Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten törppöä on antaa (siististi) luettu kirja lahjaksi?

Vierailija
16.12.2013 |

Toisaalta harvoinpa kirjakaupassakaan kirjoja ihan suoraan paketista saa, on niitä jo joku voinut selailla.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 17:25"]

Meidän kaveripiirissä melkein kaikki oikein mainitsevat esim lasten synttärikutsuissa että kierrätys lahja on oikein tervetullut.

Meille ainakin kierrätys kirja olisi mieluinen lahja. Asumme kalliilla alueella ja melkein kaikki tuttavapiirin vanhemmat ovat "iäkkäitä" yli 30 v esikoisensa saaneita koulutettuja ihmisiä. Kaikilla varmaan olisi varaa ostaa lapsilleen kaikki mitä ne keksivät toivoa ( oavat vielä alle kouluikäisiä) joten uutuuttaan kiiiltävä muotilelu kaupan paketissa ei ole mikään arvo kenellekään.

Päinvastoin nähdään vaivaa sen eteen ettei lapset luulisi että kaikkea saa mitä keksii haluata ja lahjoja tulee kasoittain synttärinä ja jouluna.

Meillä esim ei osteta mitään leluja, niitä saa vain joulu ja synttärilahjaksi, poikkeuksena isovanhempien tuliaiset matkoilta joita en ole raaskinut kieltää.

Kun uutta saa harvoin säilyy se ilo lahjojen saamisesta ja myös lapset ovat aina olleet iloisia mistä tahansa uudesta jutusta oli se uusi tai kierrätetty.

[/quote]

"Meillä esim ei osteta mitään leluja, niitä saa vain joulu ja synttärilahjaksi." Tuo on kyllä karua. Toivottavasti hölläät periaatteestasi ajan kanssa. Tehän rakastatte lastanne, miksei hänelle voi ostaa lahjoja vain siksi, että lahjan antaminen ja saaminen on mukavaa. Oletko koskaan kuullut yllätyslahjoista? Niitä nimenomaan annetaan muulloin kuin virallisena lahjanantopäivänä. 

Vierailija
2/33 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kirja on muuten mieleinen, niin ottaisin mieluummin käytetyn kuin uuden. Tosin kaikkein mieluiten lainaan kirjani kirjastosta, niin eivät jää nurkkiin pyörimään. Samaa kirjaa harvemmin tulee luettua kauhean montaa kertaa, ja saahan sen tarvittaessa lainattua uudestaan.

Terveisin tavaranvihaaja ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihan OK että antaa lahjaksi kirjan josta ajattelee että toinen siitä pitää ja taustalla juurikin se että kirja on itsellään ja sen on lukenut itse. Vaikka kirja olisi vähän kellastunut ja kansi kärsinytkin niin minusta sen antaminen on parempi näin!

Minusta tämä ketju tavallaan kertoo paljon tästä meidän ajasta ja miten annettu lahja pitäisi olla uutta. Vaikka omistaa jonkun hyvän kirjan jonka tahtoo lahjaksi antaa, niin ei kuulkaa kelpaa: sama kirja pitää ostaa ihan uutena! Surulliseksihan tälläisestä kerskakulutuksesta tulee.

Ystäväni sai joskus tärinät kun kerrottiin että lahjajuoma (whisky) oli kotoa hyllynpäältä: olisi pitänyt ostaa erikseen uusi.

Vierailija
4/33 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole törppöä jos kirja on hyvä ja uskot henkilön arvostavan kirjaa. 

Tottakai on näitä, jotka saattaisivat ottaa loukkauksea, koska et ole viitsinyt panostaa hänen lahjaansa sen vertaa, että olisit ostanut vaikka uuden kirjan. Mutta itse näen iasian niin, että mikäli9 kirja on hyvä ja olet sen jo lukenut ja uskoisit minun arvostavan kirjaa, mielummin ottaisin kytetyn kirjan vatsaan kuin laittaisin turhaan ostamaan uuden..

Mutta olenkin lama-ajan lapsia. 

Vierailija
5/33 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pitäisi tilanteesta. Tätini on aina antanut "käytettyjä" lahjoja. Toiselle ostettuja, mutta luettuja kirjoja, vanhoja korujaan jne.

Toivon, että tuote on ostettu minun käyttööni.

Vierailija
6/33 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tuntuu törpöltä. Älä nyt ainakaan sano lahjansaajalle, että kirja on jo luettu:)

Itse olen tosi tarkka kirjakaupassa. Jos kasassa on vaikkapa useampia pokkareita, kaivan omani sieltä alempaa. Tai hyllystä hylkään heti sen, jota on ilmeisesti selailtu. Haluan kirjan siis ihan koskemattomana tai ainakin sen näköisenä!

Vierailija
7/33 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä arvostaisin käytetyn kirjan saamista, jotenkin se tuntuisi merkityksellisemmältä

Vierailija
8/33 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on pääasia että lahjan antaja on laittanut ajatusta lahjaan. Luenhan minä kirjastonkin kirjoja ja ostan divarista.

Vierailija
9/33 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mikä kirja kyseessä. Jos on joku arvokas 100e oppikirja niin sitten mutta jos joku alekorin  pokkari niin en antais.

