Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen lääketieteen opiskelija. Kysyttävää?

Vierailija
20.12.2013 |

...

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla opiskelee kaksi sukulaislasta lääkiksessä ja on vastenmielistä katsoa sivusta, kuinka se lääkeyhtiöiden voitelu alkaa heti ekana syksynä. Firmojen piikkiin on bileitä ja pippaloita joka lähtöön, piikki auki ja tavaraa virtaa. Kun toiseen/kolmanteen vuoteen päästään, niin lääkäriopiskelijat kulkevat jo täysin lääkefirmojen talutusnuorassa, laput silmillä sivuilleen vilkuilematta. Surullista.

Vierailija
22/36 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lääkäreistä mielestäsi pulaa? Mistä se johtuu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjoitteellaanko teillä opiskeluaikana vuorovaiktusta asiakkaan kanssa?

t. vammaisen lapsen äiti

Vierailija
24/36 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallisia kysymyksiä olet saanut? Minä haluaisin kysyä, onko sulla hajuakaan vielä mihin haluaisit erikoistua?

Vierailija
25/36 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lääkareiden on vaikeaa lukea potilaan tietoja/ kuunnella potilasta? Tänä vuonna olen (pelkällä lähihoitajan koulutuksen antamalla tietämykselläni) tutkinut lähiomaisteni lääkkeitä ja tehnyt valituksia 5 eri väärästä lääkkeestä joita heille on määrätty (jokainen on osannut kertoa omista lääkeaine-allergioista ja lääkkeistä joita menee kokoajan). Jos he olisivat näitä lääkkeitä syöneet olisi anafylaktinen shokki ollut hyvin todennäköinen!

Vierailija
26/36 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 21:18"]

Mulla opiskelee kaksi sukulaislasta lääkiksessä ja on vastenmielistä katsoa sivusta, kuinka se lääkeyhtiöiden voitelu alkaa heti ekana syksynä. Firmojen piikkiin on bileitä ja pippaloita joka lähtöön, piikki auki ja tavaraa virtaa. Kun toiseen/kolmanteen vuoteen päästään, niin lääkäriopiskelijat kulkevat jo täysin lääkefirmojen talutusnuorassa, laput silmillä sivuilleen vilkuilematta. Surullista.

[/quote]

Joo, ihan talutusnuorassa ollaan. Parit pahvimukit saatu :D Ei todellakaan mitään ylitsevuotavia bileitä. Ok, kerran vuodessa on ollut koulutustilaisuus johon on kuulunut buffettiruoka. Mitään massiivista voitelua ei todellakaan ole, eikä kukaan ole aivopesty, ihmiset ovat täällä todella kriittisiä firmoja kohtaan.

Vierailija
27/36 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teidän pakko tehdä potilas haastatteluja ja tutkia meitä? Olin sisätauti osastolla ja tulin toimenpiteestä en saanut evääkään heilauttaa tutki siinä sitten minua, onko pakko suostua ?

Vierailija
28/36 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 21:08"]

18: Ketju on kyllä surullista luettavaa. Ei sen noin pitäisi Suomessa mennä. Joskus vain järjestelmä ei jokaisen kohdalla toimi, missä onkin parannettavaa.

19: Pääsin katselemaan ruumista.

12: Olen samaa mieltä siitä, että lääkkeitä usein määrätään liaan herkästi. Toisaalta ei voi siltikään vähätellä niiden tehoa hoidossa, sillä monen potilaan kohdalla ilman lääkettä vaiva ei todellakaan katoaisi. Monesti ongelmana on, että vaiva voisi parantua, jos potilas kykenisi itse muuttamaan elämäntapojaan ja esim. harrastamaan liikuntaa, mutta moni potilas ei ole valmis tai kykenevä elämäntapamuutokseen.

t. AP

[/quote]

Kyyyllä, mutta en syyttäisi tässä yksinomaan potilasta. Nimittäin lääkäreiden antamat elämäntapaneuvot eivät yleensä ole kovin toimivia jostain syystä, eikä niiden toteuttamiseen panosteta (ei ole lääkärin vika). Sen sijaan kun käy vaikkapa funktionaalisen lääketieteen lääkärin vastaanotolla he melkeinpä edellyttävät, että potilas sitoutuu myös elämäntaparemonttiin ja heidän antamansa neuvot syömisen ym. suhteen ovat todella kattavia, suomeksi sanottuna hoito on siis parempaa. Niillä on vaikutusta, potilas huomaa sen, huomaa saavansa todellista hyötyä niistä, innostuu lisää ja tekee elämäntaparemontin. Alkukäynti kestää helposti 1,5 tuntia ja oireita kartoitetaan kokonaisvaltaisesti. 

