Vauvan suuri painoarvio
Kävin rv 26 lopulla rakenneultrassa ja sikiön painoarvio oli 1448g(!). Olen itse pienikokoinen, samoin lapsen isä. Vauva on poika ja on alusta asti arvioitu isohkoksi. Pelkään että olen onnistunut lihottamaan vauvan tai saanut raskausdiabeteksen ): Onko kellään kokemuksia siitä, että vauvan paino olisi ollut yli painokäyrän suunnilleen samalla tavoin ja mikä on ollut syynä? Näkeekö mistään onko vauvasta tulossa pitkä vai pullea?
Kommentit (5)
Raskausdiabetes voi olla ilman että esim. pissassa näkyisi. Hiilareiden määrää kannattaa vähentää. Suolalla ei niin ole merkitystä, mutta toki liika suolakaan ei ole terveellistä.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 23:36"]
Raskausdiabetes voi olla ilman että esim. pissassa näkyisi. Hiilareiden määrää kannattaa vähentää. Suolalla ei niin ole merkitystä, mutta toki liika suolakaan ei ole terveellistä.
[/quote]
Mä kävin kummassakin raskaudessa sokerirasituksessa, lähinnä lääkärin mieliksi kun painoarviot olivat niin suuria.
t: 2.
Ap. Olen osallistunut sokerirasituskokeeseen vapaaehtoisesti ja ensimmäisessä sokerit olivat oikein hyvät, toisesta ei vielä ole tullut tuloksia. Painoni oli ennen raskautta normaalin ylärajalla...
Mut lähetettiin painoarvioon, koska sf-mitta oli suuri. Epäiltiin suurikokoista vauvaa. Ultratessa selvisi, että vauva on itseasiassa normipainoinen, mutta pitkä. Mittasivat mahan ympäryksen ja reisiluun, näistä sit antoi arvion. Tyttö olikin syntyessään 54cm ja painoi 3520g.
Mä olen kuullut, että vauvan paino on aika lähellä sitä, mitä vanhempien painot on olleet.
Noin se oli meillä ainakin, molempien lasten painoarviot on olleet aika huikeita, ja ihan sellaisia kunnollisen vauvan kokoisia (4200 g ja 4600 g) on sitten putkahtanutkin ilman mitään raskausdiabeteksia ja normaalilla ruokavaliolla. Ilman sokeriherkkuja tms. siis. Molemmat, sekä minä ja lasten isä siis, ollaan painettu myös vähän päälle 4000 g syntyissämme.
Ja jos neuvolassa epäilisivät sulla olevan raskausdiabetes, sut olisi laitettu jo sokerirasitukseen, etkä sä voi lihottaa vauvaa kuin syömällä ihan törkeästi suolaista ja sokerista mönjää.