Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näkö -4.25, laserleikkaukseen vai ei?

Vierailija
15.12.2013 |

Olen 23 vuotias ja pari vuotta miettiny silmien laserleikkausta. Nyt alkais olla rahat kasassa ja vielä -10 % paikallisessa Silmäaseman silmäsairaalassa. Mutta vähän mietityttää jos jotain käy ja sitten kaduttaa. Ainakin halo-ilmiö ongelmana, onko monellanollut karheutta tai roskan tunnetta silmässä? Kaduttaako leikkaus vai ikionnellinen? Muuta huomioitavaa? Parempi käydä nyt talvella vai keväämmällä? Mitä tekniikkaa suosittelet, onko eroja? Olen ajatellut FemtoLasikia, kokemuksia?

Ja tosiaan aika paljon miinusta molemmissa silmissä, joten mitään ei voi tehdä ilman laseja. Esim salilla lasit valuu hiestä alas, ja kun laittaa otsalle niin ei nää muuttaa painopakkaa. Ärsyttävää. Piilareita käyttänyt 12 vuotiaasta asti, mutta aina pitää ottaa nesteet mukaan jos silmään meneekin jotain, ja likaantuu aina ja kuivuu ym ym. Neuvoja otetaan vastaan. :)

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/13 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ei kokemusta, koska oma näköni on niin huono (-10 luokkaa) ettei leikkausta suositella minulle. Mutta tuo -4.25 kuulostaa sen suhteen aika optimilta. Lisäksi ikäsi on hyvä, ehdit nauttia leikkauksen tuloksista kauan ennen mahdollista ikänäköä. 

Leikkaukset ovat todella yleisiä nykyään ja omassa lähipiirissä (ystävät ja sukulaiset) on kymmenkunta leikkauksessa käynyttä. Kellään ei tietääkseni ole ollut suurempia ongelmia. Joillakin toipuminen ja näön "normalisoituminen" on kestänyt pidempään, eli jopa lähes vuoden, toisilla taas on mennyt todella nopeasti ja hyvin ohi, eli parin viikon jälkeen ei enää edes muista että joskus on ollut leikkauksessa :) Käsittääkseni nyt olisi parempi aika käydä leikkauksessa kuin keväällä, koska leikkauksen jälkeen silmät ovat valoherkät ja ulkona ollessa pitäisi käyttää aurinkolaseja jonkin aikaa ihan koko ajan, joten sen suhteen talvi olisi varmati parempi, etenkin siis jos viettää talven pimeässä Suomessa. Mutte tehdäänhän noita leikkauksia kesälläkin, joten ei se ole varmastikaan ongelma, pitää vain olla ehkä vähän tarkempi aurinkolasien käytön kanssa silloin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen. Itse uskalsin kun olin tarpeeksi kauan lukenut kokemuksia ja kun moni tuttava oli onnistuneesti käynyt leikkauksessa. Ehkä ei ihan kesällä kannata, kun on kirkkaampaa ja jos haluaa uida yms. 

Vierailija
4/13 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piilaritki maksaa sen verran että leikkausrahat tulee muutamassa vuodessa säästettyä.

Ite en oo käyny mutta lähipiirissä moni on. Tyytyväisiä ovat olleet ja ainut kellä ollut ongelmia on veljeni jolla alkuun kuivumista ja pimeässä valot siroaa tms. Kuivumisongelmat hävisi ja onkai tottunut tuohon pimeässä ajamiseenkin ja on kaikesta huolimatta tyytyväinen.

Vierailija
5/13 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli -6, silmäni leikattiin Lasikilla 5 v sitten. On yksinkertaisesti ihanaa kun ei tarvitse lasjea eikä piilareita, ihanaa kun näkee heti aamulla ja ylipäänsä uskomattoman monet arkiset asiat ja harrastukset on niin paljon mukavampia ilman rillejä. Kävin marraskuussa siksikin, ettei ole kirkasta kun silmät kuitenkin on valonarat jonkin aikaa. Moni tuttavani on käynyt myös, eikä yksikään kadu kuin korkeintaan sitä, miksei tullut mentyä aikaisemmin. Minulla oli alussa tuota siroamista hiukan, nyt on hävinnyt enkä edes muista milloin hävisi. Itse leikkaus ei koskenut, hiukan epämiellyttävää jossain kohtaa oli muttei mitenkään pahasti.

Vierailija
6/13 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvalla varmaan on kokemusta monesta eri tekniikasta. Olen käynyt Mehiläisessä FemtoLasik-leikkauksesas ja kaikki meni hyvin. Ei mitään ongelmia. Leikkauksesta on jo monta vuotta. En ole kaivannut laseja saati piilolinssien kanssa säätämistä. Kyllä se tietysti jännitti hirveästi, kun on silmistä kysymys.

Aika nopeasti unohtui se silmälasien etsiminen esim. aamulla herätessä. Ihan parissa päivässä.

Vierailija
7/13 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vuotta sitten leikattiin silmät Femtolasikilla. Kummassakin silmässä näkö oli -4. Ehdottomasti elämäni paras sijoitus, josta olen edelleenkin niin onnellinen! :) Näkö oli erittäin tarkka jo muutama tunti leikkauksen jälkeen. Alkuun pientä kuivumista silmissä ja pimeässä valot näkyivät ärsyttävästi. Nämä ongelmat katosivat kuitenkin täysin muutamassa kuukaudessa.

