Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvoja tutittoman nukutukseen

21.07.2006 |

Toivoisin hyviä vinkkejä tutittoman nukutukseen. Usein neiti (4,5 kk) vaatii tissin nukahtaakseen, joskus riittää syli. Ikinä ei ole nukahtanut yksin omaan sänkyyn. Illat menee sänkyyn-syliin menetelmällä ja lopulta jos on mennyt tarpeeksi aikaa ja hermoja, niin tissi tainnuttaa pienen heti. Kannattaako vielä yrittää syömään tuttia? Se olisi ainakin rauhoittamassa tilannetta. Entäs se, että missä väsymyksen vaiheessa vauva kannattaa laittaa omaan sänkyyn unta odottelemaan? kannattaako seistä vieressä tms.?

paljon nukutus-vinkkejä toivoo Nasu-äiti

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
21.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tosin vauva on vasta 2,5 kuukautinen, mutta hän nukahtaa joka ilta vain ja ainoastaan tissille, kun syötän makuultaan. Joskus yritän nukuttaa siten, että imetän ensin istuviltani ja sitten vauvan nukahdettua siirrän sänkyyn, mutta siitäkin yleensä herää heti kohta. Meillä vauva ei syö tuttia ja yritetty on moneen otteeseen ja erilaisia tutteja - ei auta. Tässä vaiheessa mua ei vielä haittaa, että " joudun" nukuttamaan vauvan sängyssä, mutta aina ei näin voi toimia. Siispä neuvoja kaipaan minäkin. En haluaisi kuitenkaan vauvaa vielä näin pienenä alkaa itkettämään omassa sängyssä.

Vierailija
2/7 |
21.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

2,5kk voi vielä nukahtaa tissille ilman huonoa omaatuntoa. Tossa 4-5kk kannattaa siis ruveta vähän yrittämään muita keinoja, mutta vasta puoli vuotiasta voi huudattaa sängyssä. Meillä alkoin kanssa 4,5kk iässä syliin, sänkyyn, syliin rumba, jolloin vain alettiin yrittämään laittaa tyttö hereillä sänkyyn. Ennen oli nukutettu syliin ja siirretty sänkyyn. Joskus harvoin nukahti tissille, mutta siinäkin hiukan havahdutettiin ennen siirtoa. Aluksi jouduttiin silittelemään, taputtelemaan ja heijaamaan 20min iltaisin, mutta pikku hiljaa aika väheni ja tyttö oppi nukahtamaan itse sänkyyn. Tosin vieläkin joudutaan odottamaan sängyn laidalla ja muutaman kerran painamaan uudelleen sänkyyn, kun yrittää nousta pystyyn. Kaiken kaikkian olen tosi tyytyväinen, että toimimme näin, koska nukkumaanmeno on nykyisin (ja ollut jo monta kk) helppoa. Itse yritin opettaa vielä silloin 4kk iässä tyttöä tutille, mutta ei millään sitä huolinut. Olisi se vaan monessa kohtaa helpottanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
21.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varsinaisia neuvoja ole, niitä kaipaisin itsekin. Meillä pian 8 kk tyttö, joka nukahtaa tällä hetkellä ainoastaan tissille, joskus monen yrityksen jälkeen. Tuttia ei ole syöty, mutta olen nyt yrittänyt ottaa sitäkin uudelleen kuvioihin, tosin huonolla menestyksellä. Meillä jossain vaiheessa auttoi uniriepu (sideharso), jonka kulmaa imeskeli, mutta nyt ei sekään tahdo auttaa. Unipupuun olen yrittänyt opettaa, vaan ei sekään tehoa. Tuo riepu tosin on hyvä kaveri sitten kun nukahtaa. Usein pitää sitä kädessään ja hipustelee sitä. Se on kaverina myös vaunuissa. Itselläni ei ole muita konsteja, toivottavasti joku " viisaampi" kertoo jotain hyviä vinkkejä lisää.

Vierailija
4/7 |
21.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti siis laittaa pari idistä meiltä. Kotona nyt hieman yli 5kk poitsu, joka ei myöskään tuttia ole oikein oppinut syömään. Tai no, viimeisen viikon on syönyt tuttia aika hyvin -en tiedä, mistä johtuu, enkä tiedä pitäiskö enää opettaa mutta ainakin se pitää ne peukut poissa suusta, joten olkoon toistaiseksi.

Poika on ollut sellainen " eläväinen ja äänekäs" -kauniisti siis sanottuna :-) Alkuun nukahti tissille/pullolle. Tissille parhaiten. Kun oli nukahtanut niin kannettiin sänkyyn. Joskus heräsi -lisää tissiä ja taas sänkyyn ja sormet ristiin. Toimi yleensä.

Jossain vaiheessa tajuttiin, että ruualla tainnuttaminen ei ehkä ollutkaan se hyvä keino. Liian täyteen ahdettu lapsi kun ei myöskään koe oloaan hyväksi. Sitten kanniskeltiin -erittäin harvoin nukahti siihen. Välillä lapsi on yksinkertaisesti huutanut itsensä uneen (ei kovin palkitsevaa vanhemmille, mutta minkäs teet kun ei mikään auttanut, huusi vaan).

