Kuka voi saada henkilön hoitotietoja sairaalasta?
Kuka voi saada soittamalla tietoja jonkun henkilön hoidosta tai terveydentilasta?
Minulla on tilanne, että äitini soittelee ja kyselee vaikka emme ole väleissä. Mitä tietoja hän saa, jos en ole erikseen kieltänyt että hänelle ei saa luovuttaa tietoja? Luetaanko potilaan äiti aina lähiomaiseksi, vaikka häntä ei ole merkitty lähiomaiseksi papereihin?
Tuleeko minun toimittaa erillinen kielto tietojen luovutuksesta?
Kommentit (7)
Kuka vaan, joka hallitsee vähän tietotekniikkaa ja jolta irtoaa muutama kymppi rahaa hoitajille tiedoista. Miten te luulette että Seiskan toimittajat hankkii omat tietonsa? Niillä on sairaaloissa, poliisissa ym. "vasikoita" joille maksetaan kun ilmoittavat julkkisten hoidoista ja rikoksista.
Tietojen luovuttaminen on oletusarvoisesti kiellettyä. POikkeus tästä on, jos olet esim. koomassa, silloin ne kertoo lähiomaisille, paitsi jos on syytä olettaa, että kieltäisit, jos pystyisit. Lähde: http://www.hus.fi/potilaalle/potilaan_oikeudet/potilaan-oikeus-tietoon/potilastietojen-antaminen-lahiomaisille/Sivut/default.aspx
sinun kannattaa pyytää että merkitsevät papereihisi ettei tietoja luovuteta äidille.
Entäs se henkilö joka on merkitty lähiomaiseksi? Mitä tietoja hänelle kerrotaan? Kaikkiko? Vai onko se vaan siltä varalta jos sattuu jotain?
Asiakkaan omaiset ja läheiset ovat asiakkaan tietoihin nähden sivullisia ja heille voidaan pääsääntöisesti luovuttaa asiakastietoja vain asiakkaan kirjallisella suostumuksella. Kirjallisesta suostumuksesta tehdään merkintä asiakasrekisteriin yleensä hoitosuhteen alkaessa.
Potilas voi pyytää salattavaksi tiedon sairaalassa olostaan läheisiltään ja muilta sivullisilta. Tieto tulee viedä tietojärjestelmään niin, että osastolla puhelinpalvelua hoitavat eivät tietoa paljasta (esim. osastolla olevien potilaiden näytöllä ao. potilaan kohdalla salassapitomerkintä). Keskitetyille neuvontapisteille ei välity tietoa potilaasta.
Kaikki, jotka tietävät sotusi, osaavat pyytää tietojasi.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 19:31"]
Kuka voi saada soittamalla tietoja jonkun henkilön hoidosta tai terveydentilasta?
Minulla on tilanne, että äitini soittelee ja kyselee vaikka emme ole väleissä. Mitä tietoja hän saa, jos en ole erikseen kieltänyt että hänelle ei saa luovuttaa tietoja? Luetaanko potilaan äiti aina lähiomaiseksi, vaikka häntä ei ole merkitty lähiomaiseksi papereihin?
Tuleeko minun toimittaa erillinen kielto tietojen luovutuksesta?
[/quote]
Mitään ei luovuteta, kun siitä on erikseen mainittu. Jos äiti ei ole lähiomainen, etkä ole merkinnyt häntä lähiomaiseksi potilastietolomakkeeseen, hänelle ei saa antaa mitään tietoja.