Miten törppöä on antaa (siististi) luettu kirja lahjaksi?
Toisaalta harvoinpa kirjakaupassakaan kirjoja ihan suoraan paketista saa, on niitä jo joku voinut selailla.
Kommentit (33)
On törppöä. Ei sellaista ainakaan pakettiin tarvitse laittaa, vaan ojentaa suoraan käteen vaikka iltalukemiseksi.
Miten törppöä on antaa (siististi) luettu kirja lahjaksi?
Jos antaja on nainen, törppöä voi antaa ihan siististi, kunhan törppö on puhdas ja riittävästä liukastuksesta on huolehdittu.......
Riippu ajatuksesta. Jos antajasta tuntuu kirjan luettuaan että "pirkko" varmasti tykkäisi tästä, niin voisi olla oikeinkin mukava ajatus. Jos taas kirja on yksinkertaisesti ylimääräinen ja haluaa päästä halvalla, niin ei oikein tunnu kivalta.
Yksi kierrätyshenkinen kaverini ostaa divareista kirjoja lahjaksi. Hänen taustansa tuntien ok. Itse ostin tänä jouluna myös käytetyn kirjan lahjaksi, koska kyseistä teosta ei enää saanut mistään uutena.
Mutta tässä lienee jonkinlaista fiilis-eroa siinä, että ottaako kirjan omasta hyllystä, ja paketoi sen, vai ostaako käytetyn kirjan esim. Huutiksesta tai jostain divarista?
Perheenjäsenelle voisin antaa. Muuten en varmaankaan. Ellei saaja olisi varsinaisesti pyytänyt kirjaa enkä muuten ostaisi hänelle niin kalista lahjaa.
Riippuu ihan kenelle lahjan antaa, jos tietää että lahjan saaja arvostaa kierrätystä ja uskot että saattaisi siitä kirjasta pitää, niin miksi ei. Itse voisin antaa siskolleni käytetyn kirjan (tai muun käytetyn tavaran) lahjaksi sillä hän itsekin ostaa käytettyjä lahjoja ja omat tavaransakin kirpputoreilta.
Mun sisko antaa kaikille laajassa suvussamme joululahjaksi kirjan, jonka lukee ensin itse. Tämä on kaikista oikein hyvä systeemi, ei sitten tarvitse heti lainata omaa kirjaansa kirjatoukalle systerille, kun se on ehtinyt sen jo lukea :). Usein vielä saadaan paketissa kirjan lisäksi sen arvostelu (sisko on kirjallisuustieteilijä), joka vielä nostaa lahjan arvoa :D.
Vakavastikin puhuen: arvostan kierrätyslahjoja. Maailmassa on jo niin paljon tavaraa, ettei välttämättä tarvitsisi kauheasti uutta suoltaa markkinoille.
Mulle kyllä kelpais luettu kirja (joulu)lahjaksi. Muuten en tykkää/ymmärrä mitään kierrätys-/kirpparijuttuja, mut mieluinen kirja kelpais kyllä käytettynäkin. Muutamat keräämäni kirjasarjat ovat jo niin vanhoja, ettei niitä enää saa uusina, niin olisin kyllä erittäin onnellinen jos saisin niitä luettuina.. :)
Ei yhtään törppöä. Kuten jo monet sanoivat, kunhan annat sen lahjaksi siksi, että uskot saajan sitä arvostavan, ei asiassa ole mitään ongelmaa. Omia roskiaan taas ei kannata antaa lahjaksi kuin joillekin puolitutuille, joille tuntee pakkoa ojentaa jotain, vaikkei oikeasti haluaisi. Olen itse saanut ja antanut käytettyjä lahjoja, eikä koskaan ole haitannut puolin eikä toisin!
Mun vanha (yli 80) äitini on alkanut purkaa tosi isoa kotikirjastoaan niin, että antaa aina merkkipäivinä ja jouluna kaikille lapsille ja lapsenlapsille jonkun kirjan hyllystään. Siellä on tosi kiinnostavaa tavaraa, sellaista mitä ei kaupasta enää saa, joten ihan innolla aina avataan nämä paketit. Siis vastaus ap:n kysymykseen: ei ole törppöä antaa lahjaksi jo kerran (tai useammankin kerran) luettua kirjaa.
Tuntuisi kivalta saada jonkun juuri minua varten tekemä juttu, mutta se, että joku on ostanut kirjan ensin itselleen ja sitten antaa sen tarpeettomana minulle, tuntuu jotenkin halventavalta, anteeksi vaan.