Mitä teidän mielestänne tarkoittaa sana "poikakaveri"?
Minulle "poikakaveri" viittaa nimenomaan parisuhteeseen. Huvittaa, kun jotkut varsinkin vanhemmat ihmiset käyttää sitä ihan lastensa tavallisesta kaverista. Esimerkiksi yksi nainen töissä selittää aina keski-ikäisen poikansa "poikakavereista". Oli kerran naurussa pitelemistä, kun tämä nainen meuhkasi, kun joku oli tuonut ilmi luulonsa, että hänen poikansa on homo.
Kommentit (35)
Mummollani on kerrassaan outo tapa, hän nimittäin käyttää sanaa kaveri tarkoittamaan seurustelukumppania/puolisoa. Esim. serkkuni saattoi tulla hänen luokseen käymään "kaverinsa" kanssa. Kyse oli kuitenkin pitkäaikaisesta seurustelukumppanista, myöhemmin avopuolisosta... ja silloinkin hän puhui aina vain kaverista. Todella rasittava tapa.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 11:00"]
Mummollani on kerrassaan outo tapa, hän nimittäin käyttää sanaa kaveri tarkoittamaan seurustelukumppania/puolisoa. Esim. serkkuni saattoi tulla hänen luokseen käymään "kaverinsa" kanssa. Kyse oli kuitenkin pitkäaikaisesta seurustelukumppanista, myöhemmin avopuolisosta... ja silloinkin hän puhui aina vain kaverista. Todella rasittava tapa.
[/quote]
Ja siis tässä tapauksessa ei siis ollut mitään etuliitteitä.
Söpöä poikaa joka pussaa sua joka päivä!♥
Suomen kielessä tietty on sellainen ongelma että meillä kun ei ole sukupuolisidonnaista sanaa yksikön kolmannesta persoonasta, niin sukupuolen joutuu mainitsemaan, kun puhuu "kavereista".
Vaimoni puhuu useinkin "tyttökavereistaan", mutta en ole huomannut epäillä häntä lepakoksi. Mutta kieltämättä hän ei koskaan sano miespuolisia kavereitaan "poikakavereiksi".
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 23:19"]
Myös mun mielestä poikakaveri on nuoren tytön seurustelukumppani.
[/quote]
Minusta seurustelukumppani on poika- tai tyttöystävä. Ystävä on enemmän kuin kaveri. Kaverit on niitä joiden kanssa vietetään aikaa, mutta harrasteta seksiä, eikä suunnitella perheen perustamista.
Olen 26 ja sanon poikaystävääni välillä poikakaveriksi. . :0 en tiennyt että kellään jäisi epäselväksi että tarkoitan seurustelukumppania. Mitä pitäisi sanoa?
Eipä ole tullut mieleenkään, että jonkin mielestä poikaystävä ja poikakaveri olisivat eri asioita :o. Mulle:
Poikaystävä = poikakaveri = miespuolinen seurustelukumppani
Miesystävä nimitystä käyttäisin poikaystävän sijaan itse ehkä ~ 35+ ikäisistä ihmisistä.
Ja tosiaan, vanhemmat ihmiset sanovat pelkkä "kaveri" kun tarkoittavat seurustelukumppania! Mistähän ihmeestä se tulee, todella ärsyttävän harhaanjohtava tapa.
Minunkin 85-vuotias isoäiti puhuu miesystävästäni, että se sinun kaveri ;)
Vielä 70-80-luvulla oli käytössä sellainen nimitys kuin "toveri", esim. koulutoveri ja silloin sana kaveri tarkoitti samaa kuin tyttö- ja poikaystävä.
Myös mun mielestä poikakaveri on nuoren tytön seurustelukumppani.
Mun kotiseudulla myös vanhemmat ihmiset sanovat vain "kaveri" kun viittaavat seurustelukumppaniin. "Tiina kävi kaverinsa kanssa meillä." Samat ihmiset sitten saattavat sanoa "mun likkakaverilla on kesämökki". Aiheutin joskus nuorena hämmennystä, kun perhetuttu kysyi "onko sulla kaveria" ja mä vastasin vähän häkeltyneenä, että no on mulla montakin ja ihmettelin mielessäni outoa kysymystä. En siis oikeastikaan tajunnut että "kaveri" olikin tässä yhteydessä seurustelukumppani.
