NONIIN! Kakkaa valkoisella matolla. Ehtiikö kuivua ennen joulua, jos nyt pesen?
Miksi juuri nyt!?!?
Kaveri oli taaperoineen kylässä ja taaperolla olikin sitten löysät housussa. Todellakin löysät. Kaikki vaatteet menivät pesuun, ei ollut varavaatteita mukana ja pesin ne meillä. Ei siinä mitään, vahinkoja sattuu.
MUTTA SE TAAPERO ISTUI VALKOISELLA PUUVILLAMATOLLA! JOULU TULEE!
Jos tänään pesen maton pesuhuoneessa, ehtiikö se millään ilveellä kuivua jouluksi missään? Asutaan rivitalossa. En keksi mitään muuta järkevää kuivauspaikkaa kuin matontamppausteline. Sadetta ei ole luvattu, mutta kuivuuko se parilla plusasteella parissa päivässä ollenkaan??
MÄ HAJOAN.
Kommentit (18)
[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 13:09"]
No kaverisi tietenkin pesettää maton. Ei kai tuossa pitäisi olla mitään epäselvää?
[/quote]
No en todellakaan halua pesetyttää. On pienituloinen opiskelija ja jouluun on alle viikko. Mulla on varaa ostaa toinenkin matto hätätilanteessa, jos tuota kakkaista en saa nyt puhtaaksi.
Niin ja siis soitin kaikkiin mattopesuloihin 50 kilometrin säteellä. Vähän naureskellen totesivat, että aika myöhään olen liikkeellä. Ei ennen joulua saa enää mitään pestyksi. Tai siis voin kyllä viedä maton, mutta puhtaaksi sitä ei jouluksi saa.
ap
Yritä pestä vain se kakkainen osa, ei kai se lapsi sitä ehtinyt kauttaaltaan "maalata"?
[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 13:13"]
Yritä pestä vain se kakkainen osa, ei kai se lapsi sitä ehtinyt kauttaaltaan "maalata"?
[/quote]
Ihan niin keskelle osui kun vaan voi. Ehkä sitten pystyn pesemään vain siitä keskeltä, voin tietysti yrittää.
Äh.
ap
Älä kastele kokonaan, yritä pestä mahdollisimman paikallisesti. Ulkona ainakin pyykin pitäisi periaatteessa kuivua jos on lämpimämpää kuin -5, mutta en tiedä matosta. Ainakaan kovin nopeasti. Etkö saa sitä mihinkään sisälle, kylppäriin, saunaan tms? Tai vaikka pyykkitelineen päälle makkariin (ja sanomalehteä alle jos matto valuu).
No kukin tavallaan. Toivottavasti kaverisi oli ainakin pahoillaan. En haluaisi ihmisten alkavan ajatella, etteivätkö he olisi vastuussa jälkikasvunsa aiheuttamista vahingoista. Tuollainen ajattelu kun yleistyy, siitä on haittaa vain kaikille.
Miksi et voi kuivata mattoa sisällä?
Ainakin ripuloivan koiran tuotokset saa myös valkoisesta karvalankamatosta. Jynssää tahraa paikallisesti, kuivatus sisällä tai sitten ulkona jos on kunnolla pakkasta
[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 13:15"]
No kukin tavallaan. Toivottavasti kaverisi oli ainakin pahoillaan. En haluaisi ihmisten alkavan ajatella, etteivätkö he olisi vastuussa jälkikasvunsa aiheuttamista vahingoista. Tuollainen ajattelu kun yleistyy, siitä on haittaa vain kaikille.
Miksi et voi kuivata mattoa sisällä?
[/quote]
Kyllä, kukin tavallaan. Jos kaverini olisi rikkonut juomalasin, ei olisi tullut mieleenikään laskuttaa sitä siitä. Vahinkoja sattuu.
Jos kyse olisi jostain auton rikkomisesta, asia olisi ihan eri. Nyt kuitenkin on kyse vatsavaivaisesta taaperosta, joka ei todellakaan tahallaan tehnyt mitään väärää. Tottakai kaveri oli tosi pahoillaan ja vierailu venyi, kun ne vaatteetkin jouduttiin varavaatteiden puutteessa pesemään.
Matto ei ole kudottu vauvahiuksista ja kultalangoista, se ei ole korvaamaton. Ystävyys on korvaamatonta ja se menee jonkun kakkaisen maton edelle aina.
Ehkä nyt hieman halusin ylireagoida aloituksessani ja hätäilen, miten tuon nyt saa pestyä vai pitääkö mennä ostamaan uusi. Silti, ystävyyteen verrattuna täysin mitätön pieni ongelma, joka ei ole edes mikään ongelma.
