Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten kestää joulupöydässä isovanhempia, joiden mielestä lasten

Vierailija
15.12.2013 |

on pakko maistaa kaikkea ja syödä kaikki lautaselta, melkeinpä pitäisi nuolla se lautanen? Tiedän, että riita tästä syntyy, koska mielestäni juhla-ateria on jokaiselle sitä, mistä itse pitää.

Kävin pari viikkoa sitten lahjaostoksilla ja lapset jäivät isovanhemmilleen pariksi tunniksi. Laitoin jo kotona ruokaa, kun tiedän että ruokailu mummolassa on yhtä helvettiä. Vaan eikös se mummon ollut "pakko" laittaa keittoa. Kun tulin ostoksilta takaisin, lapset istuivat ruokapöydässä ja ulos asti kuului mummon huuto "kaikki on pakko syödä, laita vain suuhun" ja kun tulin sisälle, niin mummo oli 5-vuotiaalle tytölle työntämässä lusikkaa väkisin suuhun ja lapsi yökki. Kun mummo näki minut, siirtyi nopeasti pois pöydän äärestä ja kauempaa sitten vaan jankkasi, että pöydästä ette lähden ennen kuin lautaset ovat tyhjiä. Lautasilta oli syöty peruna, porkkana ja liha, mutta palsternakkapalat ja jotain vihreää väkevän makuista reuhkaa oli vielä jäljellä. Keräsin lautaset lapsilta pois, käskin kiittää ruoasta ja poistua pöydästä.

Mummohan veti herneet nenuun, kun minä menin ja sekaannuin hänen sääntöihin. Ja sitten palattiinkin iänvanhoihin asioihin, kuinka minäkään en syönyt mitään, kun olin lapsi ja pilaan omat lapseni ja opetan nirsoiksi ja ja ja..

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tuossa tv:ssä oli tyttö jolla syömishäiriö koska vanhemmat olivat pakottaneet syömään.

Vierailija
22/36 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä laitetaan lapsille kylmän viileästi sitä ruokaa jouluna mitä HE haluavat syödä. Miksi ihmeessä kun joulu on kerran lasten juhla niin ei voi olla sellaista ruokaa mistä lapset tykkää. Näin voit perustella myös mummolle lasten ruokailutottumuksia. Minä olen pienenä ollut äärettömän nirso syömään, mutta kotona ei koskaan pakotettu. Pikkuhiljaa sitä makuaisti muuttuu ja alkaa tykkäämään erilaisista ruuista kun niitä saa rauhassa omaan tahtiin opetella syömään. Näin meille menetellään myös lasten kanssa, ruokailusta ei myöskään tehdä mitään numeroa. Kukin syö mitä pöydässä on tarjolla ja ottaa sitten sitä mistä tykkää. Pikkuinen "maistamispakko" on meilläkin mutta vain teelusikallinen pitää maistaa. Useinmiten meillä hyvinkin ennakkoluulottomasti maistetaan uutta ruokaa ja jopa tykätään. Pahaa ei ole pakko syödä, eihän kaikki aikuisetkaan kaikesta tykkää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meilläkin pitää maistaa ruokaa, mutta ei joulu- tai juhlapöydissä. Ne on juhlimista varten ja koulutustilaisuudet ovat erikseen. Joulu- ja juhlapöydissä ei myöskään kitistä. Kyllä niistä löytyy aina jotain syötävää. Lapset tuntuvat olevan uteliaita maistamaan uusia ruokia. Muutaman maistamiskerran jälkeen ruoka-aina alkaa yleensä maistumaan. Lapset on itseäni enakkoluulottomampia syöjiä. Itselläni vaikuttaa ruuan maun lisäksi suutuntuma. Lapset eivät vierasta läskiä tai muuta itselleni vastenmielisen tuntuista ruokaa.

Vierailija
24/36 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 15:19"]

Laitoin jo kotona ruokaa, kun tiedän että ruokailu mummolassa on yhtä helvettiä. Vaan eikös se mummon ollut "pakko" laittaa keittoa.

[/quote] Kerroitko mummolle että lapset juuri syöneet? Jatkaa voisi että seuraava ruoka-aika kello se ja se (takaisin kotona oltaessa). Ja että tässä välissä ei mitään syödä, meidän perheessä ruoka-ajat menee nyt näin. ? btw tuputtaako myös makeaa?

Vierailija
25/36 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkoko ne lapset on viedä sinne mummolle, jos ei hänen tyylinsä miellytä? Hoida itse lapsesi ja syö jouluateria kotonasi.

Vierailija
26/36 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi mummon käytös on väkivaltaa, miksi annat pahoinpidellä omia lapsiasi? Minulle on mummo tehnyt just noin ja minulle jäänyt siitä traumat. Aikuisiälle asti mun ruokahalu loppuu kuin seinään ennen viimeisiä suupaloja, en vain saa alas niitä. Se on noloa kylässä ja ravintoloissakin, mutta alkaa yököttään just ennen loppua. Aina multa jää, ihan sama mikä annoksen koko on :(

Vierailija
27/36 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

et saa sanottua vanhemmillesi vieläkään vastaan? Jos sanot että sinä päätät lasten ruokailutavoista, siihen ei ole sanomista. Ala itse käyttäytyä kuin aikuinen ja ota oma tilasi lasten vanhempana.

Vierailija
28/36 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkö kestää tuollaisia isovanhempia?Hammasta purren.Tai sitten vietätte joulun vain oman perheen kesken. Äidinäitini on juuri tuollainen pakkosyöttäjämummo,tosin ei muistaakseni ole väkisin tunkenut lusikkaa suuhun,pelotellut vaan muuten.Lapsuuden joulut olivat yhtä tuskaa,kun piti tosiaan väkisin syödä mummolassa jouluruokia. Nyt olen lähes kolmekymppien,en vieläkään pidä jouluruuista,tai mummostani. Tsemppiä ap!

