Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onnistuu se näinkin päin, ulkosuomalaisen kokemus

Vierailija
13.12.2013 |

Asun ulkomailla, mutta arki se on arkea joka paikassa ja tosiaan myös täällä ja olen aina korostanutkin tätä suomalaisille ystävilleni. En ole hehkuttanut asuinmaatani, enkä mitenkään leveillyt tai korostanut tätä ulkosuomalaisuuttani.

Siksi vähän ihmetyttää, miten parin ystäväni tapana on korostuneesti puhua minulle Suomesta. Kesäisin saan viestejä, ettei suomalaista kesää voita mikään ja kuvauksia suomalaisen kesän ainutlaatuisuudesta ja miten siitä ei haluaisi luopua ikinä eikä mistään hinnasta. Ja nyt joulun alla kuvauksia lumihangista ja tunnelmasta, jota ei hakemallakaan löydä mistään muualta ja vain Suomessa on se oikea joulutunnelma. Siis ihan kuin haluaisivat minun tuntea oloni surkeaksi poissa sieltä idyllistä. En ikinä vastaavanlaisesti tuolla tavalla korostaisi asumani maan erinomaisuutta. Kuten sanoin, olen välttänyt sitä viimeiseen asti.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on kautta aikojen sijainnut Euroopan äärimmäisellä laidalla, ja kansainvälisiä kontakteja on ollut hyvin vähän verrattuna jo vaikkapa Viroon. Siksi nuo mystiset "ulkomaat", niiden asukkaat ja niihin muuttaminen ovat edelleen meille jotenkin traumaattinen juttu. Siksi moni  sortuu ylilyönteihin ylistäessään tai parjatessaan joko Suomea tai muita maita.

Vierailija
2/4 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on totta. Toisaalta, moni luulee että asuminen ulkomailla tarkoittaa jatkuvaa lomalla olemista. Sitähän se ei ole, vaan arki on arkea. Työpäivät ovat pidempiä kuin Suomessa, alakouluikäiset eivät voi olla yksin kotona/kulkea yksin kouluun tai harrastuksiin, jne. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en Suomessa asuvilta ole juuri kuullut moisia kommentteja tai kehuja, ennemmin päinvastoin hintojen ja säiden haukkumista. Mutta ulkosuomalainen ystäväni haluaa aina ehdottomasti kokea "Suomen kesän" ja vuokrata jonkun mökin järven rannalta. Itse taas en Suomen kesää kaipaa lainkaan ja harvemmin sinne tulee kesällä matkustettua. Nyt matkustan Suomeen jouluksi, mikä ei oikein innosta sekään, mutta tällä kertaa nyt näin :)

Vierailija
4/4 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on kyllä soitettu useinkin tyyliin "arvaa missä istun? No laiturilla edessäni peilityyni järvi. Sauna lämpiää ja just sain vihdat tehtyä. Kohta päästään lauteille! Harmittaako?" Onhan ne vähän hämmentäviä puheluita.