Paljon tuollaisen "vanhan" risteilijän hinta on? Mietin vain, että onko tosiaankin kannattavampaa myydä se romurautana, kuin tehdä siitä ravintola/hotelli ym.
Eihän siitä kuluja tule kun se seisoo satamassa jossain syrjässä. Ei nämä koronarajoitukset loputtomiin kestä.
Kommentit (37)
Tuollaisen kun ajaisi Helsinkiin, niin siitä saisi helposti tuottavan hotellin kunhan vain matkustaminen taas virkoaa.
Mikä mahtaa olla hinta?
Miksi ihmeessä se pitäisi laittaa käyttöön joka ei ole mitenkään tarkoituksenmukainen kun sen voi laittaa osiksi ja rakentaa jotain uutta ja oikeasti hyödyllistä? Kuka saatana tuollaisen haluaisi johonkin rantaan maisemaa pilaamaan?
Vierailija kirjoitti:
Surullista touhua. Onko rauta tosiaankin noin kallista, että romuttaminen kannattaa?
Sitä rautaa on laivassa aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä se pitäisi laittaa käyttöön joka ei ole mitenkään tarkoituksenmukainen kun sen voi laittaa osiksi ja rakentaa jotain uutta ja oikeasti hyödyllistä? Kuka saatana tuollaisen haluaisi johonkin rantaan maisemaa pilaamaan?
Johan noita laivoja on jo satoja vuosia ollut Helsingin satamissa. Hinta kiinnostaa.
Afrikkalaisille tuo olis uusinta uutta ja sillä Mutombo ja Jussuf voisivat risteillä afrikansarvessä 👍
Korona-aikana ei ole missään nimessä järkevää perustaa ravintolaa.
Kyllä sen aluksen ylläpito ja lämmitys maksaa, vaikka se ei seilaakaan.
Lämpötalous jne. ei välttämättä rautapurkissa ole paras mahdollinen.
Kun laiva liikennöi, koneet tuottavat yllinkyllin hukkalämpöä lämmitykseen.
Toisin on, kun laiva ankkuroidaan paikalleen hotelliksi tms.
Tuollainen laiva maksaa miljoonia romurautana. Jopa tuon meidän pikku Amorellankin hinta lasketaan miljoonissa romurautanakin.
Suomessa tuskin lupia saisi mihinkään normaalista poikkeavaan asumiseen. Ja kyllähän esimerkiksi infra tulisi aika kalliiksi. Jos sen voisi hinata jonnekin maalle metsään, niin sitten ehkä voisi ottaa asumsikäyttöön, mutta ei se onnistu.
Meidän mökkinaapurilla oli sellainen vanha höyrylaiva (ehkä jotain 8 metrinen takapihalla. Eivät saaneet kunnostettua merikelpoiseksi, eivätkä saaneet lupaa rakentaa siihen esim. saunaa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä se pitäisi laittaa käyttöön joka ei ole mitenkään tarkoituksenmukainen kun sen voi laittaa osiksi ja rakentaa jotain uutta ja oikeasti hyödyllistä? Kuka saatana tuollaisen haluaisi johonkin rantaan maisemaa pilaamaan?
Johan noita laivoja on jo satoja vuosia ollut Helsingin satamissa. Hinta kiinnostaa.
No, ovat jotain historiallisia arvoja omaavia ja pienempiä.
Bore Turussa lienee modernein ja suurin hotellikäytössä oleva?
Purkaminen ja uudelleenrakentaminen ei ole mitenkään erityisen helppoja operaatioita. Kyseessä lienee osittain se, että halutaan ettei joku osta vanhaa "romu"laivaa ja kohta se on kilpailijana samoilla reiteillä kuin noiden uudemmat alukset.
Satamassa seisottaminen maksaa myös koska ensinnäkin satamapaikassa on omat kuukausihintansa, toiseksi laiva pitää pitää kunnossa jottei tule vuotoja, paikat pysyy ruosteettomina ja toimintakunnossa, jne. Suomessa iso summa menisi lämmityskuluihin jos tuommoista seisottaisi jossain rannikkokaupungissa.