Vierailija
10/33 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu jotenkin oudolta. Minusta lahjan pitäisi olla ihan varta vasten saajaa varten hankittu tai valmistettu. En nyt tiedä puhutaanko tässä siististä divarikirjasta vai kirjasta, jonka aloittaja on lukenut. Ensimmäinen olisi ok, koska lahja olisi kuitenkin juuri saajaa varten hankittu. Jälkimmäinen tuntuisi törpöltä. Fiksumpaa olisi antaa kirja ensin lukemattomana lahjaksi ja pyytää se myöhemmin lainaksi. Tuntuu jotenkin röyhkeältä mennä käyttämään toisen lahjaa etukäteen, vaikkei se siitä kuluisikaan.

Nämä ovat kuitenkin vain minun tuntemuksiani. Jos vaikuttaa siltä, että saaja ei pahastu ja jopa arvostaa, antaa mennä vaan.

Vierailija
11/33 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi ikinä tullut ajatelleeksi tällaista, antaa käytettyä tavaraa lahjaksi. Jos antaja ja saava ovat samalla linjalla, että siis ok saada (joulu?)lahjaksi käytettyä tavaraa/kirja, niin sitten varmaan ok. En itse kehtaisi ainakaan laittaa lahjapakettiin, muuten vaan voisi antaa. Tarkemmin ajateltuna en siis todellakaan antaisi kenellekkään lahjaksi.

Vierailija
12/33 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kaveripiirissä melkein kaikki oikein mainitsevat esim lasten synttärikutsuissa että kierrätys lahja on oikein tervetullut.

Meille ainakin kierrätys kirja olisi mieluinen lahja. Asumme kalliilla alueella ja melkein kaikki tuttavapiirin vanhemmat ovat "iäkkäitä" yli 30 v esikoisensa saaneita koulutettuja ihmisiä. Kaikilla varmaan olisi varaa ostaa lapsilleen kaikki mitä ne keksivät toivoa ( oavat vielä alle kouluikäisiä) joten uutuuttaan kiiiltävä muotilelu kaupan paketissa ei ole mikään arvo kenellekään.

Päinvastoin nähdään vaivaa sen eteen ettei lapset luulisi että kaikkea saa mitä keksii haluata ja lahjoja tulee kasoittain synttärinä ja jouluna.

Meillä esim ei osteta mitään leluja, niitä saa vain joulu ja synttärilahjaksi, poikkeuksena isovanhempien tuliaiset matkoilta joita en ole raaskinut kieltää.

Kun uutta saa harvoin säilyy se ilo lahjojen saamisesta ja myös lapset ovat aina olleet iloisia mistä tahansa uudesta jutusta oli se uusi tai kierrätetty.

Vierailija
13/33 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan mieluiten second handia lahjaksi muutenkin, joten tykkäisin :) Arvostan sitä, ettei joulun kaltaisia kulutusjuhlia varten ostella uusia asioita. Lahjan on tietenkin oltava hyvässä kunnossa, mutta niinhän kirjasi kuvauksen perusteella onkin.

Vierailija
14/33 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole törppöä lahjoittaa kirjaa, mutta en paketoisi enkä antaisi jouluna. Ihan vain muuten voisin hyvinkin antaa ja ottaa vastaan luetun kirjan.

Vierailija
15/33 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen saanut ja antaja on jopa kertonut että kirja on käytetty. Ei haitannut mua ollenkaan. Kirja oli siisti ja sellainen jonka mielelläni luen. Miksi ihmeessä sen olis pitänyt olla täysin uusi? Antaja ei sitä kirjaa enää tarvinnut, miksi hän olis tasan saman kirjan ostanut mulle uutena, kun tarjolla oli uutta vastaava joutilas kirja. Kierrätystä parhaimmillaan, ainakin mun mielestä. Minusta olis pikemminkin itsekästä vaatia täysin uusi kirja vain itseään varten.

Vierailija
16/33 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun veli ainakin lukee kaikki kirjat mitä antaa lahjaksi, ensin. Mutta siis ostaa lahjaksi, lukee ja paketoi sitten. 

Vierailija
17/33 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin kävin tänään divarissa etsimässä joululahjoja. Aion palata sinne tässä joku päivä ihan ostoksillekin :D

Arvostaisin kyllä siis ihan oikeasti, jos joku antaisi minulle lahjaksi kirjan hyllystään, ehkä jopa enemmän kuin uutuuttaan kiiltelevää.

Vierailija
18/33 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo on totta, että käytetty voisi olla paketoimaton. Mutta jos esittää, että se on uusi (eikä ole) niin paketissa tuntuu hassulta.

Vierailija
19/33 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisen nopeakiertoisen kirjakaupan aikana käytettynä hankittu (tai omasta kirjahyllystä löytyvä) kirja voi olla ainoa vaihtoehto jos vaikka pari vuotta vanhasta kirjasta on kyse.

Itse ilahtuisin jos minut hyvin tunteva ihminen antaisi minulle jonkun lempikirjani ensipainoksen tai muun painoksen vuosien takaa.

Vierailija
20/33 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaan jotenkin kehtaisi. En myöskään katsoisi toiselle ostettua elokuvaa ensin tai kuuntelisi cd:tä. Antaisin lahjaksi ja pyytäisin lainaksi myöhemmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yksi