Käytin vuosia piilareita ja silmäni eivät enää oikein kestäneet sitä rasitusta enää. Laseja en ole ikinä tykännyt käyttää. Kuinka helppoa ja ihanaa on kun näkee aamulla heti silmät avattuaan tarkasti, yöllä jos täytyy lasten luona käydä hämärässä, urheillessa, uidessa, jne. Ja laskin myös, että piilareihin+nesteisiin menee muutamassa vuodessa sama summa kuin leikkaukseen.

Itse operaatio oli vähän epämiellyttävä, mutta muuten leikkauksesta vain positiivista sanottavaa! Useat tuttuni leikkauttaneet myös eikä ainuttakaan negatiivista kokemusta. Pelottava päätös oli leikkaukseen lähteä, onhan kyse silmistä ja näöstä, mutta onneksi uskalsin käydä! :)

Vierailija
8/13 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli samat arvot, kun leikkautin silmäni kolmisen vuotta sitten. Kävin Tallinnassa KSA-klinikalla, joten sain pienen miniloman samalla ;)

Olen ollut erittäin tyytyväinen. Silmien kuivuminen ei ole leikkausta seuraavien viikkojen jälkeen vaivannut. Halo-ilmiöstä en kärsinyt koskaan. Ainut haittapuoli on se, että aikaisemmin miinusnäön alle jäänyt ikänäkö on nyt pölähtänyt päälle, joten lähelle katsoessani tarvitsen joskus lukulasit. Tämäkin oli tiedossa ennen leikkausta, että niin tulee käymään, joten se ei ollut mikään yllätys.

Vierailija
9/13 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näettekö te leikkauksessa käyneet sen jälkeen hyvin sekä lähelle että kauas? Itselläni -5,25 ja kovasti tekisi mieli mennä, mutta pelottaa.

Vierailija
10/13 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos on hajataittoa ja edelleen parin vuoden välein silmälääkärissä käydessäni tulee aina pientä säätöä hajataiton takia?!

Eikö tule "paniikki" kun luomet/silmät netallitelineessä "lukossa", auttaako rauhoittava lääkitys?

Vierailija
11/13 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 22:46"]

Näettekö te leikkauksessa käyneet sen jälkeen hyvin sekä lähelle että kauas? Itselläni -5,25 ja kovasti tekisi mieli mennä, mutta pelottaa.

[/quote]

Kuutonen vastaa:

Olin 43-v kun silmäni laseroitiin ja lääkäri ennakoi tulevan ikänäön jättämällä vasempaan silmääni hiukan miinusta. Katson siis kauas tarkimmin oikealla silmällä ja lähelle vasemmalla, käytännössähän tätä ei huomaa. Ei mitään tarvetta lukulaseille vieläkään. Nuoremmilla tätä ei varmaan huomioida, mutta en ole kenenkään kuullut sanovan, ettei näkisi lähelle. 

Vierailija
12/13 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkautin 1,5 vuotta sitten elokuussa Femtolasik-tekniikalla -3 silmäni ja kaikki meni loistavasti. Olin aamun ensimmäinen potilas ja illalla katselin kotisohvalta leffaa ilman laseja. Töihin menin normaalisti seuraavana päivänä.

Leikkaus oli nopea ja kivuton. Kortisoni-antibioottitippojen käyttö aiheutti silmien kuivumista parin viikon ajan, sen jälkeen helpotti huomattavasti. Käytin kosteutusta kuitenkin vielä muutaman kuukauden leikkauksen jälkeen etenkin kovilla pakkasilla. Tänä talvena en enää ole kosteustippoja tarvinnut. Silmiin jämähtäneet piilarit tuntuu tuhat kertaa ikävämmiltä kuin leikkauksen jälkeinen kuivuus.

Jonkin aikaa kesti, ennen kuin silmäni osasivat tarkentaa nopeasti myös lähelle. Huomasin tämän silloin, kun tein tarkkaa päätetyötä ja välillä luin painettua tekstiä pikkuprintistä. Nykyään näkö toisessa silmässä nolla, toiseen jäi hajataittoa 0.25, joka ei käytännössä edes huomaa.

Vierailija
13/13 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 22:52"][quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 22:46"]

[/quote]

Kuutonen vastaa:

Olin 43-v kun silmäni laseroitiin ja lääkäri ennakoi tulevan ikänäön jättämällä vasempaan silmääni hiukan miinusta. Katson siis kauas tarkimmin oikealla silmällä ja lähelle vasemmalla, käytännössähän tätä ei huomaa. Ei mitään tarvetta lukulaseille vieläkään. Nuoremmilla tätä ei varmaan huomioida, mutta en ole kenenkään kuullut sanovan, ettei näkisi lähelle. 

[/quote]

Minulle sanoi silmälasiliikkeen silmälääkäri kun mietin näöntarkastuksessa olisiko leikkaus hyvä vaihtoehto. Tuttavapiirissä ei kokemusta. Kiitos vastauksesta! T. 10

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän