Tsempatkaa tyonhakijaa
Noniin kaipaan tsemppiä ja toivoa antavia tarinoita. Olen siis vasta vähän aikaa (1kk) ollut työttömänä ja hakenut noin 10 paikkaa ja päässyt yhteen haastatteluun enkä saanut paikkaa. Nyt olisi tulossa toinen ja valmiiksi jo lannistunut olo. Pelkään, että tämä kaatuu kun en osaa hyvin enkkua ja nyt katsoin hakemusta ja vaaditaan sujuvaa suomen ja enkunkielen taitoa. No olen yliopiston suorittanut ja toki enkun kurssit mutta pelkään, että menen puihin. Kaatuuko tämäkin haastattelu nyt tuohon? Miten olla itsevarma kun ei luota itseensä tarpeeksi? Neuvot olisivat tarpeen. On jo nyt luovuttanut olo, että en saa kuitenkaan tuotakaan työtä. Viimeksi kun hain töitä niin tein varmaan 100 hakemusta ja kävin varmaan 10 haastattelussa ennen kuin tärppäsi. Pelkään että joudun taas hakemaan kauan ennen kuin saan töitä.. Jos saan... Kaipaan Tsemppiä ja toivon kokemuksia teiltä. Kiitos!
Kommentit (17)
Elä hyvä ihminen lannistu parissa kuukaudesta. Se on hirveän lyhyt aika hakea töitä. Häntä pystyyn!
Vierailija kirjoitti:
Elä hyvä ihminen lannistu parissa kuukaudesta. Se on hirveän lyhyt aika hakea töitä. Häntä pystyyn!
No näin olen arvellutkin. Ahdistaa vain kun kuulee, että työttömiä ei palkata töihin ja jo ensimmäisten 3 kk jälkeen työllistymisen mahdollisuus heikkenee.. Eikä tää koronakaan helpota tilannetta. :(Toki aion hakea ja yrittää nii kauan kunnes tärppää. Välillä meinaa vaan epätoivo iskeä. Ap
Harvoin noin paljon edes saa haastatteluja, joten hyvällä mallilla se on. Nyt etenkin on vähän työpaikkoja ja paljon hakijoita. Olen itsekin päässyt töihin monen vuoden työttömyyden jälkeen, että kyllä se aurinko risukasaankin paistaa, jos pahasti käy. Oikea aika, oikeat ihmiset ja tehtävät - jos suhteita ei ole, ne kun ovat valttia.
Muista olla ystävällinen, kohtelias, muista hengittää. Muista, että muutkaan hakijat eivät ole yli-ihmisiä. Älä puhu liikaa, vaan muista myös kuunnella. Vastaa kysymyksiin aika selkeästi ja napakasti, kukaan ei jaksa pitkiä muisteloita ja sekavia pitkiä sepustuksia. Mieti etukäteen, mitä haluat sanoa. Tee muistiinpanot valmiiksi: mitä haluat kysyä, mitkä ovat tärkeimmät asiat kertoa itsestäsi, minkälaisia taitoja ja verkostoja sinulla on jne. Voit hyvin avata haastattelussa muistivihkosi ja kirjoittaa siihen jotain mitä he sanovat, mutta pitää omat muistiinpanosi varalta.
Jokaisesta haastattelusta oppii! Ei kannata kerrasta parista lannistua.
Suomen lähihistorian pahin lama on alkamassa, joten et tule saamaan töitä nyt etkä välttämättä koskaan. Varaudu elämään minimisosiaalituilla loppuikäsi. Sama kävi 1990-luvullakin tuhansille ja taas tuhansille.