Ei varmaan houkuttaisi joku laivahotelli syrjäisessä satamassa asiakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä se pitäisi laittaa käyttöön joka ei ole mitenkään tarkoituksenmukainen kun sen voi laittaa osiksi ja rakentaa jotain uutta ja oikeasti hyödyllistä? Kuka saatana tuollaisen haluaisi johonkin rantaan maisemaa pilaamaan?
Johan noita laivoja on jo satoja vuosia ollut Helsingin satamissa. Hinta kiinnostaa.
Luulen, että tuollaisen satamamaksut ovat aika kovat. Sitten tietenkin ylläpitäminen, huolto, vartiointi, jätemaksut ja lämmittäminen. Sen jälkeen pitäisi rakentaa joku terminaali, jossa se voisi seistä ”pysyvästi”. Sisustus olisi ehkä uusittava, jossain 30 vuotta vanhassa laivassa. Sitten se jonka ostaa sen pitäisi maksaa tietenkin se laiva, joko käteisellä tai lainalla, josta juoksee tietenkin korot.
Ilman muuta siinä oltava vakuutus, joka on tietenkin oltava suuri, koska jos tuollaisen laivan vakuuttaminen ei ole jotain 1000€ vuodessa.
Eli lähtisin siitä, että pitkälti yli miljoonan mennään pelkkiä kuluja vuodessa.
Vaikka laivan saisit ihan ilmaiseksi. Sekin on siis 2750€ päivässä. Mikä on aika vähän. Menisi varmaan pelkkään lämmittämiseen ja sähköihin siinä Helsingin edustalla.
Viisastelijoita riittää, mutta kukaan ei oikeasti tiedä hintaa tai ylläpitokuluja. Niistähän sen voi laskea onko kannattavaa. Jossain Thaimaan rannalla ei paljon lämmityskuluista tarvitse miettiä. Ihmisillä on huono mielikuvitus jos ei näe mahdollisuutta tehdä rahaa tuollaisella.
Vierailija kirjoitti:
Käsittämätöntä kerskakulutusta 😩
Miten muka kerskakulutusta? Romuraudauksi myyminen on nimenomaan kierrätystä, siitähän rakennetaan uutta ja tarpeellista.
Moottorien huonot maksaa muutaman miljoonan vuodessa ja lämmitys myös
Vierailija kirjoitti:
Viisastelijoita riittää, mutta kukaan ei oikeasti tiedä hintaa tai ylläpitokuluja. Niistähän sen voi laskea onko kannattavaa. Jossain Thaimaan rannalla ei paljon lämmityskuluista tarvitse miettiä. Ihmisillä on huono mielikuvitus jos ei näe mahdollisuutta tehdä rahaa tuollaisella.
Se hinta saattaa vaihdella suurestikin. Riippu millä ehdoilla ostat. Ostatko sen romutettavaksi vai kilpailijaksi. Ostatko sen jonnekin määrättyyn maahan ja maksat siitä jotain veroja. Missä kunnossa moottori on? Onko siitä vielä velkaa?
Onko se enää edes lainmukainen vai joutuisitte ehkä hinaamaan sen ja minne. Se, että sinä ostat sen ja hinaat sen Thaimaahan voi ollaa kallista. Mitä jos siihen tulee reikä myrskyssä ja aiheutat öljyvahingon? Onko sinulla varaa sen tyyppiseen vakuutukseen? Onko siellä Thaimaassa tarpeeksi syviä vesiä, että tuollaisilla jumboristeilijät pääsevät rantaan asti? Entäs lainsäädäntö? Salliiko heidän lakinsa, jotain pysyviä hotelleja hiekkarannoille vai pitäisikö sen olla jossain tavarasatamassa ja haluaako turistit silloin asua sellaisessa?
Kyllä tuolla voi rahaa tehdä, mutta kannattaako sen, on eri asia.
Surullista touhua. Onko rauta tosiaankin noin kallista, että romuttaminen kannattaa?