Saatteko voitettua masennuksen?
Harmittaa kun itsetunto on pohjassa näin joulun alla. En viitsisi psyykelääkkeitä hakea lääkäriltä, vaikka rintaa puristaa ja ahdistus valtaa mieltä. Mutta toisaalta harmittaa olla täysin hyödytön tärisevä paska, koska oikeasti tiedän että minusta olisi aika paljon parempaankin. Miten saatte itsenne liikkeelle kun ahdistus alkaa lamaannuttamaan?
Kommentit (7)
syön lääkkeeni ja kävin 3 vuotta terapiassa. Olin myös tutiseva raunio, mutta en enää.
No mulla kestää masennukset vain muutaman viikon jos jokin tapahtuma ne laukaisee. Minulla on tavallaan aika hyvä itsetunto ja käsitys siitä että olen älykäs ja lahjakas monessa asiassa jne. Parikymppisenä epäiltiin paniikkihäiriötä, mikä tuskin oli kaukaa haettu, koska olin siinä vaiheessa ollut todella pahasti kiusattu. Mutta en ole koskaan halunnut kulkea lääkkeissä. Harmittaa kun päiviä menee ja viikkoja tälläiseen. Sosiaalisista tilanteista selviän jotenkuten nykyään, mutta silti tuntuu siltä että ottaisi ihan fyysisesti sydämestä. Jollain tapaa olen sellainen ihminen jota muut eivät kunnioita minua ja saan aika usein palautetta että olen jonkinlainen ihmispaska, jolla on kusipään motiivit. Minulle näytetään ovea ihmissuhteissa jos vain menen pyytämään jotain. Muiden murheita kuuntelen aika sujuvasti.
Ahdistus ja masennus ovat eri asioita. Masennus on oikeaa masennusta vain silloin jos se EI johdu jostain tapahtumastua tai olosuhteesta tai ei mene normaalissa ajassa tapahtuman tai olosuhteen loppumisen jälkeen pois. Se että vituttaa, kun kaikki menee päin helvettiä, ei ole masennusta, se on normaalia.
Ja ahdistus, sitä on kaikilla joskus, mutta ongelma se on sitten kun se kestää kuukausia.
Mun elämässä on epäsäännöllisensäännöllisin väliajoin ahdistavia asioita, jotka liittyvät sairaaseen lapseen. Mulla on hyvä työterveys. Mä olen käynyt työterveyspdykologilla juttelemassa muutaman kerrran kun noita vaiheita on. Eihän se lapsen sairautta poista, mutta rauhoittaa omaa mieltä ja antaa tilaisuuden puhua jollekin sellaiselle, jota ei tarvitse itse suojella ja tukea.
Olen ollut 10-vuotiaasta asti vähintään ahdistunut ja viimeiset 8 vuotta masentunut - ja kohta elämäni voi olla ohi. 36 lasissa...
Joka kerta onnistuu. Melatoniini auttaa nukahtamaan, mielialalääkkeet ja juoksu nostavat mielialaa, jooga rauhoittaa. Kirkasvalo auttaa pimeään, D-vitamiini, lohi, suklaa lisäävät lisäävät tarpeellisten aivokemikaalien tuotantoa. Huolipäiväkirja auttaa irti ajatuspyörästä. Viimeistään keväällä kaikki on taas hyvin.