Siinä 3-4kk kohdalla nukkumaanmeno helpottui. En tarkkaan tiedä, mitä tapahtui. Suurin muutos lienee omaan huoneeseen siirtyminen 2,5kk kohdalla. Kaikkien unet parani. Poika oppi myös nukahtamaan itsestään. Iltamaidon jälkeen se vaan kannettiin sänkyyn. Otimme tietyt iltarutiinit eli klo 20 pesut, vaipan vaihto ja pyjama päälle. Sen jälkeen odotettiin, että kitinä alkoi. Se oli merkki väsymyksestä. Siinä kohtaa sitten maitoa ja jätkä sänkyyn, peitto päälle ja pois huoneesta. 95% varmuudella nukahti 5-10min sisään.

Välillä tuli poikkeuksia eli ei nukahtanut. Silloin mentiin huoneeseen, nostettiin syliin ja hyssyteltiin ja takaisin sänkyyn -viimeistään viidennellä kerralla nukahti. Nykyään " riesana" kääntymisen taito eli pojan saa käydä kääntämässä mahalta takas selälleen noin 5krt ennen kuin nukahtaa, mutta edelleen nukahtaa itse ilman että tarvii syöttää/hyssyttää uneen.

Päiväunille nukuttamiseen ollaan keksitty sellainen (toimii varmaan illallakin), että kun meidän mies on sellainen höseltäjä, että tuntuu olevan 110 lasissa koko ajan. Otamme pojan meidän omaan sänkyyn ja itse siihen viereen köllimään. Tutti suuhun, jos syö. Sitten vaan makailee siinä vauvan vieressä, hengittää itse rauhallisesti ja silittelee vauvaa hitaasti. Vaikka vauva höseltää ja kitisee, niin on itse oikein korostetun rauhallinen ja " unettava" -siinä se uni sitten yleensä tulee. Tässäkin tietty edellytyksenä, että vauva väsynyt.

Virkeää vauvaa ei saa millään uneen ja meillä toi virkeystila vaihteli parillakin tunnilla -välillä meni nukkumaan 19.30 ja välillä 22. Nyt yöunille mennään klo 20-20.30 eli rytmi on siinä asiassa löytynyt.

Vierailija
5/7 |
21.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten vasta alkoi nukahtaa itsekseen, siis tarkoitan imetykseen...

Ei ole koskaan tuttia oppinut,eikä tuttipulloa. (Nokkamukista ja lasista on juonut n. 4kk asti ja lasista jo aikaisemminkin.) En näe mitään syytä opettaa vauvaa tutille, jos ei alun parin kuukauden sisään sitä ole oppinut, eikä edelleenkään sitä helpolla itse ekasta tai tokasta kerrasta opi.

En myöskään kannata mitään huutounikouluja. Aina tulee jotain, joka sotkee rytmin, vaikka flunssa, tai vierailu, matka, ja sitten taas samat itkut alusta. Ei meille. Imetän siis uneen, tai kannan, jos ei maito maistu (harvemmin niin enää nykyään).

Vaunuissa meillä nukahtaa itsekseenkin.

Harso on ollut alusta asti mutta ei se mikään ehdoton kapistus ole meillä.

Isompi (2.5v) oppi " unimaidosta" (tuttipullo tosin) eroon vasta kuukausi sitten. Nukahtaakseen vaati aluksi paljon silittelyä, ja rapsutusta. Ehkä se silittely ja rapsutus ja kädestä kiinni pitäminen, ja tiettyjen iltarutiinien toistuminen aina tepsisi nuorempaankin.

Vierailija
6/7 |
21.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ruvettu nukuttamaan niin, että syö rintaa ja on selvästi uninen, jolloin laitetaan pinnasänkyyn. Kitisee hetken ja jää tutkimaan varpaitaan tms. Lähden huonesta pois, ovi on auki ja isompian lasten äänet kuuluvat makuuhuoneeseen. Pian alkaa kitinä ja itku uudestaan, jolloin käyn juttelemassa ja silittämässä. Käännän pojan kyjelleen ja kiehnaa peittoaan ja imee sormiaan yms. Taputtelen hetken pepulle ja menen taas pois. Sama toistuu kunnes poju nukahtaa. Joskus siihen menee 5 minsaa, joskus 15min.

Näin kun on usemapi lapsi niin vauvan pitää pakostikin oppia odottamaan vuoroaan eikä kitinään pysty heti reagoida eikä kannatakaan niin oppii itse nukahtamaan. Suosittelen odottamaan puolen vuoden ikää ennekuin aloittaa itsekseen nukahtamis-yritykset... nyt voi tuntua raskaalta, mutta äkkiä se aika menee. Vauvalle voi tulla kammo koko pinnasänkyä kohtaa, jos ei ole valmiuksia nukahtaa itsekseen... on toki vauvoja jotka oppivat nukahtamaan pieninäkin, mutta näin meillä on toimittu :)

Vierailija
7/7 |
22.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika nukahtaa usein istuimeensa, kun heijataan. Tai sitten keinutellaan yhdessä, poika sylissä. Pystyasento tuntuu helpottavan varsinkin,jos mahavaivoja. Illalla ei ylees nukahda rinnalle, öisin kylläkin. Usein nukahtaessaan imeskelee harsoaa ja/tai nyrkkejään. Ikää 4kk ja tutti ei kelpaa lainkaan, vaik yhä uudelleen tarjoan. Joskus nukahtaa omaan sänkyynsäkin noin vain ilman kommervenkkeja. Tämä on sinällään ihmeellistä, kun isosisko (2v4kk) on koko ikänsä ollut nukutettavaa mallia, vaikka tuttia söikin. Poika ei myöskään herää siirrossa omaan sänkyyn, siskonsa heräs aina.