Voisit sinäkin oikein ajatuksella lukea, mitä kirjoitit. Laskuttaisitko oikeasti ystävääsi maton pesusta tällaisessa tilanteessa? Oikeasti?
ap
Olisit pessyt sen heti ettei kakka pinty. Kyllä sen kuivumaan saa huoneenlämmössä kun ei kesälläkään sen lämpimämpi ole:D
[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 13:29"]
Laskuttaisitko oikeasti ystävääsi maton pesusta tällaisessa tilanteessa? Oikeasti?
ap
[/quote]
Olettaisin, että hän tarjoutuisi ilman muuta joko maksamaan sen pesettämisen tai pesemään sen itse. Ihan samalla tavalla kuin, jos koiramme olisi ystäväni luona kylässä ja pissaisi tai ripuloisi matolle, minäkin tarjoutuisin korjaamaan asian. Pidän tätä aivan alkeellisimpana peruskohteliaisuuden muotona. En todellakaan lähtisi jynssäämään vieraiden ulosteita omista matoistani, enkä varsinkaan olettaisi ystäväni tekevän niin. -6
Taita puoliksi ja pese vaan sitä keskikohtaa. Sitten jätä sisälle kuivumaan.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 13:39"]
[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 13:29"]
Laskuttaisitko oikeasti ystävääsi maton pesusta tällaisessa tilanteessa? Oikeasti?
ap
[/quote]
Olettaisin, että hän tarjoutuisi ilman muuta joko maksamaan sen pesettämisen tai pesemään sen itse. Ihan samalla tavalla kuin, jos koiramme olisi ystäväni luona kylässä ja pissaisi tai ripuloisi matolle, minäkin tarjoutuisin korjaamaan asian. Pidän tätä aivan alkeellisimpana peruskohteliaisuuden muotona. En todellakaan lähtisi jynssäämään vieraiden ulosteita omista matoistani, enkä varsinkaan olettaisi ystäväni tekevän niin. -6
[/quote]
Kyllä, kohteliasta on tarjoutua hoitamaan asia. Kohteliasta on tarjoutua ostamaan uusi lasi rikkoontuneen tilalle tai pese(ttä)mään liattu matto, mutta vain täystollo ottaa sellaisen tarjouksen vastaan. Isommissa asioissa, kuten sen auton rikkoontuminen tai vastaava, voidaan rahasta keskustella.
Ystäväni lainasi autoani pari vuotta sitten ja peruutti sitä niin, että auton oveen tuli lommo ja maalipintaa kuoriutui pitkältä matkalta. Korjaus maksoi 1700 euroa. Otimme sen vakuutuksesta ja laskimme, että menetetyt bonukset ja omavastuu oli yhteensä 600 euroa. Kaveri maksoi sen. Harmitti meitä molempia.
ap
ap
[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 13:44"]
Kohteliasta on tarjoutua ostamaan uusi lasi rikkoontuneen tilalle tai pese(ttä)mään liattu matto, mutta vain täystollo ottaa sellaisen tarjouksen vastaan. Isommissa asioissa, kuten sen auton rikkoontuminen tai vastaava, voidaan rahasta keskustella.
[/quote]
Lasin rikkoutuminen ja matolle ulostaminen eivät ole minusta verrannollisia. Lasien rikkoutumiseen olen varautunut, ja siksi lasitavarammekin on edullista ja helposti korvattavissa. Mattomme on sen sijaan aika kallis, ja se vaatii pesettämistä jo kokonsakin vuoksi. Lisäksi vieras uloste on ällöttävää. Joten kyllä tosiaankin hyväksyisin tarjouksen pesettää matto, ja vaatisin myös itse saada maksaa omien sotkujeni jäljet.
Minua kuvottaa tuollainen, ettei oteta vastuuta omista vahingoista. -107
Paikallisen pesuyrityksen jälkeen paikalla on todennäisesti rinkula eli puhtaaksi se matto ei tuolla tavalla tule. Älä tee sille yhtään mitään, ennen kuin se voidaan pestä kokonaan joko pesulassa tai sitten itse. Ripulipaska muuten on usein todella lujassa ja jos yrität kotikonstein pestä eikä lähde, niin sen jälkeen se ei lähde millään.
Toinen matto jouluksi tai ei mattoa lainkaan ja vie se pesulaan, siinä mun neuvoni.
Niin että miksikö?
En tiedä. Aina jos vaihdan lasten lakanat "huvikseni" ne kehittää vatsataudin.
Joulusiivouksen jälkeen, kun puhtaat matot oli lattialla, iski oksennustauti.
Kun verhoilin keittiönpöydän tuolit uudelleen, tytär oli tarjoillut kavereilleen mustikkakeittoa.
Siksi. Että puhtaus ei ole pysyvä olotila.
Kuinka iso matto sinulla oikein on, jos sitä ei voi sisällä kuivata? On kai teillä joku kylpyhuone tai muu peseytymispaikka rivarissa, siellä se kuivuu hyvin. Vaikka turha sitä koko mattoa on nyt pestä, peset tahran ja sen jälkeen kuivumaan.
Joulu muuten tulee, vaikka sinulla ei olisi mattoa lattialla ollenkaan...
NONIIN nyt on mattopesu varattu. Sain itsepalveluajan huomiselle. Hintaa tulee 36 euroa. Oikeasti, ystävyys ei kaadu tuohon. Ja meille tulee jouluksi puhdas matto.
Loppu hyvin, kaikki hyvin.
Hyvää ja epäitsekästä joulua kaikille!
ap
[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 14:02"]
Oikeasti, ystävyys ei kaadu tuohon.
[/quote]
Ystävyys ei myöskään kaadu siihen, että tekee oikein ja vastaa itse aiheuttamistaan vahingoista.
Hyvää joulua myös sinulle! -
No kaverisi tietenkin pesettää maton. Ei kai tuossa pitäisi olla mitään epäselvää?