönkaappien "alasokkelit" (mitä ovatkaan..)
- vaihdoin verhot joka huoneeseen
- pyyhin pölyt joka paikasta (seinähyllyt, taulujen kehykset, ikkunalaudat..)
- pesin roskiskaapin ja roskikset + pyyhin keittiön kaapinovet
- kävin läpi lehdenkeräyslaatikkomme
- tiskasin käsin ja pyöritin tiskikonetta joka päivä (kuten normaalistikin)
- pesin 3 koneellista pyykkiä
- vaihdoin hieman järjestystä
- laitoin joulukoristeet huusholliin ja ripustin jouluvalot terassille
- leivoin pari kakkua, ja pullaa ja suolaista
Mies teki nämä 3 päivän aikana:
- vei puolet keräämistäni roskapusseista roskikseen
- kävi 2 kertaa kaupassa, toi tavaraa valmiiksi laatimani listan mukaan
- tiskasi yhtenä päivänä aloittamani käsitiskin loppuun
- haki joulukuusen ja laittoi siihen valot
Molemmat ollaan työssäkäyviä.
Ei jakaannu meillä kotityöt tasan, ei. Alkuaikoina ensimmäiset 7 vuotta jaksoin asiasta mainita/keskustella rakentavasti/vaatia/rähjähtä/uhkailla/kaikkea muuta, mutta sittemmin olen luovuttanut, kun mitään pysyvää muutosta asiaan ei koskaan tule. Onneksi lapset ovat kasvaneet, joten siivous on siltä osalta hieman helpottanut (ja lapsilta/lasten kanssa pystyy nykyään myös siivoamaan).
Toisekseen, olen onnekseni oppinut tykkäämään siivoamisesta. Vaikka tämänkin kolmepäiväsen urakan jälkeen olen suoraansanottuna hemmetin väsynyt, ja jalkoja ja selkää särkee, olen toisaalta myös todella tyytyväinen ja ylpeä itsestäni, mä olin erittäin aikaansaava ja tehokas! Tämän illan olen fiilistellyt kotosalla ja nauttinut tästä puhtaasta ja järjestellystä jouluisesta kodista. Ja siitä että MINÄ sain tämän aikaan, vautsi! :D
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 23:30"]
Jos pyydän mun miestä edes viemään roskat näillä sanoilla "Voisitko viedä roskat?" Niin vastaus on "VITTU ÄLÄ NALKUTA!!!". Mies on oppinut siihen että miehen ei pidä eikä saa tehdä kotona mitään.
[/quote]
Kertoo jotain siitä, miten miehesi on kasvatettu. Eli ihan samoin kuin muslimimiehet, jotka saavat vapaasti tulla ja mennä ja perheen naiset tekevät kaiken kotona, vaikka mies olisi työtön.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 01:09"]
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 23:30"]
Jos pyydän mun miestä edes viemään roskat näillä sanoilla "Voisitko viedä roskat?" Niin vastaus on "VITTU ÄLÄ NALKUTA!!!". Mies on oppinut siihen että miehen ei pidä eikä saa tehdä kotona mitään.
[/quote]
Kertoo jotain siitä, miten miehesi on kasvatettu. Eli ihan samoin kuin muslimimiehet, jotka saavat vapaasti tulla ja mennä ja perheen naiset tekevät kaiken kotona, vaikka mies olisi työtön.
[/quote]
Jaa. Ainakin monet iranilaiset miehet kyllä hoitavat ruuanlaiton ja siivouksen. Mutta ehkä tässä ei olekaan kyse uskonnosta vaan maasta ja kulttuurista?
Ei kuulosta täysjärkiseltä. Miksi se siivoaminen pitää jättää viimetinkaan jos nyt tollasta yleensäkään kukaan haluu tehdä. Tää on sun oma keksintö, ja sulla on ihmeen kohtelias ja ymmärtäväinen mies ku ei sano sulle mitään negatiivista. Jos mun mies alkas tollee siivoo ja tekee ittestää marttyyria ja en sellasta kauan kattos. Ei joulu ole mikää tehokkuuden ylistysjuhla, et nää metsää puilta.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 23:03"]
Ei kuulosta täysjärkiseltä. Miksi se siivoaminen pitää jättää viimetinkaan jos nyt tollasta yleensäkään kukaan haluu tehdä. Tää on sun oma keksintö, ja sulla on ihmeen kohtelias ja ymmärtäväinen mies ku ei sano sulle mitään negatiivista. Jos mun mies alkas tollee siivoo ja tekee ittestää marttyyria ja en sellasta kauan kattos. Ei joulu ole mikää tehokkuuden ylistysjuhla, et nää metsää puilta.
[/quote]
Hahah :D Hyvissä ajoinhan tuli siivous tehtyä, eikä viimetingassa. Tai siis, aattohan on vasta tiistaina. Ei ollut alunperin tarkoitus siivota näin tarkasti, mutta nälkä kasvoi syödessä ja oli hyvä draivi päällä, tottahan toki se kannatti hyödyntää!
En minä minään marttyyrina siivonnut. Toki siis tiedostan, ja jollain tasolla harmittaa, että miehet (ainakin oma mies) ei jostain kumman syystä katso siivousta omaksi tehtäväkseen juuri laisinkaan. Mutta kuten sanoin, olen asian kanssa jo niin sinut, kun sen kanssa voi olla.
