Täällä ketään, joka olisi paastonnut?
Tosi huonosti löytyy netistä suomeksi kokemuksia pitemmistä paastoista. Toki pätkäpaastoistakin saa kertoa, mutta itseä kiinnostaisi juuri pitkät paastot pelkällä vedellä.
Kommentit (29)
Tein nuorempana useampia mehupaastoja, mieluummin suosittelisin kyllä sellaista kuin pelkkää vesipaastoa. Eli sokeroimattomia ja laimennettuja vihannes ja hedelmämehuja + yrttiteetä säännöllisin väliajoin, kalorimäärän kanssa pitää olla tarkkana. Esim. Biottan mehut soveltuvat paastoamiseen. Tärkeää on hoitaa paastoon laskeutuminen ja katkaisu huolella, varsinkin katkaisu oikein on vaikeaa, kun tekisi mieli syödä kaikkea. Mutta alkuun vain pari luumua, pieni omena ja siitä vähitellen kasvatetaan annoksia.
Ennen paastoa tein vatsantyhjennyksen glaubersuolalla ja paaston aikana suolihuuhtelut iltaisin. Rankkaa liikuntaa kannattaa välttää, kevyitä kävelylenkkejä ja venyttelyä tms. sen sijaan. Työssäkäyntiä kyllä välttäisin paaston aikana, ellei sitten ole jossain kevyemmässä duunissa. Samoin paastoaisin mieluummin keväällä tai kesällä, kun on helpompi ulkoilla ja lämpimämpää ja valoisampaa.
Kannattaa lainata jotain paastoa käsitteleviä kirjoja ja katsoa sieltä tarkemmat ohjeet, tai kysyä neuvoa luontaistuotekaupoista. Nykyäänhän paastoja ja ohjeistuksia on monenlaisia, eli tuo perinteinen mehupaasto vain yksi vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Eikö olisi järkevämpää tehdä pätkäpaastosta elämäntapa sen sijaan, että tekee jotain superpitkiä vesipaastospurtteja kerran tai pari vuodessa? Pitkillä paastoilla menettää vääjäämättä lihasmassaa. Lyhyemmilläkin paastoilla saadaan jo autofagia käyntiin ja kasvuhormonitasot nousemaan reippaasti.
Tämä on minulle enemmänkin tälläinen henkinen prosessi ja itsensä ylittämisen hetki. Viime aikoina olen ollut henkisesti todella väsynyt ja yrittänyt kuormittaa itseäni fyysisesti. Nyt on kroppakin tosi väsähdyksissä. Kaipaisin jonkinlaista sisäistä rauhaa ja haluaisin koettaa voisiko tämä olla kohdallani sellainen juttu, mikä rauhoittaisi sisäisesti. En näe itseäni vuodesta toiseen suorittamassa paastoja, mutta voihan sekin olla tämän jälkeen mahdollista.
Lihasmassan menettämisen tiedostan. Tavoitteena on kuitenkin tehdä kävelyjä ja mahdollisesti kevyitä lihasharjoitteita, mikäli jaksaminen sallii. Ei tämä sitä täysin ehkäise, mutta kovin huolissani siitä en kuitenkaan ole. Kuukaudessa ei vielä mitään järkyttäviä ehdi tapahtumaan ja paaston jälkeen pystyy taas rakentamaan lihasta. Tai jos tapahtuu niin paastonhan voi aina lopettaa. Tämän tarkoitus on juuri kohentaa hyvinvointiani - ei päinvastoin.
Kiitos kuitenkin kommenteista. Keskustelu on hyvästä ja riskit ovat myös hyvä tiedostaa.
ap
Mehupaasto ei ole paastoamista, koska mehuissa on kaloreita eli energiaa. Ei siinä saada mitään paaston fysiologisia hyötyjä, jos juodaan kaloripitoisia nesteitä satojen kilokaloreiden edestä joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Mehupaasto ei ole paastoamista, koska mehuissa on kaloreita eli energiaa. Ei siinä saada mitään paaston fysiologisia hyötyjä, jos juodaan kaloripitoisia nesteitä satojen kilokaloreiden edestä joka päivä.
Tätä mieltä vähän itsekin olen ja mieluummin söisin kalorit jossain muussa muodossa, kun en muutenkaan mehuja juo. Mutta mikään tapa ei silti ole väärä. Jokainen tekee niin kuin itselle hyväksi tuntee.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tekis mieli kokeilla. Olen nuorena ollut vuoden syömättä lihaa ja laihduin ja olin tyytyväinen elämääni. Muutin pois kotoa äidin herkkuruokien luota.
