Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

2kk vauva ei nuku

Vierailija
30.09.2020 |

Poikani on ollut syntymästään asti vähäunisempi kuin mitä keskiverrosti tämän ikäiset ovat. Viime viikon tehoimupäivät tuntuivat vievän vhäisetkin unet.. Silloin vauva nukkui päivällä 2x30 min ja yöllä satunnaisia 30min pätkiä. Olen huolissani vauvan unen vähyydestä, mutta neuvolan täti ja kaksi lääkäriä eivät ole olleet moksiskaan, sanovat vain että kyllä vauva nukahtaa kun on väsynyt.. Mutta luulisi nyt että tämänikäinen ON väsynyt noin pienillä unilla :/ Eilen sain kovalla hyssyttelyllä nukkumaan monet päikkärit ja yökin meni ihan ok, mutta tänään taas klo 12-21 välillä nukkui 2x15 min, ihan HULLUA, eikö? Vai onko tää vain joku vaihe, onko kellään vastaavaa käynyt? Vauvaa koitin tänäänkin saada kuusi tuntia putkeen nukahtamaan pimeässä huoneessa, white noise taustalla ja muutenkin hyvät olosuhteet nukkumiselle.. Mutta ei nukkunut kuin ne pari 15min pätkää. Sitten kokeilin vaunulenkkiö eikä sekään auttanut, nyt tosiaan nukahti klo 21. Onkohan vauva yliväsynyt kun ei nuku vai voiko näin pieni vain luontaisesti olla näin vähäuninen :/

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että on nälkäinen. Syötkö itse tarpeeksi? Osta imetysteetä, jotta saat maidon määrä lisääntymään kunnolla. Tuo tiheä imu liittyy juuri tuohon, että vauva ”tilaa” lisää ruokaa, mutta jostain syystä kroppasi ei pysy perässä.

Vierailija
2/14 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo joo on sulla vaikeampaa kuin meillä muilla. (lopetin lukemisen ekaan lauseeseen)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä hiton keskivertoisesti? 

Vierailija
4/14 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö alkoi nukkumaan kokonaisia öitä vasta 11kk iässä. Sitä ennen yöunet oli max. 2h mittaisia. Jatkuvasti piti rampata tytön luona yöllä. Päivällä nukkui ihan hyvin kolmet päikkärit. Ei vauva vähäunisuudesta kärsi. Kyllä se nukkuu sen minkä tarvii. Eihän vauva määräänsä enempää syökkään.

Vierailija
5/14 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on käynyt.

Vierailija
6/14 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan normaalilta. Missä isä? Ja miten vuorottelette hänen kanssaan?

Vierailija
7/14 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

nukkuuko edes tissille jos yrität nukuttaa viereesi sänkyyn? mun poika on aina nukkunut vain jos olen vieressä, muuten herää just vartin tai puolen tunnin päästä. toki nyt vuoden ikäisenä rupeaa olemaan vähän vaikeampaa, pitäisi pitää unikoulu mutten ole raaskinut. mutta parikuinen on kuitenkin tosi pieni ja kaipaa turvaa.

Vierailija
8/14 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tyttö alkoi nukkumaan kokonaisia öitä vasta 11kk iässä. Sitä ennen yöunet oli max. 2h mittaisia. Jatkuvasti piti rampata tytön luona yöllä. Päivällä nukkui ihan hyvin kolmet päikkärit. Ei vauva vähäunisuudesta kärsi. Kyllä se nukkuu sen minkä tarvii. Eihän vauva määräänsä enempää syökkään.

Jep, ja mun lapsi on 20v eikä nuku vieläkään kokonaisia öitä, joten kaikki ei nuku niitä koskaan.

Vierailija
9/14 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On nälkäinen. Lisää rukaa.

Anna vauvahierontaa. Öljyät ja sivele ihoa kauttaaltaan. Lämmin huone ja rauhallinen musa, älä itse nukahda. Lapsi voi olla myös jännittynyt.

Katsookin voi auttaa. Sain tyttäreni nukkumaan kapaloinnilla pari tuntia kerralla. Neuvolasta tai netistä löytyy kapalointi ohjeita.

Jaksamisia sinulle❤💤

Vierailija
10/14 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vauva ei nuku, jokin on hänen käsittelyssään mitä todennäköisemmin toisin, kuin hän haluaisi. Ja jos se käsittely menee liiaksi yrittämiseksi, vauva ei pysty enää rentoutumaan ollenkaan.

Pimeys ja white noise kuulostaa turhan luonnottomalta... täysin pimeä ei ole hyvä nukahtamiseen, hämärä on. Vauvan ei tarvitse ehdollustua ääniin, jos asiat ovat muuten riittävän hyvin.

