Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tärkeä kysymys?!

Vierailija
19.12.2013 |

Hei vaan kaikille!

Olen mennyt naimisiin noin 3 vuotta sitten miehen kanssa, joka asui/ asuu edelleen toisessa EU maassa.

Nyt meillä on 1/5 vuotiaan yhteinen lapsi, meidän ingelmana oli alusta asti muutto eli ei kumpaakaan meistä halua muuttaa toisen maahaan.

Tähän saakka mies ei auttanut minua lapsen hoidossa. Hän kävi suomessa vauvan synnytyksessä sitten kun vauva 6 kk, 1v, ja 14 kk .

Kun meillä oli ongelmia niin jättin isyyden vahvistamatta. En ole suomalsine mutta olen suomen kansalainen ja vauva on myös suomen kansalainen.

Eli kysymys on se että, jos nyt tehdän avioero kenen luona lapsi jää? Suoran sanottuna voinko ottaa lapseni? En halua että mies nähdä lapsi tai vie hänet suomesta pois?

Kiitos kaikille etukäteen

<3

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellasi ei siis virallisesti ole isää, mutta olette kuitenkin menneet lapsen syntymän jälkeen naimisiin, kun avioeroa suunnittelet?

Ei vaan siis 3 vuotta olette olleet naimisissa ja lapsi vasta 1/5 vuotta, ei kun ... on kuitenkin vähintään 14 kk kun silloin mies on hänet nähnyt. Joku tässä laskelmassa ei nyt täsmää.

Jos olette olleet naimisissa lapsen syntyessä, aviomiehesi on automaattisesti lapsesi isä ilman mitään erityistä vahvistamista. Avioerossa lapsi jäisi sinulle, koska sinä olet hänestä huolehtinut koko ikänsä eikä isä, ja te molemmat olette Suomen kansalaisia. Vai saisiko mies lapsellenne jonkun muun maan passin?

Vierailija
2/8 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olette olleet naimisissa kun lapsi on syntynyt, erillistä isyydentunnustusta ei tarvita.

Avioerossa saat hyvin todennäköisesti huoltajuuden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos isyys on vahvistamatta silloin myös huoltajuus on ainoataan sinulla eli lapsi jää sinulle. Muuta vaihtoehtoa ei ole. Voit siis hyvin ottaa eron.

Vierailija
4/8 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme ollut uskontomme mukaan jo 3 vuotta naimisissa. Muuta suhtemme oli ole virallisesti rekesteröitu tällä suomessa tai muualla, joten kun lapsi syntyi niin... Hän syntyi avioliiton ulkopuilella!

Lapsilla on vain suomen passi.

Mies ei auttanut yhtään minua ta vauva. Ei rahallisesti eikä muuten ei edes osttanut pojalle mitän olen itse tähän saakka kasvattanut poikani :/

Vierailija
5/8 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme ollut uskontomme mukaan jo 3 vuotta naimisissa. Muuta suhtemme oli ole virallisesti rekesteröitu tällä suomessa tai muualla, joten kun lapsi syntyi niin... Hän syntyi avioliiton ulkopuilella!

Lapsilla on vain suomen passi.

Mies ei auttanut yhtään minua ta vauva. Ei rahallisesti eikä muuten ei edes osttanut pojalle mitän olen itse tähän saakka kasvattanut poikani :/

Vierailija
6/8 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ette ole minkään maan lakien mukaan naimisissa, ette sitä virallisesti ole. Jos ette ole virallisesti naimisissa, ei tarvitse myöskään virallisesti erota.

Ja mikäli isä ei ole virallisesti missään sanonut, että lapsi on hänen, tämä ei sitä virallisesti ole.

Sinun ei tarvitse tehdä mitään.

Älä edes tee mitään.

Miehen on hankala ulkomaalaisena tulla vaatimaan lapsesta sinulta yhtään mitään ja pystyt tekemään paljon, että mies ei saakaan mitään.

Vierailija
7/8 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämmin kiitos teille kaikille vastajille!

Mutta olen tehnyt vihren, vaikka suhtemme ei ole rekistetöitu missään mutta nyt syyskussa menttiin uudestan tällä suomessa naimisiin saadeksemme avioliiton todistus.

Mutta silti en ole vielä vahvisttanut isyytta!

Eli nyt voin tehdä vaikka mitä.

Sen minun on pakko erota!

Vierailija
8/8 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae heti eroa. Parhaassa tapauksessa miehesi ei tajua tuota isyyden tunnustus -juttua ennen eroa, jolloin joka tapauksessa saat lapsen yksinhuoltajuuden. Tai oletkin varmaan nytkin lapsen yksinhuoltaja?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yksi