IL: Poliisi panee pyöräilijät tehosyyniin – puuttuvat valot voivat tulla kalliiksi
"Pyöräilijä voi saada puuttuvasta valosta huomautuksen tai 40 euron liikennevirhemaksun."
Kuulostaa järeältä toimenpiteeltä! ;(
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/22888c85-4b6e-4b24-a990-5a0f04f61f6c
Kommentit (30)
Lakeja lampaille. En ikinä pitäisi kypärää, osaan ajaa. Jos oon tyhmä ja menen auton eteen tiedän kuinka käy.
Ihan oikein. Saisivat sakottaa myös pimeällä ilman heijastimia kulkevia jalankulkijoita.
Vierailija kirjoitti:
Lakeja lampaille. En ikinä pitäisi kypärää, osaan ajaa. Jos oon tyhmä ja menen auton eteen tiedän kuinka käy.
Osaamisesi ja viisautesi estää myös sen, että kukaan ei voi vahingossa ajaa sinun päälle tai et voi vahingossakaan tehdä itse ajaessasi virheitä, joka johtaa kaatumiseen?
Koko "tehovalvonta" on epäonnistunut, jos sitä ei ole joka aamu koulujen läheisyydessä. Jopolaumat vetelee aamuhämärissä ja illan tullen ihan miten sattuu ja valoja näistä tulevaisuuden toivoista ei ole kenelläkään.
Samalla voisi kirjoittaa ipanoille heippalaput kännykän käytöstä ajon aikana, johon syyllistyy varovaisesti arvioiden 80% mukuloista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaamisesi ja viisautesi estää myös sen, että kukaan ei voi vahingossa ajaa sinun päälle tai et voi vahingossakaan tehdä itse ajaessasi virheitä, joka johtaa kaatumiseen?
Kyllä, oon kaatunu ennenkin. Tuloksena asfaltti-ihottumaa. Ja ei, en soittanu poliisia vaan syytin itteäni. En tarvi turhia lakeja joita ruoditaan vuosia ministeritasoilla. Osaan myös hengittää itse.
Hyvä! Huomautusta myös kypärättömyydestä ja kännykän käytöstä, kiitos.
Mulla on vaan edessä lamppu. Saanko nyt sitten 20€ sakkoa. Liikennevirhemaksun ollessa 40€.
Valtio tarvii rahaa ja poliisit kerää rahaa valtion kassaan sakoilla.
Täällä Porissan. 50% pyöräilijöistä ajaa ilman valoja, mutta poliisia ei kiinnosta paskan vertaa. Voisivat pimeällä joka ikinen päivä sakottaa tuhansilla eurolla pyöräilijöitä, mutta eivät jaksa nousta autostaan sitä tekemään. Näin ollut jo vuosikymmeniä.
No voi vi##u mulla on vaan edessä valo. Rahaa ei just nyt ole mihinkään ylim. lamppuihin. Pitää miettiä millä tulen iltavuorosta kotia. :(
Vierailija kirjoitti:
No voi vi##u mulla on vaan edessä valo. Rahaa ei just nyt ole mihinkään ylim. lamppuihin. Pitää miettiä millä tulen iltavuorosta kotia. :(
Peruuttamalla
Paitsi, että laki tuli voimaan vasta 1.6.2020, ehkä ne porilaiset poliisit siksi eivät ole sakottaneet. Kuinka moni on tutustunut uuteen tieliikennelakiin?
...ja takavalo kuuluu olla punainen, itse pyöräilen reilut 5000km vuodessa ja ärsyttää kun osa pitää edessä punaista valoa...
Olisi kiva että uutisoitaisiin paljonko näitä 40 euron maksuja kirjoitettiin. Todennäköisesti vain muutama. Pelkkää poliisin kilven kiillotusta tällaiset uutiset.
Poliisit voisivat sitten myös selvittää niitä polkupyöriin kohdistuvia rikoksia, kun pyöriä ja valoja pöllitään nykyään jo ihan poliisin hiljaisella siunauksella. Tulee halvemmaksi maksaa pikku sakko silloin tällöin kuin ostella jatkuvasti pyöriin valoja, heijastimia, soittokelloja ja milloin mitäkin varaosaa. Ja juu kyllä, on tyhmää jättää pyöriin kiinni mitään irrotettavaa varastettavaa, mutta kun ei sitä joka pysähtymisellä viitsi repullista pyörän irto-osia kanniskella mukana.
kannattais miettiä, että valot on osa omaa turvallisuutta, että näyt muille, mulla on tehokas kakkosvalo sysipimeille metsätielle, mutta sitä ei voi pitää täysillä kaupungissa kun sokaisee vastaantulijat.
Toiwottavasti City pyörät on nyt varustettu valoilla ! Kun kurvaan Volvolla viereen, niin niillä voi ajeleskella kaupungilla.
Zinc
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikein. Saisivat sakottaa myös pimeällä ilman heijastimia kulkevia jalankulkijoita.
Pyörissä on yleenä ainakin heijastimet joten ne näkee jos autossa valot päällä. Jalankulkijat ilman heijastinta aiheuttaa pimeällä paljon enemmän vaaratilanteita, ainakin näin autoilijan näkökulmasta. Aika harvoin näkee pyöriä ilman mitään heijastimia, mielestäni ne riittääkin eikä varsinaisesti valoja tarvi.
Joten tärkeintä turvallisuuden kannalta olisi sakottaa jalankulkijoita ilman haijastinta. En muista että koskaan olisi pyörä aiheuttanut pimeällä vaaraa vaikkei valoa ollut, aina heijastimista huomannut. Jalankulkijat taas usein aiheuttaneet vaaraa kun ei käytetä heijastimia.
On kai noita valoratsioita ollut jo aikoja... itsekin joskus 1990-luvun loppupuolella sain sakot vastaavassa ratsiassa.
Rasismia