Vierailija
29/36 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä perusteella joulu on lasten juhla? Lasten synttärit ovat lasten juhla.

Olen sitä mieltä, että juhlapöydästä voi jokainen ottaa omia herkkujaan, mutta myös suurinta osaa muista on hyvä ottaa edes vähän. Kunnioituksesta sekä tapoja että ruoan valmistajaa kohtaan. Jos taas pöytä on täynnä ruokia, joista kukaan ei pidä, pitää valikoimaa muuttaa.

Mutta tuo "joulu on lasten juhla" -hokeminen on ihan outoa. Kaipa se pöytä silloin voisi olla täynnä pelkkiä lastenruokia ja lasten herkkuja, ja koko joulun ohjelma mennä lasten mukaan. Vähän järkeäkin voi käyttää eikä vaan curlata menemään.[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 17:08"]

Miksi ihmeessä kun joulu on kerran lasten juhla niin ei voi olla sellaista ruokaa mistä lapset tykkää. Näin voit perustella myös mummolle lasten ruokailutottumuksia.

[/quote]

Vierailija
30/36 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot mummolle kahdenkesken ettet hyväksy pakkosyöttöä ja pakottamista.

Lapsuuskodissa oli sääntö että lautanen piti syödä tyhjäksi. Mitään ruokaa ei saanut heittää hukkaan, ylensyönti oli tavallista. Seurauksena ylipainoa. Minä en ole lapsia pakottanut syömään lautasta tyhjäksi ja elossa ovat, kaikki normaalipainoisia.

Isäni oli vaikea ymmärtää että lapsi jättää ruokaa ja söi lasteni tähteitä. Veljeni on ollut tiukempi ja ei ole antanut isän syödä omien lastensa tähteitä. Eri sukupolvea, isäni on pula-ajan lapsi niin kuin äitinikin ja heillä ei mene ruokaa haaskiin. Samaa ruokaa saattavat lämmittää monta kertaa. Eivät ole vatsatauteja sairastaneet.

Lapset eivät kuole nälkään jos ruokaa on saatavilla (en tarkotia anorektikkoja). 

Vierailija
31/36 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ruoka-ajoista pitää pitää kiinni, ei voi olettaa että lapsi syö kahden tunnin päästä taas siitä kun on syönyt kunnon ruuan. Ja lapsi syö lautaselta mitä syö, ja seuraavalla kerralla kun on ruoka-aika niin syödään jotain muuta sitten. En ymmärrä miksi lasta pitäis pakottaa syömään, jos ei syö, niin olkoon sitten syömättä, ei kuole nälkään vaikka olisi nälkäinen ennen seuraavaa ateriaa.

Kaikki ei tykkää kaikista ruuista aikuisenakaan, niin miksi pitäisi lapsena tykätä, ja lapsena maku on erilainen kuin aikuisena, esim. monet jotka lapsena ei syö sipulia, syö sitä sitten aikuisena.

Vierailija
32/36 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi viihdytte samassa joulupöydässä. Tuossa tilanteessa tekisin selväksi asian kerralla, lapsiani ei pakoteta syömään. Laittaisin yhteisen aterioinnin ehdoksi  sen etteivät puutu millään tavalla lasten syömisiin. 

Vierailija
33/36 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistaudu joulupöytään henkisesti. Kerro tilanne myös miehellesi(?) ja pyydä häneltä taustatuki. Kerro etukäteen / ruokailun alussa säännöt ja että nyt toivotaan että kaikki nauttivat tästä juhla-ateriasta ja yhdessäolosta (tarkoittaen että nyt ei mitään riitaa tulla sietämään tämän ruokailun aikana). Puhu matalalla päättäväisellä äänellä. Mieti etukäteen mitä sanot ja pysy kannassasi, ystävällisesti mutta periksiantamattomasti.

Lasten lautasille ruokia sellaiset määrät mitä lapsi itse valitsee. Lapsilla yleensä nälänsäätely pelaa, joten miksi mennä pilaamaan sitä ylensyöttämällä.

Jos kaikkea on tarkoitus maistaa niin voihan maistiainen olla ihan pieni teelusikan kärjellinenkin. Mielestäni maistamisen käsite liittyy uusiin ruokiin, eli jos henkilö on jo useasti todennut ettei pidä jostain ruoasta, niin miksi alaikäisenäkään pitäisi tällaista ruokaa väkisin syödä yhtään. Ihmiset maistavat eri tavoin mm. geneettisistä syistä, joten oman kokemuksen perusteella ei voi yleistää miltä tietyn ruoan pitäisi toisen suussa maistua.

Vierailija
34/36 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisitte edes iloisia, että ON ruokaa - muutakin kuin kaurapuuroa (kuten meillä)!

Vierailija
35/36 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisitte edes iloisia, että ON ruokaa - muutakin kuin kaurapuuroa (kuten meillä)!

Vierailija
36/36 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan kaltaiset vanhemmat ovat isolta osaltaan syynä siihen että kouluissa on yhä enemmän käytöshäiriöisiä oppilaita joilla ei ole minkäänlaisia käytöstapoja. Useinmiten nämä tulevat juuri ketjun aloittaneen mamman kaltaisista perheistä joilla lapsilla ei ole mitään rajoja ja jossa näiden kanssa neuvotellaan joka asiasta. Lapset eivät päätä mitä tänään syödään tai päälle laitetaan. Aikuisten maailmaan siirtyessä onkin sitten kova järkytys kun maailma ei toimikaan nuoren ehdoilla.