Itse ajattelin maanantaina aloittaa. Voit lähteä mukaan. Toki tarvitsee varmaan vähän enemmän varoaikaa, jos haluaa rauhallisesti tehdä aloituksen.
ap
Toivottavasti olet alkanut valmistautua paastoon pienentämällä ruoka-annoksia ja lopettamalla kofeiinia sisältävät juomat ajoissa (jos sellaisia käytät), viimeisinä päivinä ennen paastoa jättämällä lämpimät ruoat ja lähinnä vihanneksia ja hedelmiä. Muuten tulee kyllä nälkä ja ekoina päivinä vaikeaa, jos hyppäät suoraan paastolle normaalista ruokavaliosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tekis mieli kokeilla. Olen nuorena ollut vuoden syömättä lihaa ja laihduin ja olin tyytyväinen elämääni. Muutin pois kotoa äidin herkkuruokien luota.
Itse ajattelin maanantaina aloittaa. Voit lähteä mukaan. Toki tarvitsee varmaan vähän enemmän varoaikaa, jos haluaa rauhallisesti tehdä aloituksen.
ap
Toivottavasti olet alkanut valmistautua paastoon pienentämällä ruoka-annoksia ja lopettamalla kofeiinia sisältävät juomat ajoissa (jos sellaisia käytät), viimeisinä päivinä ennen paastoa jättämällä lämpimät ruoat ja lähinnä vihanneksia ja hedelmiä. Muuten tulee kyllä nälkä ja ekoina päivinä vaikeaa, jos hyppäät suoraan paastolle normaalista ruokavaliosta.
Ruokapuoli ei pelota, mutta tuo kofeiini kyllä senkin edestä. Päänsärky tulee olemaan aivan varmasti täysin jumalatonta ekoina päivinä, mutta myös juurikin tästä kofeiinikoukusta haluaisin eroon.
ap
Vierailija kirjoitti:
No kyllä mehupaastosta vaan saadaan kaikki paastoamiseen hyödyt, kunhan huolehditaan, että kalorimäärä jää tarpeeksi pieneksi (max. 200-400
kilokaloria päivässä) Mehupaaston ohjeita voi katsoa esim.
https://www.vogel.fi/kuurit/Paasto/
Aivot ja lihakset tarvitsevat tietyn määrän glukoosia, joka pelkällä vesipaastolla jää saamatta.
Paljon on tässäkin keskustelussa väärää tietoa.
Jos elimistö ei saa glukoosia, käynnistyy neoglukogeneesi eli elimistö alkaa tehdä glukoosia lähinnä rasvasta. Paastolla keho menee ketoosiin eli alkaa muodostaa energiaksi ketoneita, jotka ovat aivoille jopa parempi energian lähde kuin glukoosi. Paaston aikainen energinen hyvä olo joillakuilla johtuu esimerkiksi juuri tästä. Ei todellakaan tarvitse pelätä, että aivot eivät saa ravintoa.
Vihannesmehut sisältävät hiilihydraatteja, joten ne estävät kehoa menemästä ketoosiin. Tämä tekee paastosta vaikeampaa ja estää lisäksi monet paaston hyödyt.
Jos on pakko jotain syödä, luuliemi tai rasvakahvi ovat parempia vaihtoehtoja, koska ne eivät nosta insuliinia eivätkä estä ketoosia.
Mehut katkaisevat autofagian. Tosin muut kaloripitoiset juomat tekevät saman. Sen sijaan pelkkä vihreä tee ja musta kahvi lisäävät autofagiaa.
Ennen paastoa ei missään nimessä pitäisi syödä hedelmiä yms. vaan rasvaa ja proteiinia ja jättää hiilarit, koska silloin ketoosi alkaa jo ennen paastoa. Se helpottaa paastoa merkittävästi ja olo pysyy hyvänä.
Kehossa on rasvana kaloreita noin 100000 normaalipainoisellakin, sen sijaan hiilareita on vain 2000 kaloria. Jos elimistö on tottunut toimimaan hiilareilla, nälkä on ainakin aluksi kova. Sen sijaan jos on tottunut käyttämään lähinnä rasvaa energiana, keho alkaa heti käyttää rasvavarastojaan, joita meillä kyllä riittää.
Yllä oleva perustuu paitsi monista lähteistä lukemaani, myös omaan kokemukseen. Hiilareiden vähentäminen ja ketoosi on tehnyt syömättömyydestä todella helppoa. Pätkäpaasto venyy nykyään itsestään 20-24 -tuntiseksi. Lisäksi olen muutaman kerran kokeillut 48 tunnin paastoja. Niiden lopettaminen johtuu lähinnä psyykkisestä tarpeesta viihdyttää itseään ruualla, ei niinkään nälästä.
Ei äkkialoituksia, jos haluat enemmän hyötyjä kuin haittoja!