Kuka uskaltaa käydä kuntosalilla ja jumpissa?
Jonkun tutkimuksen mukaan k-sali ja ryhmäliikuntatunnit ovat korkeimman koronariskin paikkoja, kuten yökerhot ja pubit.
Kommentit (36)
Pidin keväällä/alkukesästä melkein puolen vuoden tauon koronan vuoksi. Nyt en enää aio jäädä salilta pois kuin äärimmäisen pakon edessä. Kuihduin silmissä, vaikka yritin kotona treenata sen minkä pystyin. Pyrin mahdollisuuksien mukaan käymään salilla silloin, kun siellä on vain vähän porukkaa. Salini on todella iso ja väljä muutenkin. Desinfioin laitteet ennen ja jälkeen käytön. Pesen kädet ennen ja jälkeen treenien, usein myös siinä välissäkin. Ja tietenkin treenaan vain terveenä.
Pidin huhtikuussa taukoa kuntosalista, mutta nyt olen päättänyt, että käyn niin kauan kuin mahdollista (eli sairastun, joudun karanteeniin tai kuntosali suljetaan). Tiedän että sieltä on riski saada tartunta, mutta pidän riskiä kuitenkin kohtalaisen pienenä ja olen valmis sen ottamaan. En halua lopettaa itselleni tärkeintä harrastusta, josta saan niin paljon hyötyä sekä henkisesti että fyysisesti. Yritän toki minimoida riskit omalla käyttäytymiselläni (käyn hiljaisina aikoina, turvavälit, käsihygienia), mutta jos silti tartunnan saan, niin hyväksyn asian.
...ja niin se covid jatkaa leviamista, kun urheilijat on niin terveita eika niihin mikaan tartu.
Juu koko ajan olen käynyt kuntosalilla. Eihän siellä juuri ketään ollut keväällä, nyt on ihan normaalisti. Joogassa käyn myös. En pelkää. Muutenkin elän ihan normaalisti, koska korona ei näytä olevan mitenkään erityisen vaarallinen eikä tartu helposti. Tietysti kädet pesen kuten aina, en silti halua mitään tauteja saada ja enpä ole mitään sairastanutkaan varmaan 20 vuoteen. En edes ajattele koko koronaa, keskityn terveyteen, en sairauteen.
Nii-in. Koronan voi saada, mutta jos liikuntapaikoissa ei voi käydä, tästä maksetaan vielä lisähintaa kansanterveyden huononemisen muodossa. En ole itse siis käynyt salilla maaliskuun alun jälkeen ja nyt olen rapakunnossa, huolimatta siitä, että olen yrittänyt harrastaa ulkona liikuntaa tällä välin. Ei vaan toimi. Joten ymmärrän niitäkin, jotka menevät edelleen salille.
Urheilijat ja säännöllisesti treenaavat ovat nimenomaan pöljiä- lähtevät treeneihin sairaanakin, koska treenejä ei nyt vain voi jättää väliin.
Harrastan itsepuolustuslajia, johon kuuluu myös mattopainia ja muutenkin lähikontaktia on mahdoton välttää. Treeneissä käy nyt suunnilleen puolet siitä porukasta kuin ennen koronaa. Ymmärrän hyvin miksi jotkut on jäänyt pois, mutta mua ei korona pelota, joten jatkan entiseen malliin.
Vierailija kirjoitti:
Harrastan itsepuolustuslajia, johon kuuluu myös mattopainia ja muutenkin lähikontaktia on mahdoton välttää. Treeneissä käy nyt suunnilleen puolet siitä porukasta kuin ennen koronaa. Ymmärrän hyvin miksi jotkut on jäänyt pois, mutta mua ei korona pelota, joten jatkan entiseen malliin.
Painilajeihin nyt harvemmin tullaan puolikuntoisena muutenkaan, kun ei siitä treenistä tulisi yhtään mitään. Toista on joku jalkapallo,tms.
Just näin. Mun kaveri kertoi, kuntosalilla koronaa mutta kuntosali ollut hyvin hiljaa asiasta. Valitettavasti kuntosalit yleensä yksityisiä, ei niitä kiinnosta kuin asiakkaiden rahat. Juuri joku korona-asiantuntija ip-lehdessä sanoi, kannattaa harkita, onko tässä koronan toisessa aallossa järkevää mennä kuntosalille tai ryhmäliikuntaan, koska hikoilu, puuskutus, kova hengitys ym tarttuminen paljon helpompaa. Missään nimessä en salille menisi. Turvallinen liikuntamuoto esim lenkkeily.
Mä käyn jumpissa, mutta toisaalta täällä mun kotikaupungissa korona ei vielä olekaan leviämisvaiheessa. Pääkaupunkiseudulla en välttämättä kävisi. Luotan siihen, että jumpat lopetetaan kuten keväälläkin, jos tilanne pahenee. Siihen asti mitä luultavimmin jatkan jumpissa käymistä.
https://tekniikanmaailma.fi/tutkimus-koronaviruksen-superleviamista-tap… Kuntosalit. Ja baarit.
Olin kevään kotona ja kuntoilin verkon kautta. Se alkoi tympiä 3 kk päästä ja silloin oli jo parempi tilanne koronan kannalta, joten palasin salin jumppatunneille. Nyt pitäisi taas valita kummassa käy. Jaksamisen kannalta kuntosalilla käynti on parempi tapa. Siellä tulee urheiltua kovemmin ja terveys (selkä ym.) pysyy paremmin kunnossa, joten taidan jatkaa siellä. Salin puolella en ole käynyt kun en jaksa koko ajan pyyhkiä laitteita.
Tarkoittaako ihmiset kuntosalilla käynnillä myös niitä ryhmäjumppia, vai vain voimailulaitteita? Itsestä tuntuisi että juuri se ryhmäliikunta ja pukukopit olisi niitä viruslinkoja. Painoja nostellaan itsekseen ilman kontakteja, ja mennään kotiin suihkuun.
Kävin koko kevään salilla enkä muista nähneeni niiskuttavia enkä yskiviä. Kaupoissa, kirjastoissa yms. näkee joka kerta.
Vierailija kirjoitti:
Kävin koko kevään salilla enkä muista nähneeni niiskuttavia enkä yskiviä. Kaupoissa, kirjastoissa yms. näkee joka kerta.
Niin kai te olette jo kuulleet, että koronan oireet voi olla vaikkei niiskuta eikä yski, ja jotkut on jopa oireettomina ja silti tartuttaa.
Salit ovat muuten vain kamalan likaisia!
Kerran vielä kun näin miten siivoja "siivos" niin meinasin oksentaa!
Mikä on kun ei osata siivota puhtailla räteillä?!