Minullakaan ei ole vielä tärpännyt. Olen kuukauden aikana käynyt viidessä haastattelussa ja laittanut 7 hakemusta menemään. Minua ei vaan valita ja on tosi uuvuttavaa ravata jatkuvasti haastatteluissa. Mutta en aio luovuttaa. Uskon että jonain päivänä on minun vuoroni saada työpaikka ja vaikka haastattelut ovat raskaita, niin joka kerta saan lisää itsevarmuutta seuraavaan, toki "tällä kertaa valintamme ei kohdistunut sinuun" aina hetkittäin lannistaa. Minunkin täytyy opetella tuomaan paremmin esiin osaamiseni haastatteluissa. Tsempit meille! Kyllä se sieltä jonain päivänä..
Vierailija kirjoitti:
Harvoin noin paljon edes saa haastatteluja, joten hyvällä mallilla se on. Nyt etenkin on vähän työpaikkoja ja paljon hakijoita. Olen itsekin päässyt töihin monen vuoden työttömyyden jälkeen, että kyllä se aurinko risukasaankin paistaa, jos pahasti käy. Oikea aika, oikeat ihmiset ja tehtävät - jos suhteita ei ole, ne kun ovat valttia.
Kiitos tästä! Eli mahdollisuus on vaikka ei heti tärppää parinkin vuoden jälkeen. Hyvä kuulla! Ja ei pahemmin suhteita ole..Ap
Mistäpäin olet? Vantaalla on töitä
Vierailija kirjoitti:
Suomen lähihistorian pahin lama on alkamassa, joten et tule saamaan töitä nyt etkä välttämättä koskaan. Varaudu elämään minimisosiaalituilla loppuikäsi. Sama kävi 1990-luvullakin tuhansille ja taas tuhansille.
Miten voit olla noin varma, että juuri minulle käy noin? Olen kuitenkin maisteri, minulla on työkokemusta ja tarvittaessa hakeudun vielä muuntokoulutukseen yhteen alaan missä on töitä. Se on vielä plan b jos työnhaku ei nyt tuota tulosta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mistäpäin olet? Vantaalla on töitä
En ole sieltä päinkään, mutta olen valmis muuttamaan mielenkiintoisen työn takia. Ap
Vierailija kirjoitti:
Minullakaan ei ole vielä tärpännyt. Olen kuukauden aikana käynyt viidessä haastattelussa ja laittanut 7 hakemusta menemään. Minua ei vaan valita ja on tosi uuvuttavaa ravata jatkuvasti haastatteluissa. Mutta en aio luovuttaa. Uskon että jonain päivänä on minun vuoroni saada työpaikka ja vaikka haastattelut ovat raskaita, niin joka kerta saan lisää itsevarmuutta seuraavaan, toki "tällä kertaa valintamme ei kohdistunut sinuun" aina hetkittäin lannistaa. Minunkin täytyy opetella tuomaan paremmin esiin osaamiseni haastatteluissa. Tsempit meille! Kyllä se sieltä jonain päivänä..
Jos olet käynyt kuukauden aikana 5 haastattelussa niin uskon, että on vain ajan kysymys milloin tärppää. Tuohan on tosi hyvin! Ja laitoitko tosiaan vain 7 hakemusta ja pääsit 5? Kohta tärppää, Tsemppiä! Ap
Minun pitäisi laittaa yhteen mielenkiintoiseen paikkaan hakemus, mutta ei ole oikein motivaatiota, kun oikeastaan tiedän jo etten pääse tälläkään kertaa haastatteluun. Miksi pääsisin kun en niihin muihinkaan samankaltaisiin joihin olen tänä vuonna hakenut?
Vierailija kirjoitti:
V[tuiks menee.
Justiinsa. :D Ap
Vierailija kirjoitti:
Minun pitäisi laittaa yhteen mielenkiintoiseen paikkaan hakemus, mutta ei ole oikein motivaatiota, kun oikeastaan tiedän jo etten pääse tälläkään kertaa haastatteluun. Miksi pääsisin kun en niihin muihinkaan samankaltaisiin joihin olen tänä vuonna hakenut?
Laita ihmeessä! Et menetä mitään vaikka hakisitkin! Ap
Sä ehdit vielä kuunnella vaikka englannin kielellä äänikirjoja, niin se vois auttaa siinä kielen kanssa?
Up