Sen sijaan 15 minuutin lääkärinvastaanotto ei voi mitenkään yltää tähän, elämäntapaneuvontaan ja kokonaisvaltaiseen potilaan tilanteen katsomiseen. Silloin vain määrätään jokin lääke, pang. Se ei ole sinun vikasi, eikä nykyisten työssä olevien lääkäreitten vika. 

Mutta tämä tapa on olevinaan tehokas ja sitä on lobattu jo kauan, koska tuo funkkareitten tapa ei tuota niin paljon (tosin kun miettii lääkekuluja, joita yhteiskunta maksaa, niin tuotto tulisi säästönä siellä), mutta se parantaisi monet potilaat sellaista vaivoista, joita nykymenolla ei muuta kuin lääkitä. (Ei poisteta syytä).

Tämä ei toki ole ratkaisu kaikkeen, mutta on paljon epämääräistä oireilua, johon nyt vain määrätään lääkkeitä vaikka syyt oireille olisi löydettävissä. 

Tämä vain ei ole ollut mikään raflaava lääketieteen haara - epämääräisesti oireilevat potilaat. : ) Mutta niitähän kai tk-vastaanotoillakin on, jos ei nyt valtaosa niin hirveän paljon. 

Vierailija
29/36 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 21:35"]

Onko teidän pakko tehdä potilas haastatteluja ja tutkia meitä? Olin sisätauti osastolla ja tulin toimenpiteestä en saanut evääkään heilauttaa tutki siinä sitten minua, onko pakko suostua ?

[/quote]

Ei ole raflaava lääketieteen haara, kun ei ole lääketiedettä ollenkaan.

Vierailija
30/36 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jahas.. viestini oli kyllä tarkoitettu 30:lle..

Vierailija
31/36 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 22:01"]

[/quote]

[/quote]

Ai epämääräisesti oireilevat potilaat eivät ole lääketieteen haara ollenkaan? 

Vierailija
32/36 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 22:07"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Käsittääkseni nyt puhuttiin "funktionaalisesta lääketieteestä", mitä ikinä se onkaan.

Vierailija
33/36 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllähän näistä ap:n vastauksista ja asenteesta jo näkee, että voitelu & aivopesu on tehonnut. Ja ihmekös tuo, oman lompsan paksuutta ja ylivertaista auktoriteettiahan siinä sahaa, jos tunnustaa muidenkin kuin yliopistossa opitun LÄÄKEhoidon tehokkuuden.

Vierailija
34/36 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 22:17"]

[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 22:07"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Käsittääkseni nyt puhuttiin "funktionaalisesta lääketieteestä", mitä ikinä se onkaan.

[/quote]

Se, mihin minä viittasin lääketieteeen haarana, olivat epämääräisesti oireilevat potilaat ja siis tiedän, ettei se ole oma haaransa, mutta on se silti lääketiedettä. Funktionaalisen lääketieteen edustajat ovat tavallisen lääkärinkoulutuksen saaneita lääkäreitä, jotka ovat opiskelleet siihen päälle lisää, ei sen "kummempaa". 

Vääristä diagnooseista olisi ainakin kivaa päästä eroon normaalina mielletyn lääketieteen alalla, ennen kuin aletaan haukkua funktionaalista lääketiedettä, että heillä on käytössään uskomushoitoja. Nimittäin melkoista uskomushoitoa tapahtuu ihan tavallisillakin lääkärin vastaanotoilla kun diagnoosi on pielessä, eli diagnoosin uskotaan olevan jotain ihan muuta kuin mikä oikea tilanne onkaan. 

Kun on kaksikymmentä vuotta hoidettu väärin diagnosoitua masennusta ja funktionaalinen lääkäri saa minut kuntoon niin ei paljon naurata. Enkä takuulla ole ainoa!

Vierailija
35/36 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin aiot erikoistua?

Osaatko vastata, kuinka paljon esim. yleislääkäreiden opintoihin kuuluu asiaa hivistä ja aidsista?

Vierailija
36/36 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei paljo vastauksia näy

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä