Oletko saanut potkut töistä?
Jäin pitkälle sairaslomalle ja sillä aikaa töistä alettiin kerätä varoituksia minulle muka hoitamattomien asioiden vuoksi. Ja irtisanomisilmoitus tuli postitse vaikka en ehtinyt edes palata töihin. En kuulu liittoon ja työpaikan luottamusmiehen mukaan näin voi tehdä. Minulla ei ollut varaa palkata ketään hoitamaan asiaani ja sairaslomani jatkui monta kuukautta, tämän ajan sain Kelasta sairauspäivärahaa. Nyt olen hakenut töitä ja opiskelupaikkoja, mutta mitään ei tunnu löytyvän. :( Jouduin hakemaan tänään toimeentulotukea ja jotenkin minulle oli hirveän noloa koko tilanne, hävetti!
Kommentit (8)
Tuo on laiton irtisanominen. Ota yhteyttä oikeusaputoimistoon (jos kerta olet vähävarainen). Riitauta tuo asia.
Tsemppiä.
Oikeusaputoimisto ja työsuojeluvirasto auttavat sinua tuossa ongelmassasi tn ihan ilmaiseksi jos olet vähävarainen. Kannattaa haastaa työnantajasi tuosta oikeuteen, saat helposti muutaman kuukauden täyden palkan. Oikeusaputoimistosta saat tositteen siitä että olet ns varaton ja sen lapun kanssa voit marssia ihan mihin tahansa asianajotoimistoon.
Mutta huomioithan, jos/kun näin teet, älä suostu mihinkään sopimukseen ennen kuin käräjäoikeuden päivämäärä on määrätty. Muuten joudut maksamaan saamastasi korvauksesta asianajajan palkkion. Kun käräjäoikeuden päivä on annettu, voi käsittääkseni näin tehdä.
Vastauksena kysymykseen, minut potkittiin pois raskauden vuoksi. Salasin hyvästä syystä raskauteni ensimmäisinä kuukausina ja TA potki pellolle kun kuuli. Minä onneksi marssin suoraan tutun asianajajan luokse ja sain täyden palkan äitiysloman alkuun asti (jälkikäteen tietenkin).
Kiitokset kannustavista vastauksista. Alan selvittää asiaa.-ap
tämä on ihan tätä päivää, ettei kuuluta liittoon. Muka maksaa liikaa. Tiedoksi, saat VÄHENTÄÄ verotuksessa liiton maksut, eli käytännössä joudut antamaan rahat ilmaiseksi lainaksi.
Nyt heti liityt liittoon sen jälkeen kun olet tämän sotkun selvittänyt.
Anna kun arvaan, olet alle 35 v ?
tiedoksi vielä että kaikki työnantajatkaan eivät tiedä miten työntekijöitä saa kohdella, eli joskus laittomuudet tulevat täytenä yllätyksenä. Kiitos tästä kuuluu kanssatyöntekijöille, jotka myöskään eivät kuulu liittoon
maailma on tyhmiä täynnä
Niin ja jatkoa vielä tuohon edelliseen.. Tämä koko tilanne on ollut henkisesti niin raskas sairauden lisäksi, etten ole uskaltanut edes kertoa tutuillekaan mikä tilanne on. Jotenkin niin suuri häpeä tuo irtisanominen, että itsekin epäilee jo itseään olinko sittenkin niin huono työntekijä. Vaikka toisaalta tiedän, että hyvin työni hoidin. -ap
Kaksi ja puoli vuotta sitten minut irtisanottiin tuotannollis-taloudellisista syistä eli työt loppuivat yksinkertaisesta. Kyllähän työantaja oli ainakin tarjoavinaan jotain työtä tilalle, mutta täysin koulutustani ja ammattiani vastaamatonta. Olin myös jo niin lähellä eläkeikää, että en ilmoittautunut työnhakijaksi, vaan aloin selvitellä mahdollisuutta päästä eläkkeelle ja kas kummaa, olin syntynyt juuri sopivaan aikaan ja minulle myönnettiin varhennettu eläke. Vähän minä siinä kaupassa häviän, kun en koskaan saa ihan täyttä eläkettä, mutta toimeen tulen. Joten se siitä.
Irtisanomiseni oli ihan laillisesti hoidettu enkä vetänyt siihen edes luottamusmiestä, koska en aikonutkaan riitauttaa asiaa. Ja olen entinen ay-aktiivi, joten tiesin itsekin riittävästi asioista. Huvittavinta koko jutussa oli se, että minun piti hätyyttää työnantajaa kirjoittamaan irtisanomiseni hyvissä ajoin, sillä irtisanomisaikani oli pitkä pitkästä työsuhteesta johtuen.
En ole varsinaisesti saanut potkuja, mutta työsuhteeni on kahdesti purettu koeaikana. Molemmat kerrat olivat hyvin samankaltaisia: minut palkattiin pahimpana sesonkiaikana neljän kuukauden koeajalla. Koeajan toiseksi viimeisellä viikolla alettiin perehdyttämään uutta työntekijää ja viimeisellä viikolla minulle ilmoitettiin koeaikapurku. Perusteita pyysin ja vaadin, mutta kummallakin kerralla työnantaja joka aiemmin oli taputellut selkään ja kiittänyt erinomaisesta työstä tylysti sanoi että yhtään mitään ei heidän tarvitse kommentoida, avaimet ja työvaatteet takaisin ja äkkiä ja ulos.
Liittoon kuulun mutta liitto ei ota kantaa koeaikana tapahtuneisiin purkuihin. Nyt olen harkitsemassa liitosta eroamista ja yleiseen työttömyyskassaan liittymistä, sillä en ole liitolta saanut tukea enkä apua enkä edes nevoja sillon kun niitä olisin tarvinnut.
Esimiehen väkivallalla uhkaamisesta sain lopputilin aikoinaan.