Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko syödä toisen reseptilääkkeitä, jos itselle on määrätty samaa?

Vierailija
02.10.2020 |

Tilanne siis se, että perheessä henkilöillä x ja y on sama lääkitys.

Henkilö x:n lääke vaihdetaan samaan, mutta voimakkaampaan ja hänelle määrättyjä miedompia lääkkeitä (joita myös y käyttää) jää yli.

Onko laillista jättää henkilölle x tarkoitetut miedommat lääkkeet henkilön y käytettäväksi, kun hän niitä tarvitsee ja niihin on resepti? Kun ne lääkkeet on joka tapauksessa ostettu ja maksettu ja niitä perheessä tarvitaan.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä otin ainakin. Miten se olisi laitonta?

Vierailija
2/23 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nielaise lääke, ja poliisi on oven takana ennen kuin pilleri on vatsalaukussa asti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on sama lääke ja saman vahvuinen niin voi, sehän on sama kuin apteekista itselle haettu. Miksi heittää hukkaan jo ostettua lääkettä.

Vierailija
4/23 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaa mennä naamariin vaan. Ties kuinka paljon luonto kärsii näiden nappien valmistamiseen, ihan turha heittää poiskaan +rahaa niihin olette itsekin käyttänyt. Meillä mm. lihasrelaksantit ja duact on yhteiskäytössä. Se uusii reseptin, kumpi sattuu lääkärissä käymään kun entinen alkaa loppua.

Vierailija
5/23 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoahan joka tuossa häviää on apteekki ja lääketukku, mutta mitä laitonta siinä olisi? Kyllä niillä maksavia asiakkaita riittää muutenkin.

Vierailija
6/23 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän toiselle määrättyjen lääkkeiden syöminen taida laillista olla, mutta ei sitä kukaan tule kyselemään, että mihis ne loput lääkkeet meni. Joten ihan hyvin voi syödä, jos itsellä on resepti samaan lääkkeeseen. Jos hurjasti iiinni jääminen pelottaa, siirrät lääkkeen omalla nimelläsi varustettuun purkkiin tai revit laatikosta laput irti.

Vierailija
7/23 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tartteeko tuota edes kysyä. Huoh!

Vierailija
8/23 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei välttämättä laillista, mutta jos aineet on täysin identtisiä ja ei ala muuttamaan annostusta, niin ei tuosta pitäisi vahinkoa olla.

Vierailija
9/23 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lääkkeiden syömisestä mitään lakia ole olemassa. Ostaa et voi mutta saat syödään ihan vapaasti toisten lääkkeitä.

Vierailija
10/23 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tietysti voi, pitääkö tällaista todella kysyä? Kyllä on menneet perille pelottelut, että ”toisten reseptilääkkeitä ei saa syödä”. Maalaisjärki jo sanoo, ettei se päde tällaisessa tilanteessa.

Toki tarkkasilmäinen lääkäri voi seuraavalla kerralla kysyä, miksi uusimiseen tuli normaalia pidempi tauko, mutta ei siitä mihinkään vaikeuksiin joudu, jos sanoo, että perheenjäsenellä jäi täsmälleen samaa lääkettä turhaksi, joten söit ensin ne.

Vierailija
11/23 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin voit, jos on oikeasti itsellesi määrätty ja vielä parempi jos jo ennestään tuttu lääke.

Minä olen sekä antanut kavereilleni ja syönyt kavereitten/ perheenjäsenten ylimääräisiä lääkkeitä, ja siis yllämainituin ehdoin. 

Muuten ne lääkkeet menee hävitykseen ja sinä ostat ihan samaa lääkettää itsellesi.

Se kun reseptissä lukee, että ei saa käyttää kuin se hlö, jolle lääkäri määrännyt tarkoittaa esim jos siskollani on vaikka verenpainetta ja määrätään joku lääke, niin minun ei pidä mennä ominpäin ottaamaan samaa lääkettä jos minulla on verenpainetta vaan pitää mennä lääkäriin ensin. Voi olla että minulla on joku este, vaikka toinen lääke muuhun vaivaan, jonka kanssa siskoni verenpainelääke ei yhtään sovi. 

Vierailija
12/23 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme venkoilua täällä. Rautalangasta vääntäen; voit syödä vain sinulle määrättyjä reseptilääkkeitä, poikkeustapauksia tähän ei ole.

Vierailija
13/23 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi pyhä yksinkertaisuus taas kerran. Voinko syödä kaverin pizzan kun se ei itse jaksa, vai soitanko poliisille ja kysyn?

Vierailija
14/23 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ja ystävälläni oli sama lääke. Olin juuri ostanut 3kk annoksen, kun lääkkeeni vaihdettiin toiseen. Annoin lääkepakkauksen ystävälleni.

Kun mainitsin asiasta yhteiselle lääkärillemme, hän läpsäisi otsaansa ja nauroi.

Vierailija
15/23 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en nää tossa mtn pahaa. Itse ku lopetin lääkityksen nii annoin loput lääkkeet äidilleni joka syö samaa lääkettä. Miks oisin hävittänyt ne ku tiesin jo henkilön joka niitä käyttää ja tarvii

Vierailija
16/23 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme tietenkään ole kiikuttamassa ylijääneitä lääkkeitä apteekkiin hävitettäväksi ja osta uusia tilalle. Tietenkin käytetään ne ensin, joita kotona sattuu olemaan kun kyseessä täsmälleen sama lääke.

Kysyinkin, että onko se laillista. Arvelin että ei, mutta tosiaan tuskin tuosta mihinkään ongelmiin joutuu.

Ap

Vierailija
17/23 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sama lääke jatkuu, mutta isommalla annoksella, niin ihan voi vanhojakin tabletteja syödä jos annoksen saa helposti muutettua, esim. 2 tablettia yhden sijaan.

Vierailija
18/23 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään nimessä, sillä se lääke on tehty käyttäjälleen henkilökohtaisesti - aivan samoin kuin kun viet kirjeen suoraan Postiin, niin sitä lähdetään viemään heti vastaanottajalle ja silloin se ehtii varmasti perille.

Vierailija
19/23 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään lakihan se ei ole ettei lääkkeitä saa luovuttaa. Itsellä on ollut resepti beetasalpaajiin, ja lapsella jäi käyttämättä kun olivat sitä mieltä että on allerginen. No ei luovuttanut minulle niitä... Kaipa sitä on oltava tyytyväinen että lapsi noudattaa edes jotain sääntöjä sitten...

Vierailija
20/23 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sama lääke jatkuu, mutta isommalla annoksella, niin ihan voi vanhojakin tabletteja syödä jos annoksen saa helposti muutettua, esim. 2 tablettia yhden sijaan.

Valitettavasti ei tässä tapauksessa onnistu noin. Lääkettä ei myöskään voi puolittaa, eikä osuisi kyllä oikeaan vaikka pystyisi ottamaan 1,5. Onneksi perheessä on tosiaan toinen saman lääkkeen käyttäjä ainakin vielä, mutta hänenkin annostustaan olisi ehkä syytä nostaa.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kaksi