Lähihoitajaksi vai sairaanhoitajaksi?
Olen tässä miettinyt alanvaihtoa ja hoitotyö olisi ehkä sitä ominta alaa. Monesti lukenut, että sairaanhoitajien palkka ei ole paljoa lähihoitajan palkkaa suurempi, mutta vastuu sen sijaan on. Joskus taas kuullut, että lähihoitajille ei välttämättä löydy töitä enää niin kuin ennen.
Jos joku täällä on sairaanhoitaja, joka myöhemmin opiskellut sairaanhoitajaksi niin kannattiko? Myös lähihoitajilta haluaisin mielipiteitä. Mitkä ovat työn plussat ja miinukset?
Kommentit (12)
Lähihpitsjaopinnot ovat lyhyemmät ja sieltä pääsee nopeammin töihin.
Jos haluat tehdä juuri sen tyyppisiä töitä kuin sairaanhoitajat tekevät niin sitten ehdottomasti sairaanhoitajaksi. Itse en missään nimessä halunnut sairaalaan tai hoivakotiin tms. töihin vaan nimenomaan halusin hammashoitajaksi niin hain lähihoitajaksi (sairaanhoitajan koulutuksesta ei tässä olisi ollut mitään hyötyä).
Missä ja minkälaisten potilas-/asiakasryhmien kanssa haluat työskennellä? Kaikkialla työnkuva ei välttämättä eroa paljonkaan. Mutta kyllähän sairaanhoitajan koulutuksella ja nimikkeellä saat enemmän arvostusta osaksesi, vaikkei se niin hurjasti palkassa näy.
Mä olen lh ja sh. Itselleni oli tärkeää korkeakoulutus oman taustani vuoksi. jos ei tätä olisi, valitsisin lh työn. Lh työ on helpompaa ja ei tarvitse "ajatella", hoitaa vaan työnsä olemalla mukava ja juttelemalla ja hoitamalla hoio-osuudet. Sh työ taas vaativaa kun lääkkeistä vastuu monessa paikassa, on omia potilaita ja olet vastuussa lh:n työstä, esim kotihoidossa. Lh soittaa vaikeissa tilanteissa ja joudut ratkomaan niitä oman työsi ohessa. kyllä lh työtä on tarjolla ja niissä enemmän valinnanvapautta.
suunilleen sama palkka ja jos tekee iltoja/öitä, lisät päälle.
Käsittääkseni lh palkka on 2300 ja sairaanhoitajan 2550 ilman mitään lisiä?
Jos tykkäät tehdä päätöksiä ja olla vastuussa työelämässä- sairaanhoitaja jos taas tykkäät tehdä niinkuin käsketään ilman suurempaa vastuuta - lähihoitaja.
Palkassa ei suurta eroa ole.
Sairaanhoitajat alipalkattuja?
Lh:n työtä väheksymättä.
En tiedä alasta muuta kuin että ainakin sairaanhoitajat tekevät yleensä vuorotyötä kun taas lähihoitajat kaiketi voivat tehdä pelkkää päivävuoroa. Vaikuttaa palkkaa, mutta toisaalta myös siihen, voiko olla kotona lasten kanssa.
Nyt ei kyllä pidä paikkaansa. Lähihoitajat tekevät myös vuorotyötä. Sairaanhoitajilla enemmän mahdollista tehdä pelkkää päivätyötä, riippuu paikasta.
Palkkaus sh:lla lähes yhtä paljon pelkällä päiväduunilla kontra lähihoitaja vuorotyöstä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei kyllä pidä paikkaansa. Lähihoitajat tekevät myös vuorotyötä. Sairaanhoitajilla enemmän mahdollista tehdä pelkkää päivätyötä, riippuu paikasta.
Palkkaus sh:lla lähes yhtä paljon pelkällä päiväduunilla kontra lähihoitaja vuorotyöstä.
Ainakin täällä pääkaupunkiseudun ulkopuolella sairaanhoitajan peruspalkka on n. 2450€, lähihoitajalla pari satasta vähemmän eli ero kuroutuu umpeen helposti vaikka yhdellä sunnuntaivuorolla plus yhdellä arki-iltavuorolla.
Muoks* jos joku on lähihoitaja joka myöhemmin opiskellut sh:ksi 😄
T. Ap