Kummit vain hyväksikäyttöä varten...?
Pahalta tuntuu. Ilmeisesti monet valikoivat kummit lapsilleen sen perusteella, että saisivat maksatettua mahd. muhkeat ja kalliit lahjat heillä. Tämä on oma roolimme erityisesti nuorimman kummilapsemme osalta.
Lapsi on vielä niin pieni että hädin tuskin kävelee, mutta heti syntymänsä jälkeen on vanhempiensa toimesta lueteltu suoraan ja epäsuorasti mitä meiltä kummeina odotetaan. On kerrottu tilinumerot ja tarkat speksit lahjojen suhteen. Eihän siinä mitään, hyvä että lahjoista on oikeasti hyötyä, mutta jotakin rajaa silti! Tuntuu että meiltä lapsettomina odotetaan vielä suurempaa panostusta kuin lapsellisilta.
Kommentit (3)
En pidä mistään pakkososiaalisuuden muodoista, ja tämä pitää sisällään kummiuden. Jos sukulaisteni ja ystävieni lapsista tulee minulle lähesiä, se on hieno juttu, mutta en aio ottaa mitään lahja-automaatin velvollisuuta vastaan vain tuolla perusteella.
Ymmärrän sinua ap. Eräs tuttavani toimii juuri näin. Ensiksikin hän haali nuorimmaiselleen 5 kummia ja voi pojat niitä lahjalistoja... Jos joku erehtyy ostamaan jotain muuta kuin mitä listassa on tai varsinkaan mitään edullisempaa, niin aijaijai.
Minulle on tärkeää, että kummi viettää aikaa lapsen kanssa.
Kai se voi noinkin olla. Itse en koskaan esitä mitään toiveita ellei erikseen kysytä. Ja silloinkin pyrin keksimään jotain melko edullista, enkä rajaa toiveita tarkasti: "esim. yökkäri tai askartelutarvikkeet olis kivoja". Itse tykkäisin jopa enemmän, jos kummi veisi lapsen vaikka elokuviin tai ottaisi luokseen kylään, kun tuota ainaista tavaran paljoutta.