Ja kuten sanoin, nyt on ihanaa, koti on siisti ja puhdas, mä nautin! Nauti sinäkin, vaikka et olisikaan harrastanut kunnon joulusiivousta, tai olisit tehnyt sen jo aikoja sitten.
ap
Tuota noin... Listassasi oli aika paljon sellaista, mitä ei olisi ollut mikään pakko tehdä viimeisen kolmen päivän aikana, vaan ne työt olisi aivan hyvin voinut hoitaa jo paljon aikaisemminkin. Eli miksi jätitte viime tippaan? Tykkäätkö olla marttyyri?
Jos sä päätät tehdä noi listaamasi asiat, niin miten sun mies liittyy tähän?
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 23:12"]
Tuota noin... Listassasi oli aika paljon sellaista, mitä ei olisi ollut mikään pakko tehdä viimeisen kolmen päivän aikana, vaan ne työt olisi aivan hyvin voinut hoitaa jo paljon aikaisemminkin. Eli miksi jätitte viime tippaan? Tykkäätkö olla marttyyri?
[/quote]
Ai miksi jätiMME viime tippaan.. no ensinnäkin, suurinta osaa listassani olevista asioista mies ei tee ikinä. Eli sun olisi paremminkin pitänyt kysyä, että miksi minä jätin viime tippaan. Niin, oishan tämän urakan voinut aloittaa jo ajat sitten, jotenkin syksy on ollut vaan niin hektistä aikaa, ettei ole liiennyt aikaa eikä mielenkiintoa perusteellisempaan siivoamiseen. Ja tulipa nyt sitten tehokkaasti rykäistyä kolmessa päivässä, mitäs vikaa tässä on :D
Marttyyriksi en itseäni koe. Kuten olen sanonut, olen kotitöiden jakautumisen suhteen jo niin sinut, kuin tässä tilanteessa voi olla. Ja jos huomasit, niin mainitsin aloituksessani nykyisin jo tykkääväni siivoamisesta. Tässä jos missä näkee kättensä jäljen. Palkitsevaa. Varsinkin kolmen päivän tehosiivouksen jälkeen ;)
ap
Sellaista se on miesten kanssa. Mäkin olen oppinut nyt vuosien aikana, että teen kaiken itse ja jos jotain en jaksa/ehdi tehdä niin sitten se on voivoi. Onneksi lapset opettelee mielellään siivoamaan ja tekemään ruokaa.
Kylläpäs täällä on katkeraa ja kateellista sakkia. Miksi siivoukset pitäisi tehdä etukäteen, kohta on yhtä sotkuista?
Kun luen tuota listaa ja ajattelen omaa sohvalla löhöävää ukkoani, tekee mieli vaihtaa suuntautumista. Miksi me naiset edes katsellaan noita laiskoja miehiä! Ne on niin eri planeetalta suurin osa.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 23:16"]
Jos sä päätät tehdä noi listaamasi asiat, niin miten sun mies liittyy tähän?
[/quote]
Luitko otsikkoni? Liittyisiköhän mies nyt sitten siihen jollain tavalla...?
ap
Meillä minä siivoan yksin. Tosin syynä on se, että mies tekee vessaremppaa, siinä on riittävästi tekemistä päivisin.
Aatonaattona ja aattona minä ja siskoni teemme ruuat, miehet vahtivat/hoitavat/viihdyttävät lapsia. Sopii oikein hyvin meille (siis minulle ja siskolleni) koska päästään huomattavasti helpommalla.
kertomasi asiat eivät ole mitenkään ihmeellisiä. mä teen ton tyylistä siivousta joka viikko...
No voivoi mitäs kuvittelit että sun pitäs tehdä jos oot syntynyt naiseksi lehmä? Toivottavasti tajuat edes antaa miehellesi, pelkkä siivooja on paska ämmä.
Mikä ihme tuo joulusiivousmeininki oikein on? Meillä tehdään muutenkin aina viikkosiivous, johon kuuluu imurointi ja moppaus sekä vessojen pesu. Tavarat ja kirjat ovat vitriineissä ja kaapeissa eivätkä kerää pölyä. Mies putsaa uunin ja saunan juhannukseksi ja jouluksi.
Vaatekaapit pyyhin siinä yhteydessä, kun vaihdetaan kesävaatteet talvivaatteisiin ja päinvastoin. Ikkunatkin pesen lähinnä keväällä, kun aurinko alkaa paistaa kunnolla. Liinavaatekaappi puhdistetaan kesällä, minuun kun on iskostunut kotoa se tapa, että kaikki lakanat, verhot, pyyhkeet, matot sun muut pestään ja kuivataan ulkona ja tuuletetaan kunnolla kerran kesässä.
Joulusiivoukseksi voi kai lähinnä lukea sen, että puhdistan keittiön kaapit joulukuun alussa ja samalla katson, mitä mausteita ja jauhoja pitää uusia.
Joulun tekemisestä sinänsä pidän kyllä. Vaihdan jouluverhot ja matot ja laitan koristeet esille. Se vie yhden päivän. Mies käy kaatamassa kuusen ja se koristellaan yhdessä. Mies paistaa kinkun, minä teen muut ruuat. Meillä ei taideta turhasta nipottaa. Silti on siistiä, puhdasta ja joulutunnelmaa.