Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ostaako kantoreppu vai kantoliina?

Vierailija
15.12.2013 |

Kenellä kokemuksia molemmista, jotta saadaan vertailua?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kokemusta molemmista. Kantoreppu on pitkäikäisempi, mutta ei minusta sovi vastasyntyneen kantamiseen (meillä Manduca). Kantoreppua on helppo käyttää myös ulkovaatteiden päällä. Joten jos noista kahdesta pitää valita, niin kantoreppu, mutta sitä ei (mielestäni) voi käyttää vastasyntyneen kantamiseen.

Vierailija
2/11 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 20:06"]

On kokemusta molemmista. Kantoreppu on pitkäikäisempi, mutta ei minusta sovi vastasyntyneen kantamiseen (meillä Manduca). Kantoreppua on helppo käyttää myös ulkovaatteiden päällä. Joten jos noista kahdesta pitää valita, niin kantoreppu, mutta sitä ei (mielestäni) voi käyttää vastasyntyneen kantamiseen.

[/quote]

MAducan sivuilla kyllä sanotaan seuraavaa: Vastasyntynyttä voi kantaa pystyasennossa ortopedisesti oikeassa M-asennossa kantajan masua vasten turvallisesti ja luonnollisesti molemmat kädet vapaina hoivaamaan isompia sisaruksia. Imetyskin onnistuu Manducassa huomiota herättämättä, jos vauvalle tulee nälkä vaikka kesken kauppareissun. Manducassa on integroitu vauvatuki, jonka avulla kantamisen voi aloittaa jo silloin kun vauva painaa vain 3,5 kg.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Manducassa jalkojen asento on tosi leveä, eikö haittaa vastasyntyneellä?

Vierailija
4/11 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Manducassa jalkojen asento on tosi leveä, eikö haittaa vastasyntyneellä?

Vierailija
5/11 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka niin kantoreppu pitkäikäisempi? Kudottu liina on ihan yhtä pitkäikäinen,ja voi kantaa jo vastasyntynyttä. Trikoinen liina ei toki ole pitkäikäinen kun ei sillä voi kovin isoa kantaa.

Liina on monipuolisempi, itse sain sillä parhaan kantotuntuman. Reppu on helpompi. Eli jos on motivaatiota opetella sidonnat (ei ole niin vaikeaa kuin aluksi näyttää!) niin suosittelen liinaa.Jos on epävarmempi,reppukin on hyvä. Usein reppua käyttää molemmat vanhemmat, meillä ainakaan mies ei viitsinyt liinaa opetella. Mutta jos itse saisin vain jommankumman valita,ottaisin liinan. Minulla on kyllä molemmat. (tai minulla on trikooliina,kudottu liina,rengasliina,reppu ja neliöliina. Eniten olen käyttänyt kudottua liinaa.)

Vierailija
6/11 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 20:09"]

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 20:06"]

[/quote]

MAducan sivuilla kyllä sanotaan seuraavaa: Vastasyntynyttä voi kantaa pystyasennossa ortopedisesti oikeassa M-asennossa kantajan masua vasten turvallisesti ja luonnollisesti molemmat kädet vapaina hoivaamaan isompia sisaruksia. Imetyskin onnistuu Manducassa huomiota herättämättä, jos vauvalle tulee nälkä vaikka kesken kauppareissun. Manducassa on integroitu vauvatuki, jonka avulla kantamisen voi aloittaa jo silloin kun vauva painaa vain 3,5 kg.

[/quote]

Mä kannoin vastasyntynyttä pystyasennossa kyllä, mutta kantoliinassa. Musta se Manduca on jotenkin liian iso vastasyntyneen kokoon nähden. En käyttäisi.

2

Vierailija
7/11 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 20:14"]

Kuinka niin kantoreppu pitkäikäisempi? Kudottu liina on ihan yhtä pitkäikäinen,ja voi kantaa jo vastasyntynyttä. Trikoinen liina ei toki ole pitkäikäinen kun ei sillä voi kovin isoa kantaa.

Liina on monipuolisempi, itse sain sillä parhaan kantotuntuman. Reppu on helpompi. Eli jos on motivaatiota opetella sidonnat (ei ole niin vaikeaa kuin aluksi näyttää!) niin suosittelen liinaa.Jos on epävarmempi,reppukin on hyvä. Usein reppua käyttää molemmat vanhemmat, meillä ainakaan mies ei viitsinyt liinaa opetella. Mutta jos itse saisin vain jommankumman valita,ottaisin liinan. Minulla on kyllä molemmat. (tai minulla on trikooliina,kudottu liina,rengasliina,reppu ja neliöliina. Eniten olen käyttänyt kudottua liinaa.)

[/quote]

No mun mielestä se kantoreppu on helpompi isomman lapsen kanssa, mm. siksi, että se on helppo pukea myös toppavaatteiden päälle. Mutta tämähän on makuasia.

2

Vierailija
8/11 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin kantorepun, se on helpompi ja pitkäikäisempi käyttää.

Itse olen nykyään vannoutunut kantoliinan käyttäjä, meillä on trikoinen ja kudottu kantoliina sekä kantoreppuna Manduca. Kaikkia on käytetty menestyksekkäästi kolmella lapsella. Kantoliinan käyttö vaatii sekä ohjausta että harjoittelua. 

Trikoinen kantoliina on mukavin vastasyntyneellä, menee pieneen tilaan ja mielestäni helppo sitoa tarpeeksi tiukalle. Kudottu kantoliina on mukavin päällä ja trikoista parempi kun vauva alkaa kuikuilla ympärilleen. Sillä myösoi kantaa isoakin lasta mukavasti.

Manducaan saa vastasyntyneenkin kun laittaa jalat supussa. Vastasyntynyttä ei saa aivan niin lähelle kuin liinassa mutta asennon saa kyllä säädettyä riittävän mukavaksi. Kantoreppu on helpompi ulkovaatteiden päällä, sen oppii nopeasti ja siinä saa kannettua tarvittaessa kolmivuotiastakin. 

Vierailija
9/11 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei liinan sitominen oikein ottanu onnistuakseen, joten ostin Manducan kantorepun. Se on ollut helppo ja hyvän tuntuinen käytössä. Aivan vastasyntyneelle en käyttänyt, koska tyttö oli keskonen,  mutta reilu 3 kiloisena sain vauvan jalat supussa reppuun. Vauva viihtyi repussa hyvin, ja nyt isompana viihtyy edelleen kun kannan lonkalla.

Vierailija
10/11 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkeistä, ostamme siis kantorepun. Olisiko muista kuin Manducasta kokemuksia? 

Vierailija
11/11 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tykännyt enemmän kantorepusta (Manduca meilläkin). Tosiaan ihan pienen vauvan kanssa liina on parempi, kuten aiemmatkin ovat sanoneet. Liinassa minua ärsytti eniten se, että jos olisi julkisilla paikoilla halunnut sitä käyttää, puoli liinaa luuhusi lattioilla/kävelytiellä, kun sitä solmi. Manducassa olemme tykänneet siitä, että sama reppu käy läpi lapsuuden (joissainhan siis on eri kokoja lapsen koon/iän mukaan) ja monen kokoiselle kantajalle. Säädöt on tosi helppo vaihtaa, kun vaihtaa kantajaa. Tästä ominaisuudesta on paljon iloa esim., kun vuorotellen kantaa kipeää lasta läpi yön...