Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysymyksiä blogin pitämisestä/blogeista

Vierailija
17.12.2013 |

Blogeja on Suomessakin jo valtava määrä, ja haluaisinkin kysellä teiltä blogeihin ja blogin pitämiseen liittyvistä asioista.

Yleisiä kysymyksiä:

-Minkäkainen blogi sinusta on kiinnostava, mikä auttaa jäämään "koukkuun"?

-Minkä aihealueen/alueiden blogit kiinnostavat sinua eniten?

-Kuinka tärkeää sinulle on, että blogisti kommentoi kommenttiboksissaan ja vastaa lukijoiden mietteisiin ja kysymyksiin?

-haittaako blogissa kaupallisuus, vai luetko mieluummin blogia, jossa ei varsinaisesti mainosteta mitään (siis siten, että blogisti siitä hyötyy)?

-kuinka usein haluaisitte, että blogeja päivitetään?

Sitte blogisteille:

-Mitä kautta olette tuoneet blogianne tunnetuksi ja saaneet lukijoita?

-Kuinka pitkään kesti, että saitte blogiinne lukijoita?

-Kuinka paljon lukijoita teillä on ja onko se määrä tarpeeksi?

-Kuinka usein päivitätte?

-Mitä "blogipohjaa" käytätte (Blogspot jne) ja oletko ollut tyytyväinen?

Minua kiinnostaisi blogin pitäminen, koska nautin kirjoittamisesta ja valokuvaamisesta. Mutta pelkään, että sellaisia blogeja, jota pitäisin, on 12 tusinassa. Miten voisin erottua? Lisäksi mietin, kuten kysymyksiin jo laitoinkin, että mitä kanavia myöten voi löytää blogilleen lukijakuntaa? Itse en ole kovin aktiivinen blogien lukija koska en oikein tiedä, mistä niitä mielenkiintoisia blogeja voisi löytää? Nyt minulla on 3 blogia joita luen muutaman kerran viikossa. Lisääkin mahtuisi :)

Kiitos jos jaksatte vastata!

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan lukijana:

-Minkäkainen blogi sinusta on kiinnostava, mikä auttaa jäämään "koukkuun"?

V: Sisältö, jota ei löydy mistään muualta. Helpommin sanottu kuin tehty! Ryyditettynä laadukkailla kuvilla, totta kai - ei mitään rakeisia kännykkänäpsyjä.

V: On tiettyjä tutkimusaiheita, jotka kiinnostavat minua erityisesti, mutta en laske niitä tähän koska ne ovat sellaisia blogeja joita ei voisi kuka tahansa pitää ja jotka eivät kiinnosta kovin laajaa yleisöä. Suositummista blogeista minua kiinnostavat käsityöblogit, askartelublogit, DIY-blogit... ylipäätään kaikki sellaiset jotka luovat itse jotain eivätkä kirjoita vain elämästään tai shoppailuistaan. Säännölliset kuntoiluaiheiset postaukset saavat minut kaikista todennäköisimmin juoksemaan karkuun. (Kuntoilu kyllä kiinnostaa minua, mutta ei vieraiden ihmisten kuntoilu.)

Valokuvablogeista kiinnostaa oikeastaan vain sellaiset, joilla on tarkasti rajattu aihepiiri, joka kiinnostaa minua. Seuraan esimerkiksi arkkitehtuuri- tai metsäaiheisia valokuvablogeja. Mitään yleisellä tasolla "otan hienoja kuvia kaikenlaisista kivoista jutuista" -blogeja en seuraa.

-Kuinka tärkeää sinulle on, että blogisti kommentoi kommenttiboksissaan ja vastaa lukijoiden mietteisiin ja kysymyksiin?

V: Ei häiritse minua henk.koht., jos bloggaaja on laiska vastailemaan, mutta totta kai vastaamisesta aina mukavamman mielikuvan saa.

-haittaako blogissa kaupallisuus, vai luetko mieluummin blogia, jossa ei varsinaisesti mainosteta mitään (siis siten, että blogisti siitä hyötyy)?

V: Kaupallisuus ei haittaa, jos bloggaaja ei myy periaatteitaan siinä mukana (esim. ekoilubloggaaja alkaa mainostaa jotain H&M:ää). Mutta mainokset kuuluvat mielestäni sivupalkkiin. Sponsoroidut postaukset ja muu sisältöyhteistyö ärsyttää. Jos kaipaan tuotearvosteluja, haluan sellaisia, joihin voi luottaa.

Affiliate-linkit eivät häiritse minua, jos ne tulevat blogiin luonnollisesti - siis että vaikkapa bloggaaja vertailee kameroita toisiinsa (REHELLISESTI) ja linkittää niitä myyvään kauppaan. Mutta postaukset, joiden tarkoitus on selkeästi vain saada aikaan affiliate-linkkejä (eli legendaariset Nelly-kollaasit yms.), ovat todella mauttomia.

V: Joka toinen päivä olisi ihan hyvä. Tai kaksi-kolmekin kertaa viikossa. Sitä harvemmin päivittävät blogit unohtuvat helposti, mutta blogit, joita päivitetään joka päivä tai peräti monta kertaa päivässä ahdistavat minua. Tulee sitä paitsi sellainen tunne, ettei sisältö ole loppuun asti mietittyä vaan sitä tehtaillaan vain rahankuvat silmissä.

Vierailija
2/6 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommentista! Löytyisikö lisää mielipiteitä ja kokemuksianne?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen blogi sinusta on kiinnostava, mikä auttaa jäämään "koukkuun"?

Kirjoitustyyli. Ainoa blogi, jota olen lukenut oli amerikkalaisen kirjallisuusopiskelijan blogi (ei valitettavasti päivitä enää). Löysin hänet erään keskustelupalstan kautta. Itse en oikeastaan lue kirjoja juuri ollenkaan, mutta hänellä oli hyvä tyyli (jota en valitettavasti osaa kuvailla) ja oli hauska päästä tutustumaan ihan erilaiseen maailmaan. En tosiaan olisi voinut uskoa, että kenenkään tuntemattoman blogi kiinnostaisi, varsinkaan tuosta aiheesta. Kuvia hän ei juuri postannut, mutta en osannut niitä edes kaivata. Teksti vei mennessään.

Ehkä valokuvaus, elokuvat, askartelu, käsityöt... mutta en todellakaan jaksa lukea mitään "kävin leffassa ja se oli ihan kiva" -jutustelua. Pitää olla sanottavaa, muutakin kuin leffan juonen selostaminen. Voisin lukea wannabe-kirjailijan blogia, jos hän uskaltaa paljastaa jotain töistään. Mitään maailmantuskaa en jaksaisi lukea. Blogin pitää olla pääasiassa positiivinen.

Ap, sanot, että pidät valokuvauksesta, mutta tarkoititko, että se saattaisi olla blogisi aihe vai olisivatko kuvat vain lisuketta? Minulle bloginlukijana riittää vain yksi kuva per postaus, mutta tiedän olevani vähemmistössä mielipiteeni kanssa.

Jonkin projektin seuraaminen voisi kiinnostaa. Esim. jos vaikka päättäisit kehittyä valokuvaajana ja ryhtyisit järjestelmällisesti opettelemaan sitä jonkin kirjan ohjeiden mukaan, se kiinnostaisi minua enemmän kuin satunnaiset kuvat sieltä sun täältä. En tosin tarkoita, että haluaisin lukea kun opettelet kamerasi säätönappuloita, vaan sellaista yleistä kuvasommitteluun liittyvää: muotojen, valon ja varjon, liikkeen, rytmin, geometrian periaatteiden soveltamista kuvaamiseen.

Ja sitten on tämä haasteblogi, johon voisit osallistua:

http://valokuvainspis.blogspot.fi/

No, tunnustan, etten ole itsekään kovin hyvä kommentoija, joten en voi vaatia sitä muiltakaan. Minä en kyllä koskaan kirjoita mitään negatiivista. Toki on mukavaa, jos blogisti edes noteeraa kommenttini.

En halua estää ketään hankkimasta mainoksia, mutta jos ne hyppivät silmille, niin todennäköisesti lakkaan seuraamasta sellaista blogia .Mieluummin niin, että teksteissä ei viitata lainkaan mainoksiin. Sivupalkissa ne voivat kyllä olla.

Kerran pari viikossa riittää minulle.

Vierailija
4/6 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 00:01"]

Minulle bloginlukijana riittää vain yksi kuva per postaus, mutta tiedän olevani vähemmistössä mielipiteeni kanssa.

[/quote]

Samaa mieltä. Klikkaan hyvin nopeasti pois blogeista, joissa on monta kuvaa per postaus - varsinkin samasta aiheesta.

Vierailija
5/6 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisustus-, DIY- ja muotiblogeja on kiva lukea. Sisustusblogeissa on ongelmana etta ne tuppaavat olemaan samanlaisia kuin monet muutkin alansa blogit. Oikeasti kiinnostaisi lukea blogia jossa sisustetaan vareilla (monille liian vaikeata) ja etta on omanlaisensa tyyli. 

DIY blogeissa suosin sellaisia jotka kokeilevat hieman erilaisia juttuja ja joista loytyy projekteille helppotajuisia ohjeita.

Muotiblogeja riittaa kuin sienia sateella. En halua lukea blogia joissa on pitkia bloggaajan omaa egoa ponkittavia sepustuksia bloggaajan edesottamuksista, en myoskaan kiinnostu bloggaajan bailauspostauksista joissa bloggaaja esiintyy kavereineen ja kaikilla on NIIN hauskaa, so what, kuka jaksaa kiinnostua joidenkin itselleen tuntemattomien tyyppien sekoiluista. Samoin omien syomisten, shoppailujen, kuntoilun ym hehkuttamisesta, miksi niista pitaisi innostua? Lisaksi pitaisi loytya persoonallisuutta, kuten esimerkiksi Nelliinalla. Jos on oma itsensa, ei voi menna pieleen.

Muotia olisi hyva seurata siten, etta tuo esille kaikenlaisia kivoja juttuja joita ei ole jokaikisella toisella bloggarilla, vaan mieluummin jotain uutta ja erilaista siis. Monet bloggaajat hankkivat itselleen samanlaista kuin mita isoissa blogeissa on esitelty, mutta unohtavat seurata muualla maailmassa esiintulleita trendeja. Ja tyyliahan ei saa silla etta yrittaa olla samanlainen kuin kaikki muutkin. Vaan sita on jos on, ja useimilla bloggaajilla nahtavasti ei ole. Positiivista muotibloggaamisessa on, etta ulkonaon ei tarvitse olla taydellinen, bloggaajilla on omat pienet kauneusvirheensa ja jotkut ovat suorastaan arkipaivaisen nakoisia mutta se ei menoa haittaa. Ja yksi ehdoton vaatimus ainakin minulla on, etta en lue alkuunkaan blogeja joissa ollaan epakunnioittavia lukijoita kohtaan. 

Ne blogit, joita seuraan, tekevat yleensa uusia postauksia joka paiva ja se on hyva, koska jos blogia seuraa paivittain, on hyva etta sielta loytyy aina uutta materiaalia lukijan iloksi.

Vierailija
6/6 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä yhden kysymyksen: eli mikä/mitkä asiat tekee blogista hyvän, mielenkiintoisen ja seurattavan arvoisen?