Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

2.5v lapsi 3-vuotiaiden ryhmään päiväkodissa?

Vierailija
20.12.2013 |

Sanovat, että lapseni on ikätovereitaan roimasti edellä, ja että hänen olisi mukavampi olla isompien lasten ryhmässä, jossa hänellä olisi enemmän seuraa ja "vaativampaa" tekemistä.

Antaisitko lapsesi tällöin vaihtaa ryhmää?

Tyttöni pukee itse (on siis päiväkuiva, ja päiväunikuiva), käy vessassa itse ja syö hyvin itse. Osaa ilmaista tarpeensa ja puhuu kuin papupata, kaikki muut kirjaimet tulee paitsi r. Työni takia lapset on päiväkodissa onneksi vain sen 2-3 päivää viikossa, joten ei kovin suuri rasitus tulisi hänelle, välillä mummi voi hakea aikaisemmin pois.

Annanko vaihtaa ryhmää?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä antaisin kuopukseni vaihtaa ryhmää, mutta olin tyytyväinen, että esikoinen vaihtoi vasta 3,5v ryhmää.

Vierailija
2/15 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuin juuri tästä aiheesta päiväkotimme elton kanssa. Lapsemme on nyt 3v ja on vielä pienten ryhmässä. Itse haluaisin hänet pois vauvalasta; se on täynnä itkua, puhumattomia lapsia ja kakanhajua. Osa lapsista on siirtynyt jo 2,5-vuotiaana isompien ryhmään ryhmätilanteen takia. Kuulemma näillä pienillä ei ole kuitenkaan siellä isojen ryhmässä (ikähaitari 6 tai 7 vuoteen asti), vaan voivat olla isompien pyöriteltävänä. Pienet eivät vielä hallitse yhteisleikkiä ja jäävä ulkopuolelle tai "koiran rooliin" leikeissä.

Riippuisi kovin päiväkodista ja ryhmästä. Paljonko lapsia on ja mikä on ikähaitari?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavassa ryhmässä ikähaitari on 3-5v, mutta suurin osa siirtyy taas 5-6-vuotiaiden ryhmään jo vähän ennen kuin täyttävät sen viisi. Pieni päiväkoti, ja nytkin paikkoja heillä vapaana. Harvinaista varmaan? Lapsia olisi tulevassa ryhmässä 15 ja hoitajia on kolme plus aina joku opiskelija tai opiskelijoita.

ap

Vierailija
4/15 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirtäisin noilla tiedoilla.

nro 3.

Vierailija
5/15 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin jos tosiaan kyse ei ole siitä että haluavat väkisin tyhjentää pienten ryhmää kun sinne on uusia tulijoita niin voisin varmaan vaihtaakin

Vierailija
6/15 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan järkevältä siirrolta. Suostuisin.

Vierailija
7/15 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä taidoissa hän on ikäisiään edellä? Tuollaisiahan 2,5-vuotiaat yleensäkin ovat. 

Vierailija
8/15 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa tuon ikäisistä ei ole päivä- eikä yökuivia. Osa puhuu vain muutamia sanoja, ruokailussa tarvitaan tukea, leikkitaidot ovat heikommat, eivät osaa toimia ryhmän mukana itsenäisesti.

Vierailija
9/15 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vajaa 3-vuotias siirrettiin 3-5-vuotiaiden ryhmään syksyllä, ja niin siirrettiin kaikki muutkin 2010 syntyneet. Meiltä ei edes kysytty siirrosta.

Vierailija
10/15 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 13:21"]

Mä antaisin kuopukseni vaihtaa ryhmää, mutta olin tyytyväinen, että esikoinen vaihtoi vasta 3,5v ryhmää.

