Kärsittekö joulustressistä?
Jos kärsitte, mikä on suurin stressin aiheuttaja?
Minä olen sellainen, että kaikki pitää tehdä itse. Mitään kaupan valmista ei osteta. Se on suuri syy stressiini. Mutta kun se joulu ei muuten tule.
Lapset ovat aikuisia ja monena jouluna olemme antaneet ihan kivan suuruisen rahalahjan ja ihan siitä syystä, että nuorilla lapsiperheillä on aina raha tiukassa. Tämän takia lahjaostoksista ei tule stressiä.
Tänä jouluna olemme itsekkäitä eli matkustamme pois jouluksi....kinkku kyllä paistetaan ennen lähtöä, mutta siinäpä se.
Onneksi lapset suhtautuivat yllättävän hyvin tähän ei perhejouluun.
Kommentit (12)
Varnaan aikuisille lapsillekin helpotus, kun voi viimein siirtyä viettämään ikiomaa joulua omaan tapaan, ei vanhempien ehdoilla.
Olenko omituinen, kun en stressaa? Hyviä jouluja meillä on aina vietetty, vaikka ilman turhaa hössötystä. Miten ne jouluruokien valmistukset ja siivoukset poikkeavat tavallisista?
En kärsi joulustressistä. Minun lapsuudenkodissa kaikki ostettiin kaupasta ja siivottiin ja koristeltiin yhdessä. Äitini ei stressanut, vaan meillä oli iloinen ja lupsakka joulukuu. Mieheni kotona taas kaikki tehtiin itse ja mieheni jatkaakin tätä perinnettä. Eli hän tekee osan ruuista itse ja minä hommaan lähinnä kalajutut kaupasta. Lisäksi salaatit teetämme yhdellä pitopalveluyrittäjällä ja haemme ne aatonaattona. Lahjat ostan aina jo ennen joulukuuta, että joulukuussa ehtii nautiskella :D
Eiköhän se joulustressi pikkuhiljaa tule, kun kaikki on vielä tekemättä ja joka päivä iltaan asti ohjelmaa. Sunnutaina on ihan pakko lähteä jouluostoksille, jos meinaa jotain jossain välissä hankkia. Piparkakut on leivottu, mutta onko niitä enää jouluna jäljellä, on vielä arvoitus. Jouluruoka laitetaan itse. Vähän jaetaan äidin kanssa kuka mitäkin laittaa. Meillä joka tapauksessa syödään, joten siivota pitää kunnolla.
Musta on ollut huvittava huomata, että meillä on tänä vuonna joulusähläysroolit ollut ihan sekaisin. Mies, joka ei juuri joulunalusajasta pidä, on laulellut joululauluja jo kohta kuukauden ja muutenkin sillä on hyvä joulufiilis päällä. Mulla taas on ihan sellainen tunne, että joulun voisi tänä vuonna jättää väliin vallan. Edes piparkakkujen leipominen ei herättänyt joulumieltä, vaikka se yleensä on se ensimmäinen joulumielen herättäjä.
Ap: Vastaan sinulle 10/12. Miten voit heittää tollasta törkyä tietämättä meidän perheestä yhtään mitään. Taitaa olla kateellisten puhetta, joten jääköön omaan arvoonsa.
Joulurauhaa Sinullekin, jos katkeruudeltasi siihen pystyt.
Kärsin joululamaannuksesta. Joulu inhottaa. Nyt pitäisi jotenkin tekemällä tehdä joulu, että se suostuisi "tulemaan".
Olemme haalineet lapsille lahjoja maksukykymme mukaan. Aiomme mennä katsomaan joulunäytelmää. Ehkä saamme aikaiseksi mennä laulamaan kauneimpia joululauluja. Joulukoristeita en ole ottanut esiin. Kuusi ehkä riittää meille. Onko tässä nyt tarpeeksi joulustressattu? Suostuukohan joulu tulemaan meille?
Aivan vieras sana mulle tuo joulustressi.
Aloitan ajoissa, teen listoja, aikatauluja, muistilappuja. Mies hoitaa siivouksen ja joulukuusen.
Nautin, kun saan tehdä jouluruokia. Ja teenkin niitä hyvissä ajoin valmiiksi pakastimeen. Ei jää paljon mitään tekemistä viimeisille päiville ennen aattoa. Voi vain olla ja nauttia.
Ap, miksi haluat itsellesi stressin? Tekeekö se sinustä tärkeän perheesi ja sukusi edessä?
Ei varsinaista stressiä mutta mielipahaa aiheuttaa läheiset ihmiset asenteellaan. "Ei tarvita paljon mitään, ei tarvita sitä eikä tätä joulupöytään". Ja sitten seuraavassa lauseessa "sitten vähän sitä ja tätä ja tota ja hiukan vielä noita ja näitäkin juttuja kyllä pitäisi olla". Minä siis ruokin vanhempani ja siskoni perheen aattona, valmistan ja maksankin enimmän osan yksin. Monena jouluna jo, ja nyt alkaisi riittää. Tämä kuvio vie omaa joulumieltä alaspäin.
Onneksi tänä jouluna serkkuni kutsui minut ja lapset joulupäiväksi luokseen, olen niin iloinen ja kiitollinen että pääsemme valmiiseen ruokapöytään.
En minä sitä stressiä HALUA! Lapsuudenkodistani olen oppinut, että kaikki tehdään itse, Sen seitsemät silakat, laatikot jne.
Jos en saa tehdä tätä kaikkea, minulle itselleni ei tule joulu! Ei tässä mistään tärkeydestä ole kysymys...et valitettavsti ymmärtänyt pointtiani.
Vaikka se kaikki höösääminen stressaa, niin minunlle se tekee joulun.
En, se on itse aiheutettua kuten sinullakin, joten se on oma valinta. Ei ole pakko tehdä kaikkea itse, ei ole pakko olla kaikkia samoja ruokia joka vuosi, ei ole pakko olla kuusta, ei ole pakko olla lahjoja jne.
Minä syön sukulaisilla, joille olemme saaneet kutsun. Teen sinne jälkiruuan. Olen ostanut muutaman lahjan lähimmille. Kotona on kaksi jouluvaloa. Siivoan muutenkin kerran viikossa. Pipareita teen, jos huvittaa valmistaikinasta. Siinäpä se.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 15:56"]
En minä sitä stressiä HALUA! Lapsuudenkodistani olen oppinut, että kaikki tehdään itse, Sen seitsemät silakat, laatikot jne.
Jos en saa tehdä tätä kaikkea, minulle itselleni ei tule joulu! Ei tässä mistään tärkeydestä ole kysymys...et valitettavsti ymmärtänyt pointtiani.
Vaikka se kaikki höösääminen stressaa, niin minunlle se tekee joulun.
[/quote]
Jos "kaikki tehdään itse", niin missä vaiheessa vuotta ostatte porsaan lihotettavaksi?
Heh, heh! Jopas vitsin murjaisit. Toki possu tulee kaupasta. Juu ja aivan itseaiheutettua tämä on, pitää täysin paikkansa. Mutta ei vanha koira oli uusia temppuja!
Siksi tämä matkustaminen pois jouluksi tuntuukin syntisen hyvältä!