Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten synnytyksessä käyttäydytään?

Vierailija
11.12.2013 |

Olen saamassa kolmannen lapseni kuukauden sisään, ja taas alkaa pelottaa synnytys. Ei se itse synnytys, kyllä se jotenkuten sujuu, mutta kun en pysty käyttäytymään sen aikana tarpeeksi hyvin. En ehkä jaksa jutella ollenkaan enkä sanoa asioita nätisti, vaan tulee aika lyhytsanaista viestiä. En jaksa ottaa huomioon muiden tunteita. Kätilötkin ovat sairaalassa töissä, on tosi ikävää kun ei osaa olla yhtään kohtelias. Ja mies on jo nyt loppuraskaudessa hermostunut, kun en vaikka harjoitussupistusten aikana ole kovin pirteä. Kaikkein mieluiten synnyttäisin ihan yksin, mutta kun tätä väkeä sinne änkeää ja sen kanssa pitäisi jaksaa seurustella. Aina se synnytys sen verran sattuu, ettei ihminen ole parhaimmillaan. En toki huuda enkä kiroile, mutta tosiaan normaali kanssakäyminen on välillä vaikeaa. Onko jotain vinkkejä, että oppisin olemaan kunnolla, vaikka lapsi on tulossa? On tosi ikäviä muistoja, kun ihmiset ovat olleet vihaisia minulle synnytyksen aikana.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano miehellesi, että jää kotiin, jos et koe tarvitsevasi hänen seuraansa. Ja kätilölle voit sanoa jo ennakkoon, että käyttäydyt todennäköisesti tylysti, muttet tarkoita sillä mitään pahaa.

Vierailija
2/9 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varoita vaikka alussa, kun tulet synnyttämään, etkä ole vielä kovin kipeä, että et tule olemaan kovin kohtelias loppusuoralla. Varmaan ammattilaiset ymmärtävät.

Mulla lipsahti yksi perkele kolmatta synnyttäessä, mutta pyysin samatien anteeksi ja asia oli sillä kuitattu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan ei pidä potkia kätilöä, haistatella sille ja leikkiä Maija Poppasta

Vierailija
4/9 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea te mietittekin!!! Itse ajattelin että kun synnytän kivuissa ja tuskissa, niin kyllähän minä saan kirota ja huutaa ja elämöidä, jos se helpottaa. Ja niin tein myös. Kyllä tuli vittuperkelettä ja muuta voimasanaa synnytysloitsuksi lausuttua, kun ilman kivunlievitystä synnytin. Eikä edes hävetä. 

Miestä minäkään en halunnut synnytyksiin, koska tosiaan mies on hermoilevainen ja pelkäsi itsekin pyörtyvänsä. En halunnut todellakaan joutua keskittymään siihen, että en voisi kunnolla esim. irvistellä ja huutaa kivusta, ettei mies vaan säikähdä liikaa. Ammattilaiset siellä salissa on kyllä tottuneet kaikenlaiseen eikä niiltä sitä tarvi häpeillä.

Vierailija
5/9 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö, siis mitä väkeä sinne synnytyssaliin on änkeämässä mukaan?

Mä olen ainakin kiroillut kaikki 3 synnytystä. Ja valittanut, että miten mä taas olen tätä hirveää hommaa tekemässä :) . Takana kolme yleisellä mittapuulla helppoa synnytystä.

Jos hävettää, niin sano kätilölle, että sori mutta sä tulet sitten kiroilemaan ja käyttäytymään "huonosti".

Varmaan antaa sulle synninpäästön heti alkuunsa ja sanoo, että häntä ei sinun käytös haittaa. Niin kauan kuin kätilön työtä ei vaikeuteta, niin hänelle on varmaan ihan sama kuinka monta kirosanaa sulta pääsee.

Älä ota tollaista stressiä itsellesi, mutta puhu asiasta kätilölle heti alkuun, niin pääset yksi huoli vähemmällä.

Iloa synnytykseesi!

Vierailija
6/9 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätilö on varmasti kuullut pahempaakin kuin lyhytsanaisia vastauksia. Epäammattimaista käytöstä, jos sairaalan työntekijät alkavat kiukuttelemaan synnyttäjälle. Miehen voi jättää kotiin, jos se ei osaa käyttäytyä.

Vierailija
7/9 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä meen ihan synnytyksen loppuvaiheessa semmoiseen "omaan kuplaani". Eli keskityn täysin siihen mitä teen. Olen tiuskaissut kätilölle että älä häiritse, mä synnytän kun koitti saada mua kääntymään :)

Enkä sitä pyydellyt anteeksi. Kaikki synnytykset olleet normaaleja ja alkaneet spontaanisti.

Vierailija
8/9 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huhhuh. Tämä oli varmasti provo, tai sitten miehesi kannattaisi koittaa synnyttää. Voisit sinä vuorostasi olla vihainen kun hän ei jaksa leperrellä ja vastailla ystävällisesti puskiessaan vauvaa maailmaan. Sano nyt että oli provo! :D

Vierailija
9/9 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ap, on teitä huonoja synnyttäjiä tosiaan nähty! Ei viedä kätilölle kukkia, ei osata puhua ruotsia jos vaikka onkin ruotsinkielinen kätilö vuorossa, ei olla ajeltu pimpulia, ei syöty ruusunnuppusia ettei kakka haisisi pahalle, ja monilla on vähän se meikkaaminenkin vähän niin ja näin.

Tässä sulle vähän vinkkejä

- sovit osaston kanssa ensin synnytyspäivän. Jos vauva meinaa syntyä sitä ennen, niin jos vaan viitsisit pidätellä, ois jees. Jos ei meinaa syntyä synnytyspäivänä niin eihän se ole kuin kertarykäisy ja homma on hoidossa. On hirveästi naisia, jotka vaan soittaa osastolle ja kertoo että no nyt se syntyy, tulossa ollaan! Siis hirveän epäkohteliasta ryykätä toisen ihmisen työpaikalle varaamatta ensin aikaa. Kaikilla on nykyään kalenterit täys, ois hyvä ilmotella ainakin pari viikkoa ennen, että passaisko torstaina kello kolme. Niistä jotka synnyttää yöaikana ja viikonloppuisin en viitsi tähän edes kirjoittaa mitään...

- jos et ole hehkeimmilläsi niin netissä on paljon naamareita, joista askartelemalla saa ihan näppärän suojuksen, ettei muiden ihmisten esteessitä silmää ala särkemään. Joku juti-naamari ainakin näyttää olevan helposti tulostettavissa. Ja väreissä sitten, kiitos.

- jos meinaa suusta päästä muuta kuin synnytyslaulua (ja sitten oikeaa laulua, ei mitään mölinää ja volinaa, hyvänen aika, eihän niissä ole edes kertosäettä!) niin jesaria vaan siihen niin. 

Kun oot synnyttänyt, ois aivan kohteliasta että hyppäisit siitä sängyltä että vapautuu paikka seuraavalle, haet komerosta mopin ja siivoat jälkesi. Petaa myös sänky. Ollaan suositeltu että laitettais karkki tyynylle seuraavaa varten, että on sitten kivempi siinä rentoutua.

Hyvää synnytysreissua! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kahdeksan