Onko ketään kaduttanut lapselle annettu nimi? Apua!
Meillä oli kaksi hyvää vaihtoehtoa nimeksi joista oli vaikea päättää. Päätös meni ihan viimetinkaan ja jo ristiäispäivän iltana alkoi harmittaa. Tästä on nyt 2 viikkoa ja vieläkin harmittaa. Molemmat nimet on yleisiä mutta tuntuu että olisi pitänyt antaa se toinen. Onko kokemusta tällaisesta? Ahdistaa ja tuntuu että olen lievästi masentunut.
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Mä olen katunut toista nimeä. Keksin lapselle myöhemmin paljon paremman. Olen itse asiassa miettinyt, pitäiskö se oikeasti vaihtaa. Moni tuskin edes huomaisi, kun se niin harvoin on tullut esille missään. Ja toisaalta taas kannattaako vaihtaa, kun se niin harvoin tulee esille missään? :D
Mutta joo, tuntuisi kurjalta, jos sama fiilis olisi etunimestä. :-/
Toinen nimi on myös etunimi.
Kannattaa vaihtaa heti. Mua kutsuttiin eka vuosi enimmäkseen toisella nimellä ja sit alettiin kutsua ekalla nimellä. Koskaan se eka nimi ei tuntunut oikealta, ja aikuisena vihdoinkin sen toisen nimen etunimeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen katunut toista nimeä. Keksin lapselle myöhemmin paljon paremman. Olen itse asiassa miettinyt, pitäiskö se oikeasti vaihtaa. Moni tuskin edes huomaisi, kun se niin harvoin on tullut esille missään. Ja toisaalta taas kannattaako vaihtaa, kun se niin harvoin tulee esille missään? :D
Mutta joo, tuntuisi kurjalta, jos sama fiilis olisi etunimestä. :-/
Toinen nimi on myös etunimi.
No pahoittelut, että käytin väärää sanaa enkä sanaa "kutsumanimi". Kaikki varmaan kuitenkin ymmärsivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja täältä ajattelit saavasi apua. Aikuisuuteen kuuluu nimien valitseminen lapsille, ja lapset elävät niiden nimien kanssa koko elämänsä. Jos lipsahtaa joku Jannica tai vastaava niin sittenpähän olet antanut sellaiset eväät.
Kysyin onko muilla käynyt samalla tavalla. En oleta että kukaan ratkaisee tämän asian puolestani. Ap
Älä mieti koko nimiasiaa! Annettu nimi varmasti kiva, kun oli samalla viivalla hylätyn nimen kanssa. Nauti vauva-ajasta ja unohda turha murehtiminen ja ilkeät kommentit, niin kuin yllä. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun ystävälle kävi näin. Antoi ihan uunon nimen jossain viimehetken hötäkässä, ja on katunut. Lapsi on 13. Itsekin ajattelen aina sitä toista kivaa luontoaiheista nimivaihtoehtoa kun näen kyseisen hölmöä tarkoittavalla nimellä paiskatun lapsosen.
Uunohan on hyvä nimi.
Urpo, Tauno
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa vaihtaa heti. Mua kutsuttiin eka vuosi enimmäkseen toisella nimellä ja sit alettiin kutsua ekalla nimellä. Koskaan se eka nimi ei tuntunut oikealta, ja aikuisena vihdoinkin sen toisen nimen etunimeksi.
Sehän oli jo etunimesi eli et vaihtanut sitä.
Vierailija kirjoitti:
Mun serkku katui annettua nimeä ja soitti ristiäisten jälkeisenä päivänä papille, että vaihdetaan se sittenkin. En muista tarkkaan miten homma meni, mutta käsittääkseni ei edes tarvittu uusia ristiäisiä, koska nimi ei ollut ehtinyt olla missään virallisesti esillä. Eikä muutoskaan ollut suuri, pohdinnassa oli ollut siis kaksi hyvin samantapaista nimeä.
Sori, kun naurattaa tuo "ei tarvittu uusia ristiäisiä" :) Ei niitä ikinä "tarvitse", eikä saa vaan nimen muutosta haetaan maistraatista.
Mulle kävi näin. Nimen valinta meni kanssa ihan viime tippaan. Ajattelin, että tottuisin nimeen - näin ei käynyt, häpeän sitä vieläkin. Lapsi on myös valittanut nimestä ja olen sanonut että sen saa vaihtaa, tai voidaan käyttää hänen toista tai kolmatta nimeään. Ei ole oikein siihenkään lähtenyt, enimmäkseen kaverit käyttää oikeasta nimestä lempinimeä. Kannatan kyllä edelleen, jos lapsi rohkaistuu oikeasti nimensä vaihtamaan ja ihan toivon sitä. Mutta nyt on niin iso että saa itse päättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, oli toinen etunimi, ja vaihdoin sen, koska vaihdoin nimet toisin päin Saara Susanna - > Susanna Saara ja bonuksena perään Serafiina, ettei oo liian töks.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, oli toinen etunimi, ja vaihdoin sen, koska vaihdoin nimet toisin päin Saara Susanna - > Susanna Saara ja bonuksena perään Serafiina, ettei oo liian töks.
Vaihdot nimien järjestystä, mutta et vaihtanut etunimeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdot nimien järjestystä, mutta et vaihtanut etunimeä.
😂
Kaduttaa. Tytölle keksitty alunperin söpön erikoinen nimi onkin nykyään tunnetun sähköauton merkki.
Minua harmittaa kun päädyimme trendinimeen Sofia. Päiväkodissa kuusi samannimistä!! Ryhmässä 21 lasta.
Sovimme miehen kanssa että mikäli vielä kuukauden päästä nimi tuntuu väärältä niin sitten vaihdetaan se. Vauva on silloin alle 4kk joten ei itse ymmärrä asiaa. Ap
Mä olen ihan varma, että jos olisin saanut lapsia, olisin pähkäillyt heidän nimiään ihan liikaa ja katunut sitten lopullisia valintoja :D Kolmelle kissalle olen nääs antanut nimet, ja kaikkia niitä oon katunut! Ei tullu mieleen että se eka kisu voisi porskuttaa melkein 20 vuotta, joten se muinainen silloin hyvältä vaikuttanut nimi on nyt ihan pöljä.
Hyvä on muuttaa asiat, jotka voi.
Ja hyväksyä ne, joita ei voi.
Tämän, kyllä, voi:)
Lapsesi elämä on vasta alussa. Minä toivon sulle oikein lämmintä yhdessäoloa pienesi kanssa hänen alkutaipaleelleen ja hyvää rauhaa tehdä juuri teille sopiva päätös siinä asiassa:)
Hyvä on muuttaa asiat, jotka voi.
Ja hyväksyä ne, joita ei voi.
Tämän, kyllä, voi:)
Lapsesi elämä on vasta alussa. Minä toivon sulle oikein lämmintä yhdessäoloa pienesi kanssa hänen alkutaipaleelleen ja hyvää rauhaa tehdä juuri teille sopiva päätös siinä asiassa:)
Ottakaa lapsen toinen nimi käyttöön?
Eikös etunimen vaihto ole ihan ilmoitusasia maistraattiin, muistaakseni kerran saa vaihtaa ihan tuolla ilmoituksella.
Voithan odottaa lapsen kasvamista, kysyä hänen mielipidettään ja vaihtaa nimen (jos lapsi haluaa) esim. ennen ajokorttia. Ei mene kaikki uusiksi.73
Toisaalta kun toinen nimi, eipä tuolla lapsuusaikana ole suurta merkitystä
Onko lapsella toista etunimeä, jonka voisi ottaa kutsumanimeksi?