[/quote]

Lisään vielä, että esikoiseni on aina ollut vähän lapsellinen ja kaivannut runsaasti aikuisen henkistä tukea. Hän on kyllä syönyt täysin itsenäisesti 1v alkaen ja kun oli 2,5v, osasi pukea vaatteet ja toimia ryhmässä. Mutta silti hän tarvitsi aikuista paljon ja vieläkin (kohta 4) käy usein leikkimässä pikkuisten ryhmässä ja istumassa sylissä. Hän ei kestä isompien ryhmässä olevaa sosiaalista painetta ja ahdistuu näistä "sä et tuu mun synttäreille"-kiusaamisista. Pienten ryhmässä hän on onnellinen, kun voi vain leikkiä, eikä tarvitse pärjätä. On hänellä ikäisiään ja vanhempiakin kavereita (3-5-vuotiaita) ja leikkii ihan hienosti, mutta tosiaan stressaantuu varsinkin tyttöjen keskinäisistä jutuista.

Nuorempi taas on reipas, eikä ole moksiskaan mistään nahisteluista tai synttäreille kutsumisista, hänellä on vain yksi tavoite ja se on kasvaa nopeasti isoksi. Jos hän osaisi laskea, laskisi päiviä, milloin pääsee isojen puolelle. Paitsi että päivä- tai yökuiva hän EI ole. Mutta osaa itse pukea/riisua/syödä ja käy vessassa itsenäisesti - kun muistaa. Aina vaan ei muista ja housuja kastuu... sen verran, että pk:ssa ei pidetä vaipatta.

Vierailija
11/15 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 13:51"]

Missä taidoissa hän on ikäisiään edellä? Tuollaisiahan 2,5-vuotiaat yleensäkin ovat. 

[/quote]

Puheessa, hän siis puhuu jo kuten eskarilainen veljensä. 

Hän myös tekee palapelejä, joissa on vähintään 30 palaa. Rakentaa pikkulegoja kuvassa olevan ohjeen mukaan. On liikunnallisesti melko taitava (siis ikäisekseen), hänellä on hyvä tasapaino. jne.

ap

Vierailija
12/15 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun molemmat lapset ovat tuossa iässä puhuneet hyvin ja osanneet tehdä kaikenlaista. PK:ssa oleellisin taito on minusta se, että on oma-aloitteinen ja kaverisuhteissa rohkea. Eikä tukeudu kauheasti aikuiseen.

Toki pitää olla taidollisesti ikätasolla muutenkin, että ns. pärjää, mutta kyllä ihan keskimääräisyys muuten riittää, mutta pitää olla oikeastaan aika "itseriittoinen". Tämä on se, mitä pk:ssa arvostetaan, kunhan siis on riittävästi sosiaalisia taitoja samalla, ei kiusaa muttei tule kiusatuksikaan.

Vierailija
13/15 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lapsi voi esimerkiksi käydä päiväunien jälkeen ennen välipalaa leikkimässä naapuriryhmässä. Siis jos ei nuku ihan kahteen asti. Siitä saisi vähän muunlaista seuraa jos kaikki muut ovat yksivuotiaita. Kannattaa huomioida myös lapsen toiveet ja se onko hänellä kavereita siinä toisessa ryhmässä. Jos on niin taitava kun kerrot, niin osaa kyllä kertoa.

Vierailija
14/15 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hänellä on isompia sisaruksia, niin kannatan siirtoa, sillä on varmasti ehtinyt jo oppia isommiltaan. Siirto on myös hyvä ratkaisu, jos hänellä on jo tuttuja kavereita siellä isojen ryhmässä.

Vierailija
15/15 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienten ryhmässä työskentelevänä kannatan lämpimästi. Pienten ryhmässä lapsesi jää vähälle huomiolle, huomion vievät valitettavasti ne kolme nuorimmaista siellä. Enkä tarkoita, että tätä tahalleen tehtäisiin, mutta näin vain on. Monesti huomaa, että isoimmat reippaat ovat taas olleet "oman onnensa nojassa".

varsinkin jos sosiaaliset taidotkin ovat hyvällä mallilla, isompien ryhmään vain, siellä saa tasoistaan toimintaa ja myös varmasti huomiota enempi kuin pienillä:)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kolme