Onko sinkistä oikeasti apua flunssaan? kokemuksia?
siis helpottaako oireita tai lyhentääkö flunssan kestoa?
Kommentit (10)
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 01:05"]
Kannattaanyt kuitenkin muistaa, että flunssa silloin tällöin on kehon luonnollinen tapa poistaa kuona-aineet kehosta, luonnollinen puhdistuminen limakalvoille jne..
[/quote]
Mistä noin olet kuullut? Kuulostaa kyllä mielenkiintoiselta.
3, olen opiskellut aika paljon vuosien saatossa ihmiskehoa, ravintoa ja ravintoaineiden vaikutusta terveyteen. Ihmiskeho on luonnontuote, sitä ei mikään lääkefirma voi muuksi muuttaa, ja aika pienistä asioista saa ison muutoksen, kun katsoo mitä syö, =)
Mutumutumutumutu...
Erään meta-analyysin mukaan pureskeltuna otettu sinkki voi lyhentää flunssan kestoa 42 % mikäli se on purutablettivalmisteessa asetaattisuolana, hoito on aloitettu 24 h sisällä oireiden alkamisesta ja annostus on vähintään 75 mg/vrk. Muilla sinkin suoloilla flunssan kesto väheni noin 20 %. Vaikutusmekanismi on epäselvä, mutta tiedetään että sinkki estää rinoviruksen (=flunssaa aiheuttavat virukset) monistumista in vitro (=koeputkessa).
Hemilä H. Open Respir Med J 2011;5:51
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21769305
Anyway, vaikutus näyttäisi olevan vahvasti annosriippuvainen. Sinkin mahd. haittavaikutukset (vatsaoireet, paha maku suussa) on myös syytä muistaa. Tuolla päiväannostuksella sinkin saanti menee reilusti yli saantisuositusten, mutta käytön onkin tarkoitus olla lyhytaikaista. Flunssan estoon sinkistä ei ole hyötyä.
TL;DR: purutablettina, mieluiten asetaattisuolana, väh. n. 75mg/vrk, viim. 24h oireiden alkamisesta, laske/poista annos(ta) jos haittoja ilmenee.
Eipä ole muuten tullut vielä Suomessa vastaan pureskeltavaa sinkkivalmistetta, jossa sinkki olisi asetaattisuolana. Muihin sinkkiyhdisteisiin tyytyessä 20 % vähennys sairastusajassa ei kuulosta kovinkaan järisyttävältä. SIlti monet käyttävät. En suosittelisi vatsavaivaisille.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaanyt kuitenkin muistaa, että flunssa silloin tällöin on kehon luonnollinen tapa poistaa kuona-aineet kehosta, luonnollinen puhdistuminen limakalvoille jne..
Höpöhöpö.
Nykytietämyksen perusteella sairastamisesta ei ole mitään hyötyä, päin vastoin runsaat lapsena sairastetut infektiot voivat altistaa astman puhkeamiselle. Viruksia vastaan tulee vain lyhytkestoinen suoja ja virukset muuntuvat nopeasti.
Imeskelytabletteina se sinkki, ei se vatsassa enää tehoa. Vaan nielussa.
Minulla on sellainen sinkkiasetaattisuihke nyt kokeilussa, heti ensimmäisenä päivänä aloin sitä suihkutella kurkkuun parin tunnin välein. Tuntuu ettei kurkku ole niin kipeä kuin yleensä, muutoin on kyllä flunssainen ja kipeä olo. Toivottavasti toipuisin tuolla nyt normaalia nopeammin!
Up, onko kukaan muu kokeillut sinkkivalmisteita?
Olen kokeillut imeskelytabletteja vajaan vuoden. Aloitan heti kun tuntuu pientä flunssaoiretta, otan 3-4 tbl/pv. Minulla on yleensä flunssa 1-2kk välein paitsi keskikesällä. Nyt on ollut vain yksi kunnon flunssa siitä kun aloitin tän. Muut on olleet lieviä ja oireet hävinneet parissa päivässä. Mulla on siis toiminut tai sitten tämä on sattumaa, mikä voi tietysti hyvin myös olla syynä.
Joidenkin tutkimusten mukaan sinkki ja c-vitamiini lyhentävät flunssan kestoa ja saattavat jopa ehkäistä sitä.
Sinkkiä pitää olla kehossa aina.... mutta joo, niillä joilla sitä ei ole, voi helpottaa.