Muakin ärsyttää tuo hirveästi. Mun mielestä kaveri on kaveri, enkä oikeastaan ymmärrä mitä väliä sukupuolella siinä edes on (siis että miksi se sukupuoli pitäisi siinä erityisesti edes nostaa esiin, kaveripoika-tyyppisesti). Jotenkin mun korvaan tuo "kaveri" seurustelukumppaniin viitattaessa kuulostaa jotenkin sellaiselta vähän estoiselta, ikään kuin olisi liian rivoa viitata selkeästi suhteeseen jossa todennäköisesti harrastetaan seksiä. Siksi pitää vähän hyssytellen puhua "kaverista" ikään kuin varottaisiin tarkasti viittaamasta intiimiin suhteeseen. Mutta nämä samat keski-ikäiset, jotka käyvät "likkakaverinsa" kanssa shoppailemassa tuskin käyttävät käsitettä "poikakaveri" vastaavassa mielessä kuin käyttävät likkakaveri-käsitettä, ehkä he ovat liian perinteisiä voidakseen ymmärtää, että eri sukupuolta olevatkin voivat olla vain ihan kavereita, siis platonisesti kavereita. Mä olen ainakin huomannut, että omassa lähipiirissä vanhempi ikäpolvi ei kertakaikkiaan selvityksestä huolimatta pysty sisäistää sitä, että miespuolinen ystävä ei ole mikään "kaveri" (heidän merkityksessään) tai "kaveriehdokas".
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 11:00"]Mummollani on kerrassaan outo tapa, hän nimittäin käyttää sanaa kaveri tarkoittamaan seurustelukumppania/puolisoa. Esim. serkkuni saattoi tulla hänen luokseen käymään "kaverinsa" kanssa. Kyse oli kuitenkin pitkäaikaisesta seurustelukumppanista, myöhemmin avopuolisosta... ja silloinkin hän puhui aina vain kaverista. Todella rasittava tapa.
[/quote] Mun isä käyttää myös tota kaveria, raivostuttavaa! Olen ollut avomieheni kanssa yhdessä jo 5 vuotta ja aina isä puhuu vaan kaverista! Veljeni kihlattua sanoo myös kaveriksi, hekin olleet vuosia yhdessä, 2 lasta ja menossa naimisiin. Saas nähdä alkaako sitten puhua vaimosta vai onko edelleen "Juhan" kaveri!
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 10:56"]
Ennen vanhaan tavattiin aloittajan mainitsemassa tapauksessa sanoa vain "Poikani kaveri".
[/quote]
No tuo olisikin selkeämpää. Tämä keski-ikäisen heteropoikansa poikakaverikuvioista meuhkaava on itse tosin likellä eläkeikää...
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 23:01"]
Vielä 70-80-luvulla oli käytössä sellainen nimitys kuin "toveri", esim. koulutoveri ja silloin sana kaveri tarkoitti samaa kuin tyttö- ja poikaystävä.
[/quote]
Kaveri on kyllä alun perin tarkoittanut poikaa tai miestä, vähän kuin jätkä, heppu. Vasta myöhemmin se alkoi tarkoittaa ystävää, ja sen käyttö tarkoittamaan seurustelukumppania on aika vähäistä ja rajoittuu joillekin murrealueille ja vanhemman väen keskuuteen.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 07:51"]Minulle "poikakaveri" viittaa nimenomaan parisuhteeseen. Huvittaa, kun jotkut varsinkin vanhemmat ihmiset käyttää sitä ihan lastensa tavallisesta kaverista. Esimerkiksi yksi nainen töissä selittää aina keski-ikäisen poikansa "poikakavereista". Oli kerran naurussa pitelemistä, kun tämä nainen meuhkasi, kun joku oli tuonut ilmi luulonsa, että hänen poikansa on homo.
[/quote]
Äläs nyt kun hannallakin 35vee on poikaystävä. Mulla oli tossaiässä ollu vuosikausia miesystäviä ja lpsetki oli jo koululaisia
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 09:35"]
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 09:19"]
Poikakaveri on mielestäni seurustelukumppani, nuoren ihmisen. Alle kakskymppisen. Miesystävä taas iäkkäämmän ihmisen. MIES sen sijaan on avomies tai aviomies.
[/quote]
Ai yli 20v on "iäkkäämpi ihminen":D Mutta joo, kyllä mä sanon ihan "poikaystävä" vaikka olen 36. Poikaystävä on 29. Miesystävä kuulostaa sellaselta mitä omalla äidilläni on.
[/quote]
Häh? Äidilläsi on miesystävä? Eikö sinulla ole isää ollenkaan vai eivätkö isäsi ja äitisi ole avioliitossa, kuten kunnon kansalaiset?