Muuttuiko työsi etätyöksi? Palaatko enää toimistolle? Luopuuko työnantajasi tyhjistä tiloistaan?
Mä veikkaan ettei me palata etätöistä enää ikinä normaaliin arkeen. Mun firman piti muuttaa Triplaan mutta me ei muuteta minnekään, kun työt sujuu etänänkin.
Työnantaja kertoi et me säästetään näin toimimalla 40 000 euroa kuukaudessa, kun ei tarvita toimitiloja, ei arkipaikkoja, ei sähköä tai vettä, eikä siivoojia.
Kommentit (15)
Etätyö on tullut jäädäkseen. Olihan siitä osviittaa jo aiemmin, mutta korona on puskenut tämän ideologian huolella läpi. Uudet toimitilat alkavat olla pieniä pistäytymispaikkoja, joissa kellään ei ole enää omaa huonetta, vaan niitä käyttää paltsuun tulijat. Ihmiset muuttavat maalle ja keskustat autioituu. Se alkaa vaikuttamaan myös palveluihin. Muutenkaan palaverihuoneet on käytössä, kun ihmiset voivat olla netin välityksellä. Itse teen töitä kotona paljon tehokkaammin. Ennen saman työmäärän tekemiseen meni se 8h ja nykyään 5h. Teen hommani ja vähän ylikin n. klo 14 saakka ja sitten aloitan ruokatunnin. Tykkään hirmusti tästä uudesta järjestelystä.
Kunpa. Päiväkodit eivät toimi etänä.
Kuinka iso yritys ap, kun säästöt on noin mittavat?
Minä teen nyt ja haluaisin jatkossakin tehdä joustavasti sekä etä- että lähitöitä. Molemmissa on hyvät puolet. Toimistolla on kiva käydä välillä, koska tykkään työkavereistani ja tietyt työtehtävätkin siellä hoituvat helpommin. Harmittaa, jos toimistoista luovutaan kokonaan, mutta ymmärrän tietysti että niitä ainakin kannattaa supistaa.
Siirryin täysin etätyöhön (koulutusala) mutta palaan varmaan toimistolle kunhan se on mahdollista. Pidemmän päälle uskon, että etätyötä aletaan soveltaa laajemmin ja henkilökunnan työtiloja karsitaan.
Etätyöt tuli jäädäkseen. Tehokasta työskentelyä. Työnantajalle että tekijälle vain säästöjä etätyöstä. Entiseen ei paluuta.
Meidän uudet toimitilat oli jo rakenteilla, ja oltiin kaikki huolissaan, miten me mahdutaan sinne, ja miten työrauha. On siis moderni monitilatoimisto, etkä kellään nimettyä työpistettä. Nyt on helpottanut, kun moni ajattelee, että saa ainakin suuren osan viikosta tehdä kotoa.
Mun mies on tehnyt samanlailla jo vuosia, käytännössä hän käy kotitoimistollaan kerran kahdessa viikossa, ja pääkonttorilla kerran kuussa. Hänen työnantaja on voinut supistaa toimitilat ja autopaikat ihan minimiin, ja säästää valtavasti.
Kesäpaikasta on tullut etäpiste, tärkeimpiä varaosia matkassa. Usein vikakeikka onnistuu käymättä konttorilla. Helpottaa elämää, mutta yksinäisyys saa höpöttämään huoltiksen baarissa ,jos sattuu toinen
alan konkari paikalle.
Meillä on tehty etätöitä jo ennen pandemiaakin. Toimistotilatkin löytyy, mutta siellä on vain osalle työpisteet. Omia työpisteitä ei enää ole kenelläkään.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka iso yritys ap, kun säästöt on noin mittavat?
Iso yritys on ja tilat hyvällä paikalla Helsingin keskustassa.
Musta tuntuu etten halua palata toimistolle.
Mä sauvakävelen aamulla pienen lenkin. Jos on kiva sää, voin olla kokouksessa läheisessä puistossa.
Käyn syömässä läheisissä ravintoloissa. Tässä on kiinalainen, nepalilainen, yksi vegepaikka ja juuri aloittanut turkkilaisten omistama lounaspaikka.
Töitä teen 8 tuntia ja pystyn rytmittämään päivän kivasti.
Joskus saatan livahtaa kampaajallekin, mutta sellaista se on
Etätyöt ovat tulleet jäädäkseen. Enää ei tarvitse kuunnella typerien mammojen juoruilua ja kaakatusta toimistolla eikä ADHD-pellejen kahvituntiraporttia pihatöistä mitä ovat viikonloppuna tehneet. Aivan mahtavaa, en halua toimistolle enää koskaan.
Kaipaan vähän työpaikan kahviautomaattia.
En kaipaa työpaikan naisten vessaa, enkä ruokatunteja siellä.
Ketähän ne kyttääjät nyt kyttää
Vierailija kirjoitti:
Minä teen nyt ja haluaisin jatkossakin tehdä joustavasti sekä etä- että lähitöitä. Molemmissa on hyvät puolet. Toimistolla on kiva käydä välillä, koska tykkään työkavereistani ja tietyt työtehtävätkin siellä hoituvat helpommin. Harmittaa, jos toimistoista luovutaan kokonaan, mutta ymmärrän tietysti että niitä ainakin kannattaa supistaa.
Kuinka monen työpaikka maksaa etätyöajan lounaat?
Onko ruokalippu tms käytössä?
Meillä osa porukasta haluaa käydä toimistolla, lisäksi 5 vuoden vuokrasoppari... Itse haluaisin siirtyä etätöihin pysyvästi, paljon helpompaa keskittyä kun on oma hiljainen työhuone avokonttorin sijaan, omaa aikaakin jää enemmän kun ei tarvitse ruuhkissa roikkua.