Nukuta muutama viiklo vaikka rinnalle, niin ettei vauvaa tarvitse YHTÄÄN siirtää. Tai keikuta kantokopassa vaikka puoli tuntia kerralla - tai mitä ikinä vaatiikin.

Nyt on tärkeää ruveta oikeasti menemään vauvan ehdoilla, ettei aivoihin vakiinnu mitään poikkeavaa.

Vaikka vauva ei itke yhtään (?), hän kaipaa nyt jotain ihan perusjuttua.

Vierailija
11/14 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, jos leikitte vauvan kanssa, LOPETTAKAA SE.

Vierailija
12/14 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vauva muuten itkuinen? Tuntuuko, että haluaisi nukkua, mutta ei pysty? Jos on kovin itkuinen, syynä voi olla koliikki, joka on tuossa iässä juuri pahimmillaan. Itselläni on kaksi koliikista kärsinyttä poikaa, he ovat jo kouluiässä.

Koita päivisin saada aikaan rytmi, eli lähdet kahdelle n. 1,5h mittaiselle vaunulenkille aina samoihin aikoihin. Esim. klo 9 ja sitten klo 14 tms. Syötä vauva sitä ennen, röyhtäytä ja vaihda vaippa. Kokeile auttaako tutti unen saantiin. Joku lapsi rauhoittuu kapaloon tai makuupussiin. Omat vauvat tykkäsi kypärämyssystä jostain syystä.

Ota itselle mukaan termariin kuumaa mehua tai kaakaota evääksi. 

Jos tuntuu, että lapsi on nälkäinen,  kokeile auttaisiko korvike. Apteekista sai ainakin ennen semmoista Almironia, joka sopii herkkävatsaisille lapsille. Tiedän, että osa äideistä raivostuu tästä, mutta vauva ei oikeasti tee kuolemanväsyneellä äidillä yhtään mitään. Siihen verrattuna korvike on pienempi paha. Esikoisen vauva-aikana olin niin uupunut, että melkein tosissani meinasin lykätä vaunut ja itseni rekan alle, eli tiedän tasan tarkkaan, mitä tarkoittaa uupumus. Eli korviketta voi ja saa kokeilla myös. 

Muista röyhtäyttää yöllä lapsi aina syöttämisen jälkeen. Jos sitä ei tee, lapsi herää pian, kun vatsassa on ilmaa. Eli syötön jälkeen lapsi olkapäälle ja kävelyä, kunnes lapsi röyhtäisee.

Joku lapsi nukkuu parhaiten omassa huoneessa, sitäkin voi kokeilla. 

Nuorempi lapseni rauhoittui kuin taikaiskusta siinä vaiheessa, kun hänelle sai jo antaa kauraa. Pari päivää kaurapuuroa, niin lapsi oli kuin toinen ihminen. 

Jos asut Helsingissä, niin mä voin tulla auttamaan.

Vierailija
13/14 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kanssa tällainen vaihe ja siihen auttoi rytmitys ja herättäminen. Herätetään jos nukkuu yli aikaa, jotta uni kääntyy yön suuntaan. Eli alettiin noudattaa aikatauluja en nyt muista mitä tarkalleen mutta ton ikäselle oisko 30min-1h hereillä ja 2-2,5h nukkuu. Tarjoa unta laittamalla sänkyyn ja venytät aina reagointiaikaa. Le pause käyttöön. Vauva pääsi viikossa rytmiin kiinni ja oli hereillä tyytyväinen ja kun tietty rutiini toistuu alkoi ehdollistua ja mennä itse nukkumaan kun tuli tietty kellonaika. Vauva alkoi selvästi rentoutua kun huomasi, että heräämisen jälkeen ja ennen nukkumaan menoa tapahtui samat asiat. 

Rytmittämällä alkoi nukkua täysiä yöunia (19-7) 10 viikon iästä ja nukkuu edelleen koko yön 8kk iässä. Hampaat ym. eivät ole vaikuttaneet yöuniin.

N30

Vierailija
14/14 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

13 lisään vielä, että meillä vauva pääsi kuivumaan sairaalassa, kun ei uskottu ettei maitoa tule, joten tästä vauvalle jäi paniikki, että tuleeko sitä ruokaa ja siksi ei uskaltanut nukkua (näin tulkitsen). Rytmissä sai aina ruokaa tietyin välein niin rentoutui myös siihen, että vatsan saa täyteen, eikä tarvinnut arpoa tai varmistusitkeä ruuan perään.

N30