Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nokkosihottuma ja järkyttävä kutina!

Vierailija
01.10.2020 |

Hei, apua. Jostain syystä minulle on tullut viikon sisällä nokkosihottumaa eri puolille kehoa ja viime yö oli kutituksen takia aivan hirveä :( Kerrotteko minulle kokemuksianne, miten tästä kamalasta vaivasta pääsee eroon ja miten kutinaa voi lievittää? Tehokkaimmat voiteet, lääkkeet?

Tiedän että tämän aiheuttaja pitää löytää, sitä yritän tässä samalla kartoittaa. Pari viikkoa sitten vaihdoin shampoon ja hoitoaineen, se on yksi vaihtoehto. Mulla on ennestäänkin ollut hajusteallergiaa mutta ei missään nimessä tällaisessa määrin. Lisäksi ostin pari viikkoa sitten uudet housut joita olen pitänyt, olisiko niissä ollut formaldehydiä (pesin ne kyllä jo) mutta ihottumaa on eniten jaloissa, olisiko tämä sitten syy.

Aivan kamala vaiva, toivottavasti tämä loppuisi äkkiä :(

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergialääke, histec tms auttaa mulla.

Vierailija
2/23 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Atarax on yleensä se viimeinen keino päästä pahasta kutinasta eroon, tarvitsee reseptin.

Sitä ennen voi tosiaan kokeilla antihistamiineja ja kortisonivoiteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ollut jo kohta kuukauden. Kortisoni on ainoa joka minulle auttaa. Kiva kun on ihan pilkullinen yrittää saada jokaiseen pilkkuun kortisonia. Mietin jo valohoitoon hakeutumista se on aina auttanut aiemmin. 

Vierailija
4/23 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ehdottomasti kokeilla suun kautta otettava antihistamiini, niitä saa käsikauppalääkkeenä montaa merkkiä. Itselle tehokkain käsikauppavalmisteista Kestine Lyo.

Vierailija
5/23 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kesti aikanaan pari viikkoa, sitten alkoi jo huuletkin turvota. Sain Prednisolon tabletteja ja niillä se lähti.

Vierailija
6/23 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli muutama vuosi sitten yllättäen nokkosihottumaa eri puolille kehoa. Se puhkesi ilman varoitusta ja hetkessä iholle nousi laajat kohoumat jotka kutisi aivan järkyttävästi. En koskaan ole kokenut sellaista kutinaa, ja se tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta. Kerran kesken työpäivän paukamat nousi alavatsalle, todella alas, ja jouduin puoliksi juoksemaan vessaan että pääsin raapimaan, koska en tietysti siitä kohtaa voinut raapia kaikkien nähden. Mutta apteekista ilman reseptiä saatavat allergialääkkeet auttoi, eikä nämä lehahdukset ole onneksi nyt pitkään aikaan uusineet. Se kutina on kyllä jotain aivan uskomatonta.

Vierailija
7/23 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollut samaa vaivaa keväästä asti, joskin itellä taustalla myös hankala atopia. Mulla on parhaiten auttaneet apolar-voide ja pillereistä desloratadine actavis ja kestine lyo. Näillä näkyvä ihottuma on selvästi vähentynyt, joskin niitäkin alueita kutittaa edelleen missä ihottumaa ei näy (ellen raavi tai vaatteet ärsytä kohtaa). Toivottavasti löydät apua eikä vaiva pitkity, tosi ahdistava vaiva tämä!

Vierailija
8/23 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhannet kiitokset neuvoistanne! Ihan järkyttävää tämä on, etenkin kutina kainaloissa on jotain ihan käsittämätöntä ja tekisi mieli raapia täysillä. :(

Vierailija
9/23 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla toimi xyzal parhaiten

Vierailija
10/23 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei vaan ole syyhypunkki, varmista myös se.

Vierailija
11/23 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Atopiaa hoidetaan kortisonilla ja perusvoiteilla. Ongelma itselläni on että perusvoiteet eivät sovi iholleni eivät mitkään eivätkä koskaan ole, edes lapsena sopineet. Jos laitan perusvoidetta aktiiviseen atoppiseen ihottumaan, se ei parane ollenkaan vaan tulehtuu ja pahenee. Sitten joutuu kierteeseen ettei voi käydä suihkussa kunnolla kun kastuminen aukaisee parantumisvaiheessa olevan ihottuman, eikä siten halua hikoillakkaan. Nopea kriittisten alueiden pesu onnistuu. Ja raapia ei tietenkään saa.

Mutta pointtini on että aina kun laitan perusvoidetta se pahentaa minulla tilannetta. 

Vierailija
12/23 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaksi kertaa ollut krooninen nokkosihottuma. Ekalla kerralla kesti n. 9kk, toisella n. 1,5 vuotta.

Nokkosihottuma johtuu häiriöstä syöttösoluissa jotka alkavat vuotaa ja vapauttavat myös esim. histamiinia. Tästä johtuu ne näppylät ja kutinat. Siksi antihistamiini ja mm. kortisoni voivat auttaa. Myös erilaisia muita lääkkeitä on olemassa jos tilanne on tosi paha. Montelukastia kokeiltiin, mulal ei auttanut sekään. Parhaiten mulla toimi Atarax ja tavallinen setiritsiini. Itsellä Kestine ei auttanut yhtään, eli kannattaa kokeilla monia eri valmisteita. Suosittelisin lääkärikäyntiä jos ei ala pian helpottaa. Ja Atarax tarvii reseptin. Antihistamiinia söin todella reilusti lääkärin valvonnassa, nelinkertaisen annoksen normaaliin verrattunna, mutta tätä ei saa kokeilla omin päin. Jos tilaan liittyy vatsavaivoja, voi kokeilla myös Ranixalia (saa ilman reseptiä apteekista). Vatsassa on myös näitä histamiinireseptoreita, tyyppiä H2 vs. H1-tyyppi jota on ihossa. Normaalit antihistamiinit auttaaa H1-reseptoreihin, H2 tarvii oman lääkkeen, esim. sen Ranixalin.

Häiriön syöttösoluissa voi aiheuttaa monikin asia, mm. allergia tai stressi. Jos tilanne kroonistuu, useimmiten mitään syytä ei löydy.

Jos tilanne ei ala helpottaa pian, kannattaa tarkistaa ruokavaliosta paljon histamiinia sisältävät ruuat pois. Eivät ole aiheuttaja, mutta helpottavat oireilua. Tällaisia aineita ovat esim. alkoholi, juusto, tomaatti, kala, erityisesti tonnikala on todella paha. Googlaamalla löytyy histamiinia sisältävistä elintarvikkeista lisää tietoja, jos sitä tarvii. Mulla auttoi tää ruokavaliohomma todella paljon. Kun oireet loppui, kaikkea on voinut taas syödä. Lisäksi tulehduskipulääkkeet voi pahentaa oloa, esim. aspiriini, burana, ketoprofeeni. Saunaa kannattaa vältellä.

Nämä tiedot on kotoisin erikoislääkäriltä ja oman tiedonhaun perusteella.

Vierailija
13/23 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vaihdoin dödön miesten rexonaan ja kutina loppui kainaloista.

Huomasin myös yllättäen paprikan aiheuttavan kutinaa.

1% hydrokortisonivoide÷histek auttoi.

Vierailija
14/23 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitin työterveyshuoltoon ja sain Prednisolon ja Atarax reseptit. Pitäkää peukkuja että auttaisi :(

Vierailija
15/23 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön pitkäaikaissairauteeni lääkettä. Olen syönyt jo 30 vuotta ja syön lopun ikääni. Valitettavasti olen vuosien mittaan allergisoitunut lääkkeelleni, ja lääkeaineallergia ilmenee voimakkaana nokkosrokkona. Kutinaa, lehahtavia kuumottavia isoja laikkuja, hiukan jos koskee johonkin niin pysyy muutaman tunnin suuri punainen jälki jne. Syön tähän vaivaan Heinixiä, jota otan joka päivä yhden tabletin, ja urtikaria pysyy poissa. Koska syön sitäkin nähtävästi aina ja ikuisesti, minulla on siihen vuosittain uusittava resepti, jotta saan sitä 100 tablettia kerralla eikä tarvitse käydä kerran viikossa hakemassa uutta satsia. Sitä saa kyllä siis ilman reseptiäkin.

Suosittelen siis minäkin ostamaan reseptitöntä antihistamiinia. Parin päivän päästä helpottaa. Jos ei helpota, mene lääkäriin.

Vierailija
16/23 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole allergiaa tai atopiaa niin voi olla kyseessä sama kun itsellä eli hiivaihottuma. Lehahatelee mulla ja rauhoittuu vuorokausissa ruokavalion siistimisen jälkeen. Hiivavoiteet myös auttaa mutta tärkein on se ravinto. Kokeile tätä siis jos nuo nykyiset lääkkeesi eivät auta. Googlaa hiivasyndrooma.

Vierailija
17/23 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soitin työterveyshuoltoon ja sain Prednisolon ja Atarax reseptit. Pitäkää peukkuja että auttaisi :(

Prednisolon muuten saattaa ärsyttää vatsaa ihan hirveästi, eli jos on taipumusta närästykseen, ota seuraksi joku vatsansuojalääke jota saa ilman reseptiä. Vaikka Somac tms. Pyydä apua farmaseutilta.

Vierailija
18/23 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on nyt toista kertaa. Ekalla kerralla kesti 1,5vuotta ja nyt on kestänyt yli kolme vuotta. Kortisoni auttaa, mutta sitä en voi syödä yhtä kuuria pidempään. Tulee masennusoireita, nälkä ja väsymys.

Antihistamiinia menee 4 tablettia päivässä ja syytä ei ole löytynyt. Kemikaalit on poistettu ruokavaliosta ja pesuaineista parhaan mukaan, se tuntuu parantavan tilannetta. Samoin hyvä ilmanvaihto ja sopiva sisäilman lämpötila auttaa, kuuma pahentaa minulla. Viimeisen vuoden aikana on tullut pari tuollaista pahempaa kohtausta, alkuun niitä oli viikoittain. Välillä silmät turvonneet umpeen ja huulet näyttää siltä, kun olisin käynyt epäonnistuneessa operaatiossa.

3-5 vuodessa yleensä krooninen urtikaria helpottaa, toivotaan, että niin käy minulle. Tsemppiä kaikille tämän kanssa kamppaileville.

Vierailija
19/23 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuo alkaa. Voiko tulla ns ihan yks kaks. Missä kohdin kutisee eniten ja onko juuri iltaisin. Kävin lääkärissä ja mietin onko syypunkki. Itselläni ei käsissä eikä ranteissa. Alkaa heti suihkun jälkeen. Sain kortisoni rasvan ja jonkun antihistamiinin. Vatsalla on esim pieniä pisteitä. Ensi viikolla menen yksityiselle jos kutina ei lopu. 

Vierailija
20/23 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nokkosrokolle on tyypillistä, että turvonneet punaiset ihottuma-alueet vaihtavat paikkaa vuorokauden kuluessa. Mulla on ollut yhden kerran ja kesti 4 päivää. Neljäntenä päivänä tuli myös järkyttävää turvotusta kasvoihin, ranteisiin ja kämmeniin ja jalkateriin. Turvotus kesti noin vuorokauden. Syy jäi epäselväksi. Antihistamiinia söin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kolme