Hoi perheenäidit!! Käytännön apua kaivataan...
Perheemme vaatehuolto ajaa minut hulluuden partaalle :-(. Eikä kyse ole edes suurperheestä, vain minä ja mieheni sekä pojat 3v ja 6kk.
Eli ongelma on (ehkä muillekin tuttu?) että hukun vaatteisiin! Selvitettävänä ja järjestyksessä pidettävänä (ei onnistu) ovat
-kullekin sopivat vaatteet
-isoveljelle kohta sopivat vaatteet
-pikkuveljelle säästettävät vaatteet
-pikkuveljelle pieneksi jäävät ja jonnekin lahjoitettavat vaatteet
-erikseen talvivaatteet ja kesävaatteet, ja näistä tietenkin erikseen isot, sopivat ja isoveljeltä pieneksi jääneet
-erinäinen läjä kenkiä
-asusteet, hatut, myssyt, villasukat
jne jne jne jne jne jne
Miten te hoidatte tämän vaatepyörityksen? Tuntuu siltä, että olen koko ajan käymässä läpi vaatteita, ja että niitä lojuu ympäriinsä epämääräisinä röykkiöinä. Onko järkee vai eiiii.........
Kommentit (7)
Ja kategorioita enemmän, koska lapsia 3 molempia sukupuolia. ;)
Ja vain käytössä olevat näkösällä/ulottuvissa
kanssa: oon pakannu laatikoihin koottain isolle pieneksi jääneet vaatteet, joita sitten otan käyttöön sitä mukaa kun pienempi kasvaa. Jätesäkkiin oon latonu kaikki pienelle pieneksi jääneet, joita en halua säästää lapsille itselleen muistoksi (nämä meinaan saada mahtumaan äitiyspakkaukseen). Kun säkki on täynnä roudaan sen paikalliseen orpokotiin.
Sitten sulla oli esikoiselle liian suuria vaatteita? Älä pakkaa niitä kauaksi, mielellään vaikka vaatekaapin ylähyllylle, muuten jäävät pitämättä.. usko mua:(
Talvivaatteet kesäksi pestyinä lootaan ja vaikka varastoon (koskee siis niitä, joita seuraavana talvena tarvii,pieneksi jääneet muiden liian pienten mukaan tietenkin), kesävaatteet talveksi samalla tavalla.
Meillä on neljä alla kouluikäistä lasta, pienin on iso kokoinen vauva. Vaatteita joutuu vekslaamaan koko ajan!
Puhtaita on korissa selvittämättä kaaappeihin. Lapset osaavat itse hakea päällensä vaatteitaan. Mutta mua ärsyttä nämä siellä ja täällä olevat vaatteet!!!
Vaatekaappien tilat on muutenkin ongelmalliset...
Auttakaa muakin!!!
Talvivaatteitä meillä on paljon mitä ei kesällä voi käyttää, mutta toisin päin ei ole kuin ne kesätakit??
- lapsille yhteinen lipasto ja hyllykaappi, siellä sopivat (sisä)vaatteet. Henkarivaatteet (mekot) ovat vaatehuoneessa. Eteisessä on lapsille pieni lipasto, jossa hattuja, hanskoja, ulkohousuja ym. Muut ulkovaatteet roikkuvat samassa naulakossa meidän muiden vaatteiden kanssa.
- Isolle siskolle kohta sopivia ei enää ole, aikaisemmin lojuivat jossakin vaatehuoneen hyllyllä, mutta en osta liian isoja vaatteita
- Pikkusiskolle kohta sopivat vaatteet ovat vaatehuoneen hyllyssä äitiyspakkauslaatikossa (siellä myös ne pari liian isoa lahjaksi saatua mekkoa odottamassa isosiskoa kasvamista)
- Pikkusiskolta jääneet säästettävät (muistoksi) vaatteet ovat pahvilaatikossa varastossa, kulahtaneet roskissa ja muut viedään uffiin tai annetaan eteenpäin
- talvivaatteet (haalarit, pipot ym) ovat eteisen kaapissa ylähyllyllä odottamassa talvea ja talvella siellä ovat kesätakit
- kengät vaatehuoneessa, osa pahvilaatikossa, osa kenkähyllyssä
Aina kauden vaihtuessa käyn vaatteet läpi, mahtuuko tämä ensi kesänä, onko rikki ym. Liikaa vaatteita ei saa olla, ne eivät mahdu mihinkään, varsinkin ulkovaatteet vievät paljon tilaa.
Vierailija:
-kullekin sopivat vaatteet
-isoveljelle kohta sopivat vaatteet
-pikkuveljelle säästettävät vaatteet
-pikkuveljelle pieneksi jäävät ja jonnekin lahjoitettavat vaatteet
-erikseen talvivaatteet ja kesävaatteet, ja näistä tietenkin erikseen isot, sopivat ja isoveljeltä pieneksi jääneet
-erinäinen läjä kenkiä
-asusteet, hatut, myssyt, villasukatj..
on aika vähän - yllättävän vähällä itse asiassa pärjää. Liian pienet säästettävät laitan ylähyllylle muovilaatikkoon piiloon. Muut liian pienet lahjoitan eteenpäin tai laitan roskiin, jos ne ovat jo aivan kulahtaneita.
Liian isoja vaatteita (niitä ostettu jo alennusmyynneistä tai kirppikseltä)säilytän lipaston laatikossa missä ne pysyvät siististi paikallaan.
Tärkeää on, että vaatteita on vähin mahdollinen määrä ja että niille on oma paikka (esim. korit). Käytön jälkeen likaiset heti pyykkikoriin pois lattioilta kuleksimasta.
Meillä kanssa kaksi lasta, samaa sukupuolta, mutta kropaltaan sen verran erilaisia, etten juur säästele isomman vaatteita pienelle. Liika pienet vaatteet/vaatteet, joita ei itse esim. käytä KOSKAAN, suoraan muovikassiin ja UFF:lle tms. Vaatehuoneen nurkassa sekä ulkovarastossa esim. toppavaatteet jne odottamassa käyttöä.
En puljaa vaatteiden kanssa juur koskaan, 3-4 kertaa vuodessa käyn vaatekaapit läpi, siihen menee pari tuntia.
Älä osta liikaa vaatteita, älä osta sellaisia, mille ei ole juur käyttöä, heitä armotta käyttämättömät kiertoon